GRIP 2 Zeer grote hulpverlening (passagierstrein en goederentrein) Reitseplein - Tilburg 06-03-2015

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote hulpverlening (passagierstrein en goederentrein) Reitseplein - Tilburg 06-03-2015  (gelezen 33557 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: bart007 link=msg=1335908 date=1425838397
Wat betekent dit, in deze casus ? wie heeft de taak om na te gaan welke gevaarlijke stoffen er betrokken zijn ? Op welk tijdstip zou dit aan de betrokken hulpverleners duidelijk zijn ?
Ik weet niet wat in de eerste melding mee is gegeven aan de brandweer. Gezien de vaart waarmee er is opgeschaald vermoed ik dat er al vrij snel duidelijk was dat er gevaarlijke stoffen bij betrokken zijn geweest. De eerstaankomende eenheden zullen een eerste inschatting gaan maken van wat ze aan treffen. Zijn er slachtoffers, is er brand, is er sprake van gevaarlijke stoffen. Zoja komen deze vrij, of zitten deze nog in de verpakking in dit geval de wagon. De eerste zorg is dan ook zorgen dat de informatie over die stof boven tafel komt. En vast stellen hoe groot de lekkage is. Het moge duidelijk zijn dat als je een groot lek hebt het vrijkomen van gevaarlijke stoffen sneller gaat, de verspreiding van eventuele damp dus ook.

 En dan komen ook de AGS en meetplanleider om de hoek kijken. Die gaan aan de hand van de meteogegevens de windrichting en dus effectgebied bepalen, regent het of is het droog en wat is er aan bebouwing. Bebouwing kan ervoor zorgen dat je rare draaiingen in je windrichtingen kunt krijgen. Allemaal zaken die er voor zorgen dat het moeite kan kosten om een goed effectgebied op kaart te krijgen. Betekend dus inzet van meetploegen die in het veld uit kunnen zoeken waar het effectgebied heen gaat. Rook kun je zien, en is simpeler vast te stellen. Gevaarlijke stoffen hoef je niet altijd te zien. Maakt de zaak er alleen maar complexer op. Ook omdat je dan nog moet gaan vaststellen welke concentraties er vrijkomen.


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
@Peter71 Duidelijk verhaal.  
Ik weet niet in hoeverre het verschil maakt of er LPG of Butadieen vrijkwam en reageerde op het feit dat niet iedere hulpverlener thuis is in situaties met gevaarlijke stoffen.
Ik zie op de eerste foto's waarbij de treinpassagiers worden begeleid geen brandweer met adembescherming. Betekent dat, dat het niet nodig was ( gezien de klachten van o.a. politieagenten) of dat het nog niet duidelijk was dat er Butadieen vrijkwam ?
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Gevaarlijke stoffen
Gevaarlijke stoffen Rail

Citaat
Het spoorvervoer van gevaarlijke stoffen is gebonden aan een groot aantal internationale regelingen. Een goed zichtbaar voorbeeld daarvan zijn de oranje gevaarborden op de zijkant van veel ketelwagens. Zij vertellen hulpverleners wat de lading is en wat het soort gevaar bij die lading is. De cijfercodes zijn internationaal vastgesteld door de Verenigde Naties.

Citaat
Elk (spoor)bedrijf dat in de Europese Unie gevaarlijke stoffen vervoerd moet beschikken over een veiligheidsadviseur gevaarlijke stoffen, die een Europees diploma heeft behaald.
Bron: http://www.ilent.nl/onderwerpen/transport/gevaarlijke_stoffen/rail/

Vervoersmaatschappij zal ook zijn deskundige sturen en voor info zorgen ( staan niet in onze lijstjes met oproepen)
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Fire644

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
    • Brandweer Susteren
Citaat van: Christian Onderwater link=msg=1335746 date=1425758730
Kan iemand mij vertellen wat voor soort (afzet) bak op de 3e foto staat?

Dit is een container speciaal ingericht voor transport incidenten waarbij gevaarlijke stoffen zijn betrokken. Voornamelijk ingericht voor ketel wagons, denken aan verloop koppelingen, pompen, aggregaten, gereedschap, etcetera... Eigendom van Sitech Park Services afd. Bedrijfsbrandweer gelegen op het Chemelot terrein in Geleen. Haakarm chassis Scania is eveneens eigendom van Sitech, roep nummer 24-2580.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: bart007 link=msg=1335917 date=1425840101
@Peter71 Duidelijk verhaal.  
Ik weet niet in hoeverre het verschil maakt of er LPG of Butadieen vrijkwam en reageerde op het feit dat niet iedere hulpverlener thuis is in situaties met gevaarlijke stoffen.
Ik zie op de eerste foto's waarbij de treinpassagiers worden begeleid geen brandweer met adembescherming. Betekent dat, dat het niet nodig was ( gezien de klachten van o.a. politieagenten) of dat het nog niet duidelijk was dat er Butadieen vrijkwam ?
Ik vermoed toch het laatste. En zeker in een beginfase van dit soort incidenten zijn er een hoop onduidelijkheden, of zaken nog gewoon niet bekend. Kun je wel de hele handel bevriezen, maar we gaan er meer en meer naar toe dat men slachtoffers die men gewoon met een grijpredding kan redden gewoon ophalen. Uiteraard met ademlucht. In dit geval het evacueren van de treinpassagiers, hoe meer mensen je kwijt bent van plaats ongeval hoe beter. En ja, je zult dit soort beelden altijd houden.


Speedmaster

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
En de voorlopige conclusie:

De passagierstrein die vrijdag in Tilburg tegen een goederentrein botste, is door een rood sein gereden.
Dat hebben Prorail, de NS en DB Schenker in een e-mail laten weten aan enkele Tweede Kamerleden.
Daarnaast was het sein niet van een zogeheten ATB-systeem voorzien. Dit systeem waarschuwt de machinist als een spoorwegsein opdracht geeft snelheid te verminderen. Wanneer de machinist niet reageert remt het ATB-systeem automatisch. Een woordvoerder van Prorail benadrukt dat het om voorlopige onderzoeksresultaten gaat.

Hoofdwond

In de trein zaten vrijdag zo'n veertig mensen. De meeste passagiers werden door de botsing door de trein geslingerd. De conducteur liep een hoofdwond op en werd daarvoor in het ziekenhuis behandeld. Zeven andere mensen liepen kneuzingen op, maar hoefden niet naar het ziekenhuis. Na de botsing lekte de goederentrein de brandbare stof butadieen.


Bron: http://www.nu.nl/binnenland/4006806/machinist-passagierstrein-tilburg-reed-rood-sein.html


Arjen_V

  • Machinist VB NL/DE
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
    • Flickr
Citaat van: bart007 link=msg=1335902 date=1425837791
Wanneer wist de brandweer dat er sprake was van Butadieen ? Staat op iedere wagon wat er in zit ? Zijn er ander bronnen ?
Prorail bezit van iedere trein die door Nederland rijdt een wagenlijst hier staat precies op wat de samenstelling is qua wagons en in welke wagons er zich eventueel gevaarlijke stoffen bevinden inclusief GeVi nummers en gevaarsklasse.
Deze lijst is ook aanwezig op de trekkende locomotief in gedrukte vorm en bij de vervoerder zelf.
Zonder deze lijst kan een trein niet eerder vertrekken omdat er dan geen dienstregeling wordt afgegeven.
Citaat van: Speedmaster link=msg=1335960 date=1425851389
En de voorlopige conclusie:

De passagierstrein die vrijdag in Tilburg tegen een goederentrein botste, is door een rood sein gereden.
Dat hebben Prorail, de NS en DB Schenker in een e-mail laten weten aan enkele Tweede Kamerleden.
Daarnaast was het sein niet van een zogeheten ATB-systeem voorzien. Dit systeem waarschuwt de machinist als een spoorwegsein opdracht geeft snelheid te verminderen. Wanneer de machinist niet reageert remt het ATB-systeem automatisch. Een woordvoerder van ProRail benadrukt dat het om voorlopige onderzoeksresultaten gaat.
Alle seinen in Nederland zijn voorzien van ATB, wat hier bedoeld wordt is dat het sein niet is voorzien van ATB-VV wat een STS-passage kan voorkomen. aangezien dit 40km gebied is heeft de gewone ATB hier geen functie omdat die geen lagere snelheid kan opleggen.
Volledig bevoegd machinist, Nederland/Duitsland. Wagenmeester, Gevaarlijke stoffen, Hupacvervoer.


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Zie mijn eerdere posting over de mogelijke oorzaak......spot on!


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Citaat van: Fire644 link=msg=1335924 date=1425842240
Dit is een container speciaal ingericht voor transport incidenten waarbij gevaarlijke stoffen zijn betrokken. Voornamelijk ingericht voor ketel wagons, denken aan verloop koppelingen, pompen, aggregaten, gereedschap, etcetera... Eigendom van Sitech Park Services afd. Bedrijfsbrandweer gelegen op het Chemelot terrein in Geleen. Haakarm chassis Scania is eveneens eigendom van Sitech, roep nummer 24-2580.

Dank allen voor de antwoorden! Goed om te zien dat er inderdaad bijstand is gevraagd van specialisten (of specialistisch materieel)! ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Butadieen is zoals de regio suggereerde geen benzine maar gewoon een vertakte C4 en dus hoort het onder gas(Geen LPG want LPG een propaan/butaan mengsel).

Het is aardige rotzooi zeker als je de 1.3 versie die zo reactief als de ....