Binnentredingsverslag

Auteur Topic: Binnentredingsverslag  (gelezen 6521 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Emiel

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 17 augustus 2005, 11:29:59
Nou,op het moment dat wij een pand betreden doen we dit alleen als daar politie bij is.Tenzij er brand is dan gaan we direct naar binnen,en daarna dragen wij zo snel mogelijk het pand over aan de politie met de vermelding hoe we het hebben aangetroffen.En hoe wij de toegang hebben geforceert.

En zoals je zelf al opmerkt wordt door een groot gedeelte van de brandweer die verslagen niet gebruikt,dus omdat te veranderen zul je naar Binnenlandse zaken moeten  ;)
Het gaat juist over het moment dat er een bijv. een binnenbrand is en de brandweer alvast naar binnen gaat zonder dat de bewoner aanwezig is. Conform de Brandweerwet en de Algemene wet binnentreden, is de burgemeester en zijn brandweerpersoneel hiertoe bevoegd. Daarna dient er dus echter wel een verslag van binnentreden opgemaakt te worden welke binnen 4 dagen bij de bewoner en de burgemeester moet zijn.(Zie algemene wet binnentreden). Contact opnemen met BiZa heeft dus weinig nut omdat het een wettelijke verplichting is. Het gebeurd niet vaak natuurlijk, maar toevallig hebben we afgelopen weekend deze casus gehad.

Het gaat in dit geval dan ook om een binnentreding , tegen de wil van de bewoner in. Op het moment dat jij naar binnen gaat heb je geen toestemming van de bewoner en een woning is nou eenmaal goed beschermd in de wet.

Het overdragen van de woning gebeurd inderdaad standaard, maar de politie is bij wet bevoegd als zaakwaarnemer en laat dan de nodige afdichtingen uitvoeren op kosten van de eigenaar. Tevens bewaken ze het pand totdat de Technische Recherche zijn of haar onderzoek heeft verricht. Dat is dus wat anders als het tegen de wil van de bewoner binnen treden.

Feitelijk is het zelfs zo dat als we binnentreden bij een woningbrand zonder bewoners maar met politie, dat je dan ook aan het verslag vast zit. De feitelijke binnentreders moeten nl. op het verslag staan. Zie ook weer Algemene wet binnentreden mbt de voorwaarden daarvan.

Groet Emiel


Emiel

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 17 augustus 2005, 11:36:08
Nog even ter verduidelijking;

Artikel 12 van de Grondwet
Artikel 12 van de Grondwet betreft het binnentreden in een woning.
De tekst luidt als volgt (zie Stb. 2002, nr. 200):

Artikel 12
Het binnentreden in een woning zonder toestemming van de bewoner is alleen geoorloofd in de gevallen bij of krachtens de wet bepaald, door hen die daartoe bij of krachtens de wet zijn aangewezen.
Voor het binnentreden overeenkomstig het eerste lid zijn voorafgaande legitimatie en mededeling van het doel van het binnentreden vereist, behoudens bij de wet gestelde uitzonderingen.
Aan de bewoner wordt zo spoedig mogelijk een schriftelijk verslag van het binnentreden verstrekt. Indien het binnentreden in het belang van de nationale veiligheid of dat van de strafvordering heeft plaatsgevonden, kan volgens bij de wet te stellen regels de verstrekking van het verslag worden uitgesteld. In de bij de wet te bepalen gevallen kan de verstrekking achterwege worden gelaten, indien het belang van de nationale veiligheid zich tegen verstrekking blijvend verzet.
AWBi
In de Algemene Wet op het Binnentreden (AWBi) worden de algemene vormvereisten geregeld die bij het binnentreden in een woning in acht moeten worden genomen. De aanwijzing van de gevallen waarin zonder toestemming van de bewoner in een woning mag worden binnengetreden en de aanwijzing van de daartoe bevoegde personen, wordt niet in de AWBi geregeld maar in afzonderlijke wetten.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #12 Gepost op: 17 augustus 2005, 11:40:36
Tja,das duidelijk taal  :-\

Maar volgens mij weten heel veel korpsen dit verhaal niet  :-\


Emiel

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 17 augustus 2005, 11:49:10
Tja,das duidelijk taal  :-\

Maar volgens mij weten heel veel korpsen dit verhaal niet  :-\
i know, daarom zijn we het nu aan het uitzoeken en proberen we een voorbeeld binnentredingsverslag uit te gaan werken zodat Juridische zaken zich hier weer even over kan buigen en dat we het voortaan kunnen gebruiken...


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #14 Gepost op: 17 augustus 2005, 12:02:14
i know, daarom zijn we het nu aan het uitzoeken en proberen we een voorbeeld binnentredingsverslag uit te gaan werken zodat Juridische zaken zich hier weer even over kan buigen en dat we het voortaan kunnen gebruiken...
Maar hoe zie jij dit dan?
Als een kant en klaar formulier wat alleen maar ingevuld moet worden zoals de HV en brand formulieren van het CBS,of moet daar dan ook een heel verslag van komen?


Emiel

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 17 augustus 2005, 13:36:23
Maar hoe zie jij dit dan?
Als een kant en klaar formulier wat alleen maar ingevuld moet worden zoals de HV en brand formulieren van het CBS,of moet daar dan ook een heel verslag van komen?
Je zou in Excel een 'standaard'document kunnen maken,welke aangevinkt worden. Daaruit kan een goed proces verbaal komen. Onze politieregio werkt hier al mee bii art8 verbalen. Invullen in Excel en er komt een compleet proces verbaal uitrollen. Vrij eenvoudig dus. En zo vaak zal het echt niet voorkomen allemaal.

Emiel


firemanr

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 17 augustus 2005, 13:46:57
Ook hier hebben we dit nog niet in gebruik.... ;D


RUIJ

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Reactie #17 Gepost op: 17 augustus 2005, 19:26:26
Je ziet het Emiel, ik ben gelukkig niet de enige die het niet maakt  ;) ;) ;)

Je was toch niet overtuigend genoeg afgelopen weekend.  :laugh:

Maar als je documentje klaar is vul ik hem graag voor je in hoor!!!

Gr Ruud


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #18 Gepost op: 17 augustus 2005, 23:54:04
Als de politie al een verslag opmaakt is dit dan niet voldoende voor de bewoner?

Kan me voorstellen dat je wel een briefje stuurt als je binnen bent geweest voor bijvoorbeeld een kleine gaslekkage of i.d. maar bij een woninbrand lijkt het me toch vrij duidelijk dat de brandweer binnen is geweest?


Emiel

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 18 augustus 2005, 00:13:25
Als de politie al een verslag opmaakt is dit dan niet voldoende voor de bewoner?

Kan me voorstellen dat je wel een briefje stuurt als je binnen bent geweest voor bijvoorbeeld een kleine gaslekkage of i.d. maar bij een woninbrand lijkt het me toch vrij duidelijk dat de brandweer binnen is geweest?
Lees de wetgeving, dan zie je dat het niet voldoende is inderdaad ;-) De binnentreder maakt het verslag op en binnentreden door de politie lijkt me niet handig als het echt fikt :p