Afwijkende reanimatietraining met meerdere hulpverleners

Auteur Topic: Afwijkende reanimatietraining met meerdere hulpverleners  (gelezen 13736 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #10 Gepost op: 11 april 2015, 01:54:22
Je zegt het zelf al dat als mensen bij bv AED stichtingen dit geregeld oefenen.  De BHV cursus is 1 keer per jaar waarvan een gedeelte reanimeren. Dus kan je het samenwerken niet echt oefenen. Ook als je bv ergens anders buiten het bedrijf moet gaan reanimeren moet je gewoon je ding doen op automatische piloot en niet discussiëren wat beter is want die andere reanimist heeft waarschijnlijk wel volgens de richtlijnen van het NRR les gehad. Daarom vind ik het beter om iedereen op dezelfde manier te leren om zo ook met een vreemde te kunnen samenwerken.


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Reactie #11 Gepost op: 12 april 2015, 09:08:35
Ik krijg zelf overal 30:2 éèn hulpverlener aangeleerd. Maar de AED sluit dan indien mogelijk een andere hulpverlener aan. Dat is toch niet in strijd met NRR?

Maandag heb ik weer herhaling BHV. Ben benieuwd wat de docent mijn BHV team gaat vertellen. Heb gelukkig nog niet in hoeven te grijpen;)
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


helm

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 12 april 2015, 09:54:46
Het verplicht volgen van de NRR richtlijnen is enkel van toepassing voor de NRR instructeur, die uit naam van de NRR les geeft.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #13 Gepost op: 12 april 2015, 14:52:07
Wat ik dus echt niet kan begrijpen, is waarom mensen (instructeurs) afwijken van een richtlijn.

Zoals Willem D. terecht aangaf; hun privé versie vervaardigden. Natuurlijk zijn er wel variaties denkbaar als je met mensen bent, of wanneer mensen zich aansluiten bij de hulpverlening zoals Joffry heeft geschetst.

Waarom doet iemand zoiets? Wat is je motivatie en vooral op grond van welke inhoudelijke argumenten?


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #14 Gepost op: 12 april 2015, 16:07:05
Citaat van: René van der Helm link=msg=1343081 date=1428825286
Het verplicht volgen van de NRR richtlijnen is enkel van toepassing voor de NRR instructeur, die uit naam van de NRR les geeft.

Laten we niet vergeten dat de NHS jarenlang de 1-hulpverlener BLS en de 2-hulpverlener BLS versies  heeft onderwezen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


helm

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 12 april 2015, 16:24:23
Citaat van: Expert link=msg=1343113 date=1428843127
Wat ik dus echt niet kan begrijpen, is waarom mensen (instructeurs) afwijken van een richtlijn.

Geen idee, tenzij er een goede reden is. Ik heb ze er maar even bij gepakt.

Richtlijnen Basale reanimatie volwassenen

Citaat
14 Bellen van het alarmnummer 112 gebeurt bij voorkeur met de mobiele telefoon.
Bel bij voorkeur met vaste lijn aangezien 112 mobiel, met name in de grensstreken lang niet altijd goed bereikbaar is. Bovendien heb je met de vaste lijn direct contact met de lokale centrale.  Hier zou ik afwijken.

Citaat
14 Standaard AED’s mogen ook worden gebruikt voor het defibrilleren van baby’s en kinderen als er voor hen geen aangepaste AED voorhanden is
Hier is op het forum al ruimschoots over gesproken dat dat geen goed idee is. Hier zou ik afwijken.

Citaat
17 Als het slachtoffer NIET ademt of niet normaal ademt, of u twijfelt, vraag een omstander een ambulance te bellen enz. enz. ... Laat het slachtoffer zo nodig even alleen, start borstcompressies ...
Dit kost veel tijd, doe het andersom; start onmiddellijk met compressies en laat vervolgens alarmeren. Hier zou ik afwijken.

Citaat
17-18 Combineer borstcompressies met mond-op-mondbeademingen. Als u geen beademingen kunt of wilt geven, geef dan alleen borstcompressies, continu
Beide is dus prima. 30:2 of hands only is niet afwijken.

Citaat
18 Als een tweede hulpverlener aanwezig is, wissel dan elke 2 minuten om vermoeidheid te voorkomen. Onderbreek bij het wisselen de borstcompressies zo kort mogelijk.
Wie zei dat je uitsluitend in je eentje mag reanimeren?

Citaat
18 Zodra de AED er is: zet de AED aan
Nergens staat waar je de AED moet zetten. Waarom zet dan vrijwel iedereen dat ding bij het hoofd, terwijl de 1e verpleegkundige daar moet met de beademingsspullen. Zet de AED bij de knieën van het slachtoffer, dat is handiger.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #16 Gepost op: 12 april 2015, 19:17:01
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1342889 date=1428707290
BLs en AED gebruik door 2 hulpverleners is helemaal niet zo raar om te trainen, de politie en brandweer doen niet anders. ook AED Hulpverleners die georganiseerd zijn in bijv een AED stichting/groep oefenen dit geregeld om zo BLS zonder veel delay te geven. Door wisselen van beademing naar thoraxcompressie gaat vaak wat tijd verloren bij de 1 hulpverlener BLS, als dan ook nog de AED wordt toegevoegd krijgt deze persoon het echt nog iets drukker en meer kans op delay van thoraxcompressie.

Het solo reanimeren terwijl er meerdere hulpverleners aanwezig zijn komt op mij nogal erg onlogisch over. Dat de NRR solo reanimatie voorstaat is enigzins te begrijpen omdat bij aanvang van de eerste thoraxcompressie niet altijd sprake is van meerdere hulpverleners. Maar in de meerderheid van de gevallen is die er in afzienbare tijd wel en is 2 hulpverlener reanimatie gewoonweg veel efficienter en effectiever omdat er minder delay optreedt bij thoraxcompressie door 2 of meer hulpverleners terplekke.

Ik heb het hier over ongeoefende "leken" hulpverleners in een BHV-organisatie. Ik begrijp dat bij meer oefening er ook andere mogelijkheden zijn, zoals jij hierboven schetst. Ik ga er wel vanuit dat deze vrijwilligers iets meer trainen dan 3 uur per jaar breed BHV?
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #17 Gepost op: 12 april 2015, 19:18:15
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1343128 date=1428847625
Laten we niet vergeten dat de NHS jarenlang de 1-hulpverlener BLS en de 2-hulpverlener BLS versies  heeft onderwezen.

In Nederland ook... Blijkbaar heeft men het toch nodig geacht hier weer vanaf te stappen.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #18 Gepost op: 12 april 2015, 19:21:11
Citaat van: René van der Helm link=msg=1343081 date=1428825286
Het verplicht volgen van de NRR richtlijnen is enkel van toepassing voor de NRR instructeur, die uit naam van de NRR les geeft.

 ;D ;D Gelukkig is de NRR-richtlijn gewoon een hersenspinsel van een commerciële club ;) Tuurlijk kun je afwijken, maar het is toch niet zonder reden dat de NRR-richtlijn als leidend wordt gezien of heb ik iets gemist.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #19 Gepost op: 12 april 2015, 19:26:26
Citaat van: RemRoof link=msg=1343161 date=1428859021
Ik heb het hier over ongeoefende "leken" hulpverleners in een BHV-organisatie. Ik begrijp dat bij meer oefening er ook andere mogelijkheden zijn, zoals jij hierboven schetst. Ik ga er wel vanuit dat deze vrijwilligers iets meer trainen dan 3 uur per jaar breed BHV?
Inderdaad bij de AED stichting waar ik bij zit; minimaal 1x per jaar BLS AED herhaling en 1 keer scenario training waarin dit ook iedere casus voorbijkomt plus nog assessment testje jaarlijks.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod