Dames en heren,
volgens de wet:
Artikel 2B betreffende voorrangsvoertuigen
alsmede daartoe uitgeruste voertuigen van andere hulpverleningsdiensten die zich in opdracht van de Centrale Post Ambulancevervoer als bedoeld in de Wet ambulancevervoer, bezig houden met het verlenen van de eerstelijns spoedeisende hulpverlening, voor zover die voertuigen aan beide zijden tenminste zijn voorzien van het in bijlage 1 vastgestelde symbool
Dus je hebt toestemming van de CPA nodig. Dat dit in sommige regio's onder de mat geregeld is, mij best maar je moet toestemming hebben. By the way, het symbool is de "Star of Life".
Betreffende de opleiding, nu kan ik zeven citaten aan gaan halen, dus niet, artikel 2 optische en geluidssignalen, staat dat de bestuurder bekend moet zijn met de civiel rechtelijke procedure in zaken het rijden met OGS.
Dat het wenselijk is dat men een rijvaardigheidstraining doorlopen hebben is dus totaal niet ter sprake, alleen de theorie en als je die goed toepast zorg je ervoor dat de praktijk daarbij aansluit.
Je kan ook eens kijken naar de Brancherichtlijn optische en geluidssiganel van de Brandweer. Dat geeft een eerste indruk over wat wel en niet kan. Hoe je je daar aan, dan komt alles goed.
Oja en als de arts naast je zegt dat dit een AP klant is en jij moet je OGS aanzetten, laat hem dan een keertje een naaldje zetten ipv een ziekenhuis zoeken met een tensie van 80/ nix.
Overigens zie ik steeds vaker dat de huisarts met spoed gaat rijden , omdat er geen ambulance beschikbaar is en dat is FOUT.