BLUSHELI

Auteur Topic: BLUSHELI  (gelezen 3996 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Colin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 947
Reactie #20 Gepost op: 14 augustus 2005, 13:45:36
Ook leuk:

http://www.dgualdo.it/vvf.htm

Die AB 412 gebruiken de Nederlandse luchtmacht ook als reddingsheli. ;) Alleen wij hebben de SP versie.
Groeten, Colin


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #21 Gepost op: 14 augustus 2005, 18:34:50
In de voorgaande reacties is continue gesproken over de taak van de Koninklijke Luchtmacht als het gaat om de blusheli's.

Er zijn echter nog een aantal partijen die een rol spelen bij de huli-blussing. Officieel wordt er gesproken van het Bijstandsteam Heliblussing. Hierin spelen zowel de Koninklijke Luchtmacht, het Ministerie van BZK als de Brandweer Noord- en Oost-Gelderland een rol. Met name als het gaat om de financiële stroom is het Minsterie van Binnenlandse Zaken een belangrijke partij. De Brandweer Noord- en Oost-Gelderland richt zich vooral op het operationele deel van de heli-blussing. Zo verloopt een aanvraag voor bijstand van het bijstandsteam via de Gemeenschappelijke Meldkamer Apeldoorn en levert de regio Noord- en Oost-Gelderland een team die de communicatie verzorgt tussen de ingezette heli's en de bijstand aanvragende partij.

Het onderstaande stukje tekst schetst hoe e.e.a. is ontstaan en momenteel functioneert. De onderstaande tekst is afkomstig van de site van de Landelijke Faciliteit Rampenbestrijding i.o.

Op initiatief van het Griekse eiland Poros startte de Europese Gemeenschap (EU) in 1996 een project natuurbrandbestrijding, waaraan Griekenland, Spanje, Italië, en Nederland (gemeente Apeldoorn) deelnamen. Behalve Nederland gebruiken deze landen bij natuurbrandbestrijding helikopters met waterzakken ("fire-buckets"). Dit zou in Nederland ook effectief kunnen zijn en daarom heeft de Regionaal commandant van de Brandweer Regio Stedendriehoek, de heer Boersma, in 1997 contact gelegd met de luchtmachtstaf in Den Haag. Inzet van de Koninklijke Luchtmacht (Klu) bij brand past in de derde hoofdtaak van het ministerie van Defensie: militaire bijstand of steunverlening in het openbaar belang.
Dit leidde uiteindelijk in 2001 tot een Convenant tussen de Ministers van Defensie en van BZK voor luchtsteun bij brandbestrijding. De operationele organisatie is ondergebracht bij de Klu en de Regionale Brandweer Stedendriehoek, die per 01-01-2005 is opgegaan in de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG). De beheerszorg is ondergebracht bij de Landelijke Faciliteit Rampenbestrijding.

Binnen Nederland zijn nu tien fire-buckets beschikbaar, die zijn opgeslagen op Vliegbasis Soesterberg. Fire-buckets zijn grote kunststof waterzakken die onder aan een helikopter kunnen worden gehangen. Met deze fire-buckets kan binnen 15 seconden een zak vol water uit een meer, rivier of sloot worden geschept, om dit vervolgens boven een brand uit te storten.
De Klu heeft twee typen transporthelikopters: de zware Chinook en de lichtere Cougar. Er zijn daarom ook twee typen fire-buckets:

vijf x type HL 9800, met een inhoud van 9840 liter, voor de Chinook;
vijf x type 5566 HD, met een inhoud van 2500 liter, voor de Cougar.
Inmiddels heeft de luchtsteun bij branden zich bewezen en ontstond de behoefte om het geheel van afspraken vast te leggen in een Handleiding Helikopterblussing (HBL). Enerzijds als basis voor de eigen kwaliteitszorg, anderzijds om bijstandvragende partijen te informeren over de werkwijzen.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Colin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 947
Reactie #22 Gepost op: 14 augustus 2005, 18:57:33
Das een interessante stukje tekst, bedankt voor de info crashtender. ;)
Groeten, Colin