0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.
Veiligheidsregio MWB @VRMWB#treinbotsing #tilburg met vertrek wagon is rond 1.00u afgeschaald naar Grip 0. Prorail blijft achter om personentrein af te voeren.01:20 uur · 8 Mar 2015 · Twitter for iPhone
Ik vind het nogal wat om meteen te roepen dat de agenten voor blauwe meetbuisjes aan het spelen waren en te suggereren dat ze niet op hun eigen veiligheid aan het letten waren. Niet alle stoffen zijn ruikbaar en bij dergelijke incidenten verloopt de opstart meestal nogal chaotisch. Dan krijg je te krappe afzettingen door onwetendheid, of komt een agent die een kilometer verderop benedenwinds staat ineens in een volle laag van de gevaarlijke stof. Dat is geen onwil, dat is proberen de chaos te temmen en denken het goed te doen.Hoeveel seconden zijn gevaarlijke stoffen behandeld in mijn politieopleiding? Misschien wel 10 hele seconden, dat als er een groot oranje bord op een vrachtwagen zit met een aantal getallen er bij dat je het dan moest doorgeven aan de meldkamer. Verder niets...
Ik wil zeker niet suggereren dat zij bewust hun eigen gezondheid op het spelen zijn. Ik denk dat zij er juist alles (misschien te veel) aan willen doen om de burger te beschermen.Ik schrik er wel van hoe weinig agenten dan van deze materie hoeven te weten.
Toch slaat DiNozzo de spijker op de kop. Bij een brand kun je allemaal wel zien wat er vrij komt. Bij gevaarlijke stoffen is dit een heel ander verhaal. Vaak zie je ze niet, en ruik je ze niet. En kost het tijd om uberhaupt vast te stellen waar de gevaarlijke stoffen heen worden gevoerd door de wind, en of ze schadelijk voor de gezondheid kunnen zijn. Dat heeft niets te maken met het feit dat ze erg weinig af hoeven af te weten van gevaarlijke stoffen. In de eerste fase van zo'n incident ben je niet alleen maar bezig met bronbestrijding, je bent dan ook bezig om vast te stellen waar het effectgebied komt te liggen. En als je dan last hebt van een verandelijke wind zul je dus moeten gaan bepalen waar je effectgebied komt te liggen. Let wel, dit is al lastige materie voor brandweermensen, laat staan dat je van agenten mag verwachten dat zij het weten. Zij gaan dan toch af wat er door de brandweer word gemeld.
Wanneer wist de brandweer dat er sprake was van Butadieen ? Staat op iedere wagon wat er in zit ? Zijn er ander bronnen ?
Mag ik dan vaststellen dat het voor politieagenten een geaccepteerd beroepsrisico is dat zij zich, zolang er nog niets bekend is, bloot (moeten laten) stellen om anderen te redden?
Iedere wagon met gevaarlijke stoffen heeft een vrachtbrief met wat er in staat, en waar de wagon in de trein zit. En dan nog zul je moeten gaan vaststellen hoe ernstig de lekkage is, en wat de gevolgen daar van zijn.