Misschien wordt het tijd dat vliegtuigen ook uitgerust worden met camera's zoals je dit nu in bijna elke bus en veel treinen al ziet. Dat maakt misschien een hoop meer duidelijk in de toekomst dan alleen geluiden van de bandrecorder.
En systemen waarmee ze overal ter wereld gevolgd kunnen worden (denk: MH370). En met recorders die een harde schijf in een constructie op het dak hebben liggen, die moet blijven drijven als het ding te water gaat. En met flight recorders die jarenlang een trackersignaal blijven uitzenden.
Waarmee ik maar wil zeggen: er kan veel mis gaan met vliegtuigen. En dan kan je achteraf vast wel iets bedenken waarmee je dan wat terug kan kijken. Maar je kan je ook weer een andere situatie voorstellen waar je dan weer iets anders voor nodig hebt.
In de luchtvaart moet alles een wereldwijde standaard zijn; het is beslist geen kwestie van 'cameratje ophangen en wat draadjes trekken'. Het betekent ook dat de beelden (van meerdere camera's) weer moeten worden opgeslagen op een recorder die weer in een beschermend omhulsel (zwarte doos) moet komen, zodat die tegen brand, impact en onderdompeling in water bestand is.
Peen