Afwijkende reanimatietraining met meerdere hulpverleners

Auteur Topic: Afwijkende reanimatietraining met meerdere hulpverleners  (gelezen 13930 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jelte

• Forum gebruiker
Afgesplitst uit http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=88185

Half om half wel. Maar ben wel benieuwd naar de zelf ontwikkelde reanimatie techniek.

helm

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 4 april 2015, 14:25:09
Citaat van: jelte link=msg=1341468 date=1428146816
Ben ook wel benieuwd naar zijn manier van reanimeren want hij moet wel heel erg goed zijn en veel wetenschappelijk onderzoek gedaan hebben om gewoon zijn eigen richtlijnen te doceren.

Het NRR maakt eigen richtlijnen en die wijken af van AHA.

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #2 Gepost op: 4 april 2015, 22:24:07
Citaat van: René van der Helm link=msg=1341475 date=1428150309
1) De ILCOR maakt de internationale richtlijnen
2) De AHA, ERC en andere regionale raden maken van deze ILCOR richtlijnen hun eigen "regionale" versie
3) De NRR "buigt" de ERC versie weer om naar Nederlandse omstandigheden
4) De individuele bls instructeur maakt van de NRR richtlijnen weer een eigen "prive" versie
5) De bls-er wordt geconfronteerd met tal van interpretaties en eigen versies bij BLS, BHV en EHBO opleidingen
6) ...... verwarring allom als cursisten van meerdere opleiders les krijgen

Bij de eindafnemers de BLS-ers, BHV-ers, EHBO-ers, verpleegkundigen, artsen en (docent) instructeurs, is dus de medische onderbouwing van de oorspronkelijke ILCOR versie al aardig verkrxxxt.
Volgens mij gaat het pas echt fout bij punt 4.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #3 Gepost op: 4 april 2015, 22:27:03
Citaat van: Willem D. link=msg=1341561 date=1428179047
2) De AHA, ERC en andere regionale raden maken van deze ILCOR richtlijnen hun eigen "regionale" versie
4) De individuele bls instructeur maakt van de NRR richtlijnen weer een eigen "prive" versie
5) De bls-er wordt geconfronteerd met tal van interpretaties en eigen versies bij BLS, BHV en EHBO opleidingen

Bij de eindafnemers de BLS-ers, BHV-ers, EHBO-ers, verpleegkundigen en instructeurs, is dus de medische onderbouwing van de oorspronkelijke ILCOR versie al aardig verkrxxxt.

Ik ben het niet altijd met je eens, maar in dit geval wel :)
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 4 april 2015, 23:05:05
Citaat van: RemRoof link=msg=1341456 date=1428144560

Ik snap het probleem allemaal niet. Kort geleden een jaarlijks herhaling BHV gehad van 3 uurtjes. Tijdens deze uurtjes op een "nieuwe" manier leren reanimeren (niet conform NRR), maar ook in 15 minuten de pijnprikkel aangeleerd, pols leren tellen en ook nog even de ademhaling.... Blijkbaar is het dus zo makkelijk dat het zelfs tijdens een BHV-herhaling kan

Uiteraard heb ik er een mail aan gewaagd. Tot op heden nog geen antwoord mogen ontvangen.

RemRoof

Daarnaast ben ik heel erg benieuwd welke Goeroe heeft besloten de richtlijnen te verlaten om een nieuwe manier van reanimatie aan te leren.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 4 april 2015, 23:06:53
Citaat van: René van der Helm link=msg=1341475 date=1428150309

Dus..?

Citaat van: Willem D. link=msg=1341561 date=1428179047

Bij de eindafnemers de BLS-ers, BHV-ers, EHBO-ers, verpleegkundigen, artsen en (docent) instructeurs, is dus de medische onderbouwing van de oorspronkelijke ILCOR versie al aardig verkrxxxt.

Helemaal mee eens!

helm

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 4 april 2015, 23:18:18
Citaat van: RemRoof link=msg=1341456 date=1428144560
Tijdens deze uurtjes op een "nieuwe" manier leren reanimeren

Kan je die nieuwe manier even met ons delen?

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 5 april 2015, 11:00:34
Citaat van: René van der Helm link=msg=1341571 date=1428182298
Kan je die nieuwe manier even met ons delen?

Jawel. De NRR zegt 1 hulpverlener masseren en beademen en dat 30:2, maximaal 2 minuten. Mijn ervaring is dat dit voor lekenhulpverleners al lastig genoeg is. Deze instructeur heeft aangegeven dat dit niet handig is, maar dat je met drie mensen moet reanimeren. 30:2 waarbij er een persoon beademt, een persoon masseert en een persoon de AED bedient en dan na 2 minuten wisselen.

Het zal ongetwijfeld kunnen werken, maar de NRR is niet voor niets afgestapt van de 2 personen benadering. Mijn grootste bezwaar zit hem in het feit dat de reanimatierichtlijnen voor een lekenhulpverlener universeel zijn (deze BHV'ers zijn lekenhulpverleners), wijk daar niet vanaf aangezien dit zichtbare verwarring geeft. De BHV'ers gaven ook aan het anders geleerd te hebben...

RemRoof

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 5 april 2015, 11:02:40
Citaat van: Expert link=msg=1341568 date=1428181505
Daarnaast ben ik heel erg benieuwd welke Goeroe heeft besloten de richtlijnen te verlaten om een nieuwe manier van reanimatie aan te leren.

Ik denk in deze dat de "Goeroe" de instructeur is.  :|

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #9 Gepost op: 11 april 2015, 01:08:10
BLs en AED gebruik door 2 hulpverleners is helemaal niet zo raar om te trainen, de politie en brandweer doen niet anders. ook AED Hulpverleners die georganiseerd zijn in bijv een AED stichting/groep oefenen dit geregeld om zo BLS zonder veel delay te geven. Door wisselen van beademing naar thoraxcompressie gaat vaak wat tijd verloren bij de 1 hulpverlener BLS, als dan ook nog de AED wordt toegevoegd krijgt deze persoon het echt nog iets drukker en meer kans op delay van thoraxcompressie.

Het solo reanimeren terwijl er meerdere hulpverleners aanwezig zijn komt op mij nogal erg onlogisch over. Dat de NRR solo reanimatie voorstaat is enigzins te begrijpen omdat bij aanvang van de eerste thoraxcompressie niet altijd sprake is van meerdere hulpverleners. Maar in de meerderheid van de gevallen is die er in afzienbare tijd wel en is 2 hulpverlener reanimatie gewoonweg veel efficienter en effectiever omdat er minder delay optreedt bij thoraxcompressie door 2 of meer hulpverleners terplekke.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod