Ik ken de veiligheidseisen van de Shell, en je kunt er klakkeloos vanuit gaan dat noodstops daar werken.
Ik weet zeker dat je hier een grote aanname fout maakt Peter en dat ligt niet aan het veiligheidsbeleid van de Shell.
Ik werk voor een van de weinige erkende revisie bedrijven voor appendages (dus zonder controle van een NoBo* mogen wij reviseren) en ik kan je met zekerheid vertellen dat appendages die tijdens een controle gewoon werken bij het inwerking treden van de beveiligingen weigeren, sterker dit is ons zelfs overkomen bij een nieuwe installatie.
Ketel plaatsen => koud naderen
, warm naderen
, in bedrijf stellen
, drie weken later appendages vervangen omdat de veiligheden open gegaan waren. Het geen betekent dat alle beveiligingen geweigerd hebben:
- presostaat elek. beveiliging (zorgt voor in en uitschakelen van de brander bij een bepaalde druk)
- failsafe elek. beveiliging (zorgt voor het afschakelen van de gehele ketel als onverhoopt de maximale werkdruk van de ketel wordt bereikt)
- afblaas (mech. beveiliging) geopend waardoor het opblazen (stoomexplosie) van de ketel wordt voorkomen, de ketel is toen handmatig afgeschakeld
Dit alles is gepasseerd bij een bedrijf waar veiligheid op een hoog plan staat en waar alle beveiligingen op de stoomketels wekelijks worden getest toch vond dit incident plaats binnen 24 uur na de laatste test en binnen drie weken na oplevering !!
Het is absoluut geen gebrek aan kennis maar slechts een bevestiging dat je techniek nooit voor de volle 100% kunt EN mag vertrouwen en dat veiligheidsprotocollen in dergelijke situaties pas echt waarde krijgen als de techniek faalt.
Het grootste struikelblok in deze zaken is een uiterst eenvoudig feit dat beveiliging van een dergelijke installatie naar de afname punten werken met motor- of magneetkleppen welke in basis altijd geopend staan, de praktijk is dat elke leidingnet (en dus ook alle kleppen en ventielen) vervuild en niet meer 100% dicht zullen zijn, dit blijkt ook uit een van de foto's waar je zo mooi de gasvlam nog ziet, dit geeft in mijn beeldvorming duidelijk aan dat de noodafsluiter gas door blijft laten, zou de noodafsluiter namelijk 100 afsluiten dan was het gas in de leiding opgebrand, en dit is ook gelijk de reden dat wij bij werkzaamheden aan leidingen altijd een "steekflens" plaatsen en bij gasleidingen altijd tijdens de (las)werkzaamheden stikstof op het geblokte leidingdeel zetten en zelfs dat geeft geen 100% garantie !!
* NoBo = notifeid body zoals Lloyds of Veritas