En hoe moet je ze dan benaderen?
Excuses voor de onduidelijkheid, met "benaderen" bedoelde ik bezoeken/ophalen. Dat is namelijk wat het OM schijnbaar impliceerde in de eerdere uitspraak. Pas later heeft het OM dit genuanceerd.
Natuurlijk lijkt het mij normaal om contact op te nemen via brieven/email/telefoon als dat proportioneel is. En dat het daarbij kan voorkomen dat familieleden hier lucht van krijgen. Ik wil ook zeker niet beweren dat Politie en Justitie hier ook nog eens rekening mee moeten houden.
Ik denk dat het OM een heel menselijke benadering heeft door eerst telefonisch contact te leggen. Pas als de verdachte er voor kiest om niet op de uitnodiging in te gaan, dan zal er volgens de gebruikelijke wijze opgetreden worden. Dat heeft niets te maken met een extra strafelement.
Dat heb ik ook niet beweerd.
Ik reageerde op de opmerking over het "signaal afgeven", wat ik opvat als verwijzing naar de
eerdere opmerking van het OM. Mijn antwoord zegt verder niks over de huidige aanpak.
Net zo min als ik beweer dat het OM verdachten altijd telefonisch/schriftelijk moet benaderen. Ik begrijp heel goed dat het zal verschillen per zaak. Afhankelijk van wel/niet mogen aanhouden, opsporingsbelang, mate van verdenking, soort misdrijf, justitieel verleden verdachte, etc...