Ik heb vorig jaar de selectieprocedures van de de deelstaat Niedersachsen doorlopen, daarnaast stond ik ook opgelijnd voor de testen van de deelstaat NRW; ik heb echter alles afgezegd omdat ik toen een gunstig luidend rapport voor officier KMar kreeg.
Beide deelstaten nemen in principe alleen met HAVO aan(Niedersachsen heeft beperkte mogelijkheden met "realschule"); je moet je diploma laten erkennen bij de Zeugnissannerkennungsstelle. Heb je dit gedaan kun je met vele formulieren het dossier op papier insturen. Aanname met Nederlandse nationaliteit is geen probleem.
Je doorloopt een zeer lastige!! taaltoets. De sporttest bij Niedersachsen betreft een looptest, die intern wordt afgenomen. Voor NRW is de sporttest lastiger; je moet een Sportabzeichen halen, dit doe je door bij een Duitse sportclub langs te gaan(bijv. in Kleve) en diverse testen af te leggen, die niks met de Politie te maken hebben. O.a. een hardlooptest maar ook kogelstoten of verspringen. Dit zijn dus testen buiten de politie om en dit moet je zelf regelen. Reken op Duitsers met strakke "sportanzuege" en fietshelmen:P!!
Verder een psychologische test en dergelijke, verschilt niet zo veel.
Kijk eens op
http://www.polizei-studium.de voor Niedersachsen en
www.polizeibewerbung.nrw.de voor Nordrhein-Westfalen.
Vragen? Stel ze gaarne, evt via PM.