Tsja, er zijn er altijd bij die doelbewust de boel flessen....
Recreanten die een oproep op 16 doen, terwijl ze eerst nog gewoon op een blokkanaal zaten.....gelukkig zijn ze in Den Helder niet gek, en luistert de berger ook mee op 16.
Was er niet een paar jaar geleden een Belg die op zee (aanloop Westerschelde) een oproep deed op 16, door de Belgische kustwacht niet werd geholpen, maar werd door verwezen naar een berger.
De beste man haalde zijn anker op, liet zich op het tij naar Nederlands grondgebied drijven en liet de KNRM komen voor een sleepte... (mocht gelukkig wel betalen)
Zo hoorde ik eens op 16 een mayday mayday voorbij komen (met een aardappel in de keel) van een nachtje op de Grevelingen.
Windstil, schitterend weer, en op getijdeloos water aan de grond gevaren........
Als je dan een mayday eruit gaat gooien mag ik hopen dat je een fiks gepeperde rekening krijgt......
Het is voor zowel het KWC, maar ook soms voor ons als verkeerspost lastig om te bepalen of er nu werkelijk sprake is van een situatie die de KNRM rechtvaardigt.
Ik snap het ook dat als de KNRM er is, dat ze niet snel zeggen, laat maar een berger komen, als ze er dan toch eenmaal zijn kunnen ze wat doen ook, maar toch is het wel waar we naar toe zouden moeten.
Ik vergelijk het altijd met autorijden, als ik mijn auto in een sloot parkeer hoef ik ook niet de brandweer te bellen om mij eruit te takelen, dan komt er ook gewoon een berger.....