Laat ik op voorhand even aangeven dat ik er niet bij ben geweest en me niet zo heel veel in heb verdiept, maar:
Ik wordt een beetje moe van de opmerkingen bij de vele items over de roep om opschaling naar grote brand / zeer grote brand / grip?.
De opschaling wordt niet bepaald door de alarmeringen. De opschaling wordt bepaald door de leidinggevende of de centralist (bij de melding).
Dit gebeurd ongeveer bij elk topic met die status hier, dat is ook niet vreemd, want een ieder bekijkt het vanuit zijn eigen invalshoek en neemt daarin zijn eigen overwegingen. Niet iedereen heeft ook alle informatie om tot het juiste beeld te komen en er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en de een is beter dan de ander.
Ik verschil overigens van mening dat een centralist zich met de opschaling gaat bemoeien, maar dat is hoe ik ben opgeleid en in al die jaren een mening heb gevormd.
En deze:
Een incident kan klein zijn, maar zou groter kunnen worden. Er worden dan voor de zekerheid alvast meer voertuigen gealarmeerd, het incident op zich blijft klein.
Een ander voorbeeld is de situatie tijdens werkdagen overdag en in de vakantieperiode. Er worden dan vaak meerdere vrijwillige korpsen voor hetzelfde incident gealarmeerd om er voor te zorgen dat er tijdig een volwaardige TS ter plaatse kan zijn. Dit maakt niet direct middelbrand of grote brand.
Op voorhand van alles alarmeren is ook wel een dingetje wat aansluit op het opschalen van centralisten, ook niet zo mijn ding. Want dan zou je al heel veel onnodig kunnen laten rijden want er kan nog zoveel gebeuren. Wat ik hiermee wil zeggen is dat je hier ook wel wat nuance in aan kan brengen en het aan de eerst aankomende eenheden over kunt laten. Neemt niet weg dat je qua gevaarssetting best kunt kiezen voor een wat forsere standaard uitgifte van voertuigen, maar ook dat is mijn mening.
En als laatste:
In dit geval een terechte alarmering van meerdere SB voertuigen. Op het moment van de melding en de inschatting van de centralist dat dit incident zich voordoet onder/naast de overkapping van een tankstation heb je te maken met een potentieel gevaarlijke situatie die ook uit de hand kan lopen. Er zou maar zo een vrachtauto met bv. stro er op kunnen staan tanken of nog erger de brandstoftanks lopen gevaar.
Nu waren ze niet nodig, maar als de brand groter was geworden, omdat er te weinig materieel gealarmeerd was, zou dit forum ook te klein zijn.
Ik heb echt geen idee of dat schuim echt nodig is geweest, zie opmerkingen Heijnsbergen.