GRIP 1 (dode en zwaargewonde bij instorting) Max Planckstraat - Ede 31-03-2015

Auteur Topic: GRIP 1 (dode en zwaargewonde bij instorting) Max Planckstraat - Ede 31-03-2015  (gelezen 57032 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
En om het verhaaltje maar compleet te maken. Bezoekersregistratie is onderdeel van het BHVplan van een bedrijf. Laat elk zich serieus nemend bedrijf een BHVplan hebben

© NIBHV, 2010  pagina 8                                                                                            
Geef aan hoeveel personeel van derden, onder beheer van het eigen bedrijf, op welke tijdstippen aanwezig zijn. Hierbij valt te denken aan beveiligingsdienst,
schoonmaakpersoneel, catering e.d. Vermeld  tevens voor elke andere organisatie wie de contactpersoon is binnen het bedrijf. Geef ook het aantal minder zelfredzame medewerkers van derden aan. Stel derden op de hoogte van de regels rond veiligheid en milieu (zie voor een voorbeeld cd-rom).

Bezoekers:
Geef aan hoe er wordt omgegaan met bezoekers en wie er verantwoordelijk is voor een bezoeker bij een incident. Hoeveel bezoekers zijn er maximaal op welke tijdstippen te verwachten? Wat zijn de activiteiten van deze bezoekers? Geef ook het aantal minder zelfredzame bezoekers aan.  

Het aantal aanwezigen
De  BHV  moet  afgestemd  zijn  op  het  aantal  aanwezige  werknemers:  de  eigen  werknemers  en  werknemers  van  andere  werkgevers. De  BHV  moet  ook  rekening  houden  met  aanwezige  bezoekers,  zoals  klanten,  patiënten  en  scholieren.  Dit  is  met  name  van  belang  in
verband  met  ontruiming,  bijvoorbeeld  bij  brand  of  bommeldingen.

Verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid
De werkgever is in het kader van de Arbowet primair verantwoordelijk voor de BHV binnen het eigen bedrijf. De Arbowet verplicht werkgevers bovendien om rekening te houden met de aanwezigheid van werknemers van een andere werkgever, zoals werknemers van een schoonmaak-, beveiligings- of onderhoudsbedrijf. Het is aan de samenwerkende werkgevers om afspraken te maken over de BHV-inzet

Kortom, een bedrijf is verplicht om rekening te houden met bezoekers en andere personen. Dus als bedrijf zijnde is het je eigen belang om te registreren hoeveel bezoekers je binnen hebt.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Rekening houden met...  is heel wat anders als het registreren van...

Je kan prima rekening houden met, en toch niet registreren.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Red link=msg=1343122 date=1428846190
Rekening houden met...  is heel wat anders als het registreren van...

Je kan prima rekening houden met, en toch niet registreren.
Alleen moet je dus wel weten hoeveel mensen in je bedrijf verblijven. En dus zul je je bezoekers moeten registreren. Ook in het belang van het bedrijf zelf, aangezien de bezoekers wel onder de verantwoordelijkheid van het bedrijf vallen.
Staat ook keurig vermeld in het eerste citaat
Citaat
Geef aan hoeveel personeel van derden, onder beheer van het eigen bedrijf, op welke tijdstippen aanwezig zijn. Hierbij valt te denken aan beveiligingsdienst,
schoonmaakpersoneel, catering e.d. Vermeld  tevens voor elke andere organisatie wie de contactpersoon is binnen het bedrijf. Geef ook het aantal minder zelfredzame medewerkers van derden aan. Stel derden op de hoogte van de regels rond veiligheid en milieu (zie voor een voorbeeld cd-rom).

Bezoekers:
Geef aan hoe er wordt omgegaan met bezoekers en wie er verantwoordelijk is voor een bezoeker bij een incident.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Dat staat er nogmaals, niet.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: http://www.evo.nl/site/arbeidsinspectie-arbocatalogus/$FILE/EVO-De-10_meest_gestelde_vragen_over_Arbo_en_Aansprakelijkheid.pdf
2. Voor wie is de werkgever verantwoordelijk?
Antwoord: De werkgever is verantwoordelijk voor veiligheid en gezondheid van:
de eigen werknemers;ingeleende werknemers, uitzendkrachten, stagiairs en vakantiewerkers; anderen,die als gevolg van de werkzaamheden van bedoelde werkgever gevaar lopen,  zoals medewerkers van andere werkgevers, zelfstandigen zonder personeel (zzp-ers),  bezoekers, verkeersdeelnemers, omwonenden, maar ook onbevoegden die zich toegang verschaffen tot de bouwplaats, bijvoorbeeld kinderen.

Uit alles blijkt dat een bedrijf de verantwoordelijkheid draagt voor de bezoekers van dat bedrijf. Dus als bedrijf wil je gewoon weten hoeveel bezoekers je binnen hebt ten tijde van een calamiteit. Je gaat wel voor gaas als blijkt dat je een bezoeker bent vergeten terwijl die wel binnen was.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Je bent absoluut verantwoordelijk. Maar er staat voor de derde keer niet dat je ze moet registreren.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Red link=msg=1343126 date=1428847288
Je bent absoluut verantwoordelijk. Maar er staat voor de derde keer niet dat je ze moet registreren.
Nee, is dan niet verplicht, maar wel dat het verrekte handig is om te weten wie en hoeveel er binnen zijn, en dan is zo'n registratie wel weer verrekte handig.
En je wil dus maar wat graag registeren, al was het alleen maar om claims te voorkomen.
En bij bepaalde bedrijven dien je vooraf aangemeld zijn, en wordt je eerst ingeschreven voor je uberhaupt er naar binnen kan/mag.
Is een sluitende bezoekersregistratie verplicht?

In artikel 3.1. lid e staat genoemd dat de werkgever doeltreffende maatregelen moet treffen op het gebied van de eerste hulp bij ongevallen, de brandbestrijding en de evacuatie van werknemers en andere aanwezige personen, en doeltreffende verbindingen worden onderhouden met de desbetreffende externe hulpverleningsorganisaties. In de praktijk houdt dat in dat je moet weten wie er binnen in het pand is, anders hou je hier geen rekening mee. Een sluitende bezoekersregistratie is hierbij een hulpmiddel.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Ik ben in ieder geval blij dat je terugkomt op je eerdere bewering dat men een bezoekersregistratie moet hebben. Dat het een handig hulpmiddel is, dat heb ik nooit ontkend.

Er had echter in je laatste citaat beter kunnen staan, in theorie moet je weten hoeveel mensen er binnen zijn, want bij de gemiddelde groothandel is dat onmogelijk. Ik zie overigens meer in een uitspraak van de arbeidsinspectie zelf. Deze bron geeft zelf al aan dat ze geen jurist is.

Citaat van: Peter71 link=msg=1343130 date=1428847772
En bij bepaalde bedrijven dien je vooraf aangemeld zijn, en wordt je eerst ingeschreven voor je uberhaupt er naar binnen kan/mag.

Daar gaat het nu niet over volgens mij.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Waar het hier omgaat is dat je wel een verrekt goed excuus moet hebben om je bezoekers niet te registreren. Vandaar dat veel bedrijven gewoon hun bezoekers registreren. En let wel, dat registreren is al het simpel invullen van een bezoekersboek waarin de datum, naam bezoeker, doel bezoek, contactpersoon/afspraak met, tijd aankomst, tijd vertrek en paraaf in gevuld dienen te worden. Boek drop je bij de receptie, en dat boek gaat mee naar buiten in geval van. Zo simpel kan het zijn. Daar heb je helemaal geen dure systemen voor nodig. Heb je een groot bedrijf laat je als procedure gelden dat iemand aangemeld moet zijn, of zich eerst meld bij de receptie en zich daar inschrijft bij aankomst.
Zoals gezegd vallen bezoekers onder de verantwoordelijkheid van een bedrijf, dus je hebt als bedrijf er alle belang bij dat je exact weet hoeveel mensen er op moment van het incident binnen zijn. Het kan je een hoop gezeur schelen.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Bottom-line:

Het bedrijf is verantwoordelijk. Het was immers het bedrijf die aangaf dat iedereen buiten was.

Nu zal de vraag zijn hoe het bedrijf aan die wetenschap is gekomen - terwijl er nog 2 personen binnen waren. En of dat nu was vanwege de registratie of een scéance met koffiedik kijken door iemand van dat bedrijf - dat zal de arbeidsinspectie heel interessant gaan vinden.