Wat betekent dit, in deze casus ? wie heeft de taak om na te gaan welke gevaarlijke stoffen er betrokken zijn ? Op welk tijdstip zou dit aan de betrokken hulpverleners duidelijk zijn ?
Ik weet niet wat in de eerste melding mee is gegeven aan de brandweer. Gezien de vaart waarmee er is opgeschaald vermoed ik dat er al vrij snel duidelijk was dat er gevaarlijke stoffen bij betrokken zijn geweest. De eerstaankomende eenheden zullen een eerste inschatting gaan maken van wat ze aan treffen. Zijn er slachtoffers, is er brand, is er sprake van gevaarlijke stoffen. Zoja komen deze vrij, of zitten deze nog in de verpakking in dit geval de wagon. De eerste zorg is dan ook zorgen dat de informatie over die stof boven tafel komt. En vast stellen hoe groot de lekkage is. Het moge duidelijk zijn dat als je een groot lek hebt het vrijkomen van gevaarlijke stoffen sneller gaat, de verspreiding van eventuele damp dus ook.
En dan komen ook de AGS en meetplanleider om de hoek kijken. Die gaan aan de hand van de meteogegevens de windrichting en dus effectgebied bepalen, regent het of is het droog en wat is er aan bebouwing. Bebouwing kan ervoor zorgen dat je rare draaiingen in je windrichtingen kunt krijgen. Allemaal zaken die er voor zorgen dat het moeite kan kosten om een goed effectgebied op kaart te krijgen. Betekend dus inzet van meetploegen die in het veld uit kunnen zoeken waar het effectgebied heen gaat. Rook kun je zien, en is simpeler vast te stellen. Gevaarlijke stoffen hoef je niet altijd te zien. Maakt de zaak er alleen maar complexer op. Ook omdat je dan nog moet gaan vaststellen welke concentraties er vrijkomen.