Wat mij mooi lijkt is de MSA weer meer te gebruiken (wel groot vermogen 2000/3000 l/m), en daarop 2x 500m 3'' slangen gevouwen in een compartiment op de aanhanger (als dit niet gaat vanwege drukverlies misschien 6'' of een tussenmaat introduceren 4''). Volgens mij rijden er nog wel enkele van dit soort voertuigen/aanhangers rond, als ik vanavond tijd heb zal ik even plaatjes zoeken. Kan in landelijk gebied (weinig TS'en en lange opkomsttijden) gebruikt worden om direct waterkanon of straalpijpen te voeden over korte afstand, of als WTS500 als er geen bluswater in de buurt is. Is ook een stuk sneller operationeel als een groot water transport.
De nevelkogel mag wat mij betreft ook terug komen, die heeft zichzelf een tijdje terug bewezen bij hotel de draak (pagina 5):
http://www.ifv.nl/advieseninnovatie/Documents/Rapport_incidentonderzoek_De_Draak.pdf
Elburg is een voorbeeld.(Hebben trouwens een leuk assortiment aan materieel.)
http://brandweer-elburg.nl/index/Even voor het gemak over de capaciteiten/drukverliezen*) :
2x3" heeft 12,5 % meer capaciteit dan 1x4"
2x3" heeft de halve capaciteit van 1x6"
1x4" heeft 77% meer capaciteit dan 1x3"
1x4" heeft een capaciteit van 44 % van 1x6"
2x4" heeft een capaciteit van 88 % van 1x6"
1x6" heeft vier maal zoveel capaciteit als 1x3"
1x6" heeft 2 1/4 maal zoveel capaciteit als 1x4"
*)De drukverliezen worden bepaald door de vloeistofsnelheid in de slang, de vloeistofsnelheid wordt bepaald door het volume en de diameter (capaciteit) van de slang. Ervan uitgaande dat de slangen min of meer gelijke binnenbekleding (specifiek weerstand slang) hebben.