Parate kennis agenten voldoende, maar kan beter

Auteur Topic: Parate kennis agenten voldoende, maar kan beter  (gelezen 9606 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bollie

• Forum gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 26 maart 2015, 10:48:03
Jouw score: 8 punten van de 10

Mooi  ^-^

Maar aan de blauwe medeforum gebruikers onder ons:
Willen jullie zelf ook meer trainingen ?

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #21 Gepost op: 26 maart 2015, 10:49:40
Is die parate kennis in dit communicatie- en computertijdperk van heel groot belang ? Je kunt alles tot in extenso opvragen en opzoeken dus je moet leren hoe en waar je het vraagt en het opzoekt. Op de TH Twente deden wij alle tentamens en examens met de leerboeken etc. er bij en dat loopt al met veel succes vanaf 1964.
In het verleden kon een kapper redelijk snel politieagent worden en nmm waren ze toen echt niet anders dan de mensen met een jarenlange opleiding nu. Als je het tot stuurman grote vaart had gebracht werd je vrijwel automatisch inspecteur of hoofdinspecteur van politie.

Groenemotormuis

• Utrecht
  • Senior gebruiker
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #22 Gepost op: 26 maart 2015, 11:01:09
Citaat van: Thor link=msg=1339658 date=1427363380
Is die parate kennis in dit communicatie- en computertijdperk van heel groot belang ?
Ja en nee. Ja in de vorm dat jij per direct als jij op straat ben moet weten wat wel kan en wat niet en tot hoever jij mag gaan. Nee de precieze artikelen hoef je niet te weten, die kan je wel opzoeken op het moment dat je het verbaal mag gaan tikken. Echter als jij vanwege jou gebrekkige kennis iemand fouilleert of iets doorzoekt terwijl jij daar op dat moment geen juiste grond voor had dan heeft dat tikken ook geen zin. En het staat een beetje lullig als je tegen een verdacht persoon zegt "wacht u even hier ik moet even wat opzoeken"  998765
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 26 maart 2015, 11:18:36
Citaat van: Thor link=msg=1339658 date=1427363380
Is die parate kennis in dit communicatie- en computertijdperk van heel groot belang ?

*leest nog eens alle topics over ICT en communicatiemiddelen bij de Politie... ;)

Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1339661 date=1427364069
En het staat een beetje lullig als je tegen een verdacht persoon zegt "wacht u even hier ik moet even wat opzoeken"  998765

Waarop de verdachte zijn smartphone pakt en zegt: "Ik heb het in de tussentijd snel even gegoogled, en volgens [vul hier willekeurige bron in] mag dit gewoon."  >:D
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

grizz

• Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • Niets is onmogelijk
Reactie #24 Gepost op: 26 maart 2015, 11:39:39
Je hoort gewoon als diender op straat je bevoegdheden te kennen. Wanneer je wel en niet bepaalde ambtshandelingen mag uitvoeren.
Dat zijn je gereedschappen op straat. Die moet je dus gewoon kennen. Moet je die dus bijhouden ? Ja... is daar binnen de reguliere diensten tijd voor ? NEE

Moet daar gelegenheid en faciliteiten voor komen ? JA....
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....

quattromontanes

• Forum gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 26 maart 2015, 11:42:27
Niets is meer veranderlijk als wetgeving.
Ik merk als aspirant dat parate wetskennis veel weersproken wordt met "ervaring". Op mijn PA in Amsterdam wordt veel gebruik gemaakt van het politiekennisnetprogramma Juras om juist de vage grijze gebieden ook te bespreken.

Het is meermaals voorgekomen dat collega's die al jaren voor de baas werken niet meer op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen, dit komt omdat belangrijke wijzigingen weliswaar via een mailtje rondgestuurd worden, maar daar moet je ook iets mee doen.
De nieuwe opiumwet is nog lang niet bij alle collega's onder de loep gebracht, wat naar mijn mening risico's met zich meebrengt in het handelen op straat straks. Moet daarbij wel zeggen dat er ook daadwerkelijk niets is geregeld om tijdens diensttijd wat bij te leren, en om het nu altijd in je eigen tijd te moeten doen is ook niet de bedoeling denk ik  98uiye

Ik denk dat een toetsingsvorm nooit verkeerd kan zijn, denk hierbij aan een hoeveelheid vragen zoals bij de rtgp toets, vooral toebedeeld aan het toetsen van je vrijheids ontnemende bevoegdheden, fouilleringen etc. Mocht blijken dat je niet voldoende parate kennis hebt, kan men kijken op welk gebied dit onvoldoende is en bijscholing geven.

Op de PA sluiten we elk leerjaar af met een kennistoets van 50 vragen die werkelijk op alles kunnen slaan.
Mensen kunnen bot en scherp tegelijk zijn..

grizz

• Senior gebruiker
  • Niets is onmogelijk
Reactie #26 Gepost op: 26 maart 2015, 11:47:22
Citaat van: quattromontanes link=msg=1339668 date=1427366547
Niets is meer veranderlijk als wetgeving.
Ik merk als aspirant dat parate wetskennis veel weersproken wordt met "ervaring". Op mijn PA in Amsterdam wordt veel gebruik gemaakt van het politiekennisnetprogramma Juras om juist de vage grijze gebieden ook te bespreken.

Het is meermaals voorgekomen dat collega's die al jaren voor de baas werken niet meer op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen, dit komt omdat belangrijke wijzigingen weliswaar via een mailtje rondgestuurd worden, maar daar moet je ook iets mee doen.
De nieuwe opiumwet is nog lang niet bij alle collega's onder de loep gebracht, wat naar mijn mening risico's met zich meebrengt in het handelen op straat straks. Moet daarbij wel zeggen dat er ook daadwerkelijk niets is geregeld om tijdens diensttijd wat bij te leren, en om het nu altijd in je eigen tijd te moeten doen is ook niet de bedoeling denk ik  98uiye

Ik denk dat een toetsingsvorm nooit verkeerd kan zijn, denk hierbij aan een hoeveelheid vragen zoals bij de rtgp toets, vooral toebedeeld aan het toetsen van je vrijheids ontnemende bevoegdheden, fouilleringen etc. Mocht blijken dat je niet voldoende parate kennis hebt, kan men kijken op welk gebied dit onvoldoende is en bijscholing geven.

Op de PA sluiten we elk leerjaar af met een kennistoets van 50 vragen die werkelijk op alles kunnen slaan.

Volledig met je eens. Die kennis hoor je ook bij te houden. Echter... via de mail gaat niet lukken. Welke modus dan wel ? Hele goede vraag.

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 26 maart 2015, 11:49:41
Citaat
Jouw score: 10 punten van de 10
Je hebt alle vragen goed beantwoord. Eerlijk zeggen: ben je zelf agent? Dit zijn de goede antwoorden (maar dat wist je natuurlijk al):

Leuk zo'n testje, maar zegt natuurlijk helemaal niks. De manier van vragenstellen is bovendien ook nogal van invloed.
In de praktijk zie ik het 'het meest' misgaan bij fouilleren (bijv een niet aangehouden verdachte fouilleren om te kijken of hij gestolen goederen met zich draagt)  en doorzoeken.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

quattromontanes

• Forum gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 26 maart 2015, 11:53:24
Citaat van: grizz link=msg=1339671 date=1427366842
Volledig met je eens. Die kennis hoor je ook bij te houden. Echter... via de mail gaat niet lukken. Welke modus dan wel ? Hele goede vraag.
Wij leren ook door middel van leermodules die je een bepaald hoofdstuk van een wet laten doorlopen, voorbeelden geven en afsluiten met een korte toetsingsvorm van max. 5 vragen.
Dat zal dan wel ontwikkelt moeten worden en kan ook niet na elke kleine wijziging gebeuren, dat maakt het ook zo lastig.

Aan de andere kant, we kunnen 2 halve dagen ingepland krijgen hoe om te gaan met je nieuwe portofoon, dan moet het toch ook mogelijk zijn om tijdens een ochtend/middag programma, ééns in het halfjaar de voor straatdienders relevante wijzigingen en bevoegdheden door te nemen...
Mensen kunnen bot en scherp tegelijk zijn..

grizz

• Senior gebruiker
  • Niets is onmogelijk
Reactie #29 Gepost op: 26 maart 2015, 12:02:48
Citaat van: quattromontanes link=msg=1339673 date=1427367204
Wij leren ook door middel van leermodules die je een bepaald hoofdstuk van een wet laten doorlopen, voorbeelden geven en afsluiten met een korte toetsingsvorm van max. 5 vragen.
Dat zal dan wel ontwikkelt moeten worden en kan ook niet na elke kleine wijziging gebeuren, dat maakt het ook zo lastig.

Aan de andere kant, we kunnen 2 halve dagen ingepland krijgen hoe om te gaan met je nieuwe portofoon, dan moet het toch ook mogelijk zijn om tijdens een ochtend/middag programma, ééns in het halfjaar de voor straatdienders relevante wijzigingen en bevoegdheden door te nemen...

Dat is wel mogelijk. Maar men moet er ook capaciteit voor vrij maken. Net als met ibt kosten dagdienst heel wat moeite om deze in een onregelmatig rooster in te plannen. Want als je een dagdienst hebt mag je ervoor geen nacht of middag hebben. Daarbij als je dagdienst hebt, ben je niet inzetbaar voor de dhv of noodhulp, wat weer meer druk geeft op andere collega's etc etc etc. Dan heb ik het nog niet over het geld wat het gaat kosten. Maar goed...dat is al jaren een probleem. Oefenen/ opleiden en trainen mag wel, maar liefst zo goedkoop mogelijk en het liefst met het minst mogelijk aantal uren.
Dat werkt dus niet. Oefenen kost tijd en geld. Trainen kost tijd en geld.