Brandweerduikers pas na half uur bij fataal ongeluk - Anna Paulowna 22-04-2015

Auteur Topic: Brandweerduikers pas na half uur bij fataal ongeluk - Anna Paulowna 22-04-2015  (gelezen 73856 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Bij een echt grote watersnoodramp zal de eerste slag worden geslagen door de KNRM de bemanningen naar behoefte aangevuld met mensen die lokaal in het rampgebied goed bekend zijn.
KNRM "Zeewaardige" vaartuigen, uitstekende communicatie mogelijkheden, accommodatie,denk aan minder plezierige weersomstandigheden en meerdere dagen inzet qua brandstof,water en voedsel.
Als je kijkt naar de voorspellingen vwb de mogelijke aantallen slachtoffers zal er wel binnen korte tijd het nodige moeten aanrukken uit Nederland en mogelijk uit Duitsland (het Noorden) en Belgie (het Zuiden).
Dus vervolgens aangevuld met een breed scala aan hulpverleners,overheidsvaartuigen en particulieren.
Hospitaal vaartuigen zoals de "Henry Dunant", daar is dat schip tenslotte ook voor ontworpen, mogelijk aangevuld met grotere Rijncruise schepen etc. zullen in de buurt van het rampgebied verschijnen voor de eerste opvang in de buurt.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Citaat van: Thor link=msg=1347180 date=1430467117
Bij een echt grote watersnoodramp zal de eerste slag worden geslagen door de KNRM de bemanningen naar behoefte aangevuld met mensen die lokaal in het rampgebied goed bekend zijn.
KNRM "Zeewaardige" vaartuigen, uitstekende communicatie mogelijkheden, accommodatie,denk aan minder plezierige weersomstandigheden en meerdere dagen inzet qua brandstof,water en voedsel.
Als je kijkt naar de voorspellingen vwb de mogelijke aantallen slachtoffers zal er wel binnen korte tijd het nodige moeten aanrukken uit Nederland en mogelijk uit Duitsland (het Noorden) en Belgie (het Zuiden).
Dus vervolgens aangevuld met een breed scala aan hulpverleners,overheidsvaartuigen en particulieren.
Hospitaal vaartuigen zoals de "Henry Dunant", daar is dat schip tenslotte ook voor ontworpen, mogelijk aangevuld met grotere Rijncruise schepen etc. zullen in de buurt van het rampgebied verschijnen voor de eerste opvang in de buurt.

Thor, ik waardeer jouw bijdrage op dit forum ten zeerste, maar blijf het apart vinden dat je alles vanuit een 'zeebril' bekijkt. De kans op een watersnoodramp in NL door buiten hun oevers tredende rivieren (dijkdoorbraak) is vele malen groter dan een overstroming vanuit zee. Als in Limburg, Brabant of Gelderland een polder volloopt, dan is het door jou geschetste scenario niet echt realistisch!? Hoe komen die 'zeewaardige' vaartuigen daar? Ik zie ze via een zeehaven en over de grote rivieren nog wel in de buurt komen, maar dan? Til je ze met een kraan over de dijk? Of varen ze door het gat dat is ontstaan naar binnen? En de Henry Dunant ook? Je hebt dan een soort 'bak' (bv. de Bommelerwaard) van vele vierkante kilometers met 1-2 water meterdiepte en vele obstakels. Rondom die 'bak' is overal nog droog land. De evacuatie van Rivierenland (1995) gebeurde ook naar alle kanten, niet naar 1 punt. Mensen gaan van binnen naar buiten, in een grote cirkel.

Volgens mij wil je in zo'n gebied vooral heel veel kleine bootjes die van de kern naar buiten toe evacueren, waarbij je verder naar buiten toe steeds grotere boten gebruikt waarop wordt overgestapt. Dit zou KNRM kunnen zijn, maar bv ook genie (pontons) of gewoon duwbakken.

Als een vestingstadje als Zaltbommel onder water staat (=realistisch) kom je helemaal nergens met een KNRM-boot, zelfs niet met het kleinste model. En dan heb ik het nog niet eens over de jet-aandrijving die ze nu volop gebruiken. Die is volkomen kansloos in een overstroomd gebied vol met drijvende rommel...

Volgens mij is de Reddingsbrigade een belangrijk onderdeel van de structuur zoals we die in NL kennen voor watersnoodrampen. Groter is echt niet altijd beter.  0098

Maar om even terug on-topic te gaan met het antwoord van Peter71 : het blijft een lokale afweging, want er zijn 175 verschillende Reddingsbrigades. En dat maakt het meteen lastig, want de Brandweer denkt en werkt regionaal en hebben moeite om lokaal af te wijken...
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Vroeger was de brandweer ook plaatselijk geregeld. Was dat dan zoveel slechter als nu.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Citaat van: jelte link=msg=1347764 date=1430674360
Vroeger was de brandweer ook plaatselijk geregeld. Was dat dan zoveel slechter als nu.
Nee, zeker niet voor 99% van de brandweerinzetten, en financieel gezien al helemaal niet.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: joostvankempen link=msg=1347679 date=1430659404
Thor, ik waardeer jouw bijdrage op dit forum ten zeerste, maar blijf het apart vinden dat je alles vanuit een 'zeebril' bekijkt. De kans op een watersnoodramp in NL door buiten hun oevers tredende rivieren (dijkdoorbraak) is vele malen groter dan een overstroming vanuit zee. Als in Limburg, Brabant of Gelderland een polder volloopt, dan is het door jou geschetste scenario niet echt realistisch!? Hoe komen die 'zeewaardige' vaartuigen daar? Ik zie ze via een zeehaven en over de grote rivieren nog wel in de buurt komen, maar dan? Til je ze met een kraan over de dijk? Of varen ze door het gat dat is ontstaan naar binnen? En de Henry Dunant ook? Je hebt dan een soort 'bak' (bv. de Bommelerwaard) van vele vierkante kilometers met 1-2 water meterdiepte en vele obstakels. Rondom die 'bak' is overal nog droog land. De evacuatie van Rivierenland (1995) gebeurde ook naar alle kanten, niet naar 1 punt. Mensen gaan van binnen naar buiten, in een grote cirkel.

Volgens mij wil je in zo'n gebied vooral heel veel kleine bootjes die van de kern naar buiten toe evacueren, waarbij je verder naar buiten toe steeds grotere boten gebruikt waarop wordt overgestapt. Dit zou KNRM kunnen zijn, maar bv ook genie (pontons) of gewoon duwbakken.

Als een vestingstadje als Zaltbommel onder water staat (=realistisch) kom je helemaal nergens met een KNRM-boot, zelfs niet met het kleinste model. En dan heb ik het nog niet eens over de jet-aandrijving die ze nu volop gebruiken. Die is volkomen kansloos in een overstroomd gebied vol met drijvende rommel...

Volgens mij is de Reddingsbrigade een belangrijk onderdeel van de structuur zoals we die in NL kennen voor watersnoodrampen. Groter is echt niet altijd beter.  0098

Maar om even terug on-topic te gaan met het antwoord van Peter71 : het blijft een lokale afweging, want er zijn 175 verschillende Reddingsbrigades. En dat maakt het meteen lastig, want de Brandweer denkt en werkt regionaal en hebben moeite om lokaal af te wijken...

We hebben het hier zoals ik schreef over een echt grote watersnoodramp. Dat zou een ramp worden die lang  zou gaan duren. Je moet er daarbij toch wel vanuit gaan dat de weersomstandigheden (wind,golven,temperatuur,stromingen etc.) niet bepaald prettig kunnen zijn.
Dat zal een inzet vereisen van vaartuigen die beschikken over communicatiemiddelen, voldoende beschutting voor bemanning en geredden, voldoende brandstof, water en voedsel en dat alles voor meerdere dagen etc.
Of er ooit echt grote rampen zullen komen en waar en met welke waarschijnlijkheid is natuurlijk koffiedik kijken.
Onder "zeewaardige" vaartuigen versta ik vaartuigen die onder alle weersomstandigheden zo veilig en zo confortabel mogelijk,voor de bemanningen en geredden/slachtoffers kunnen opereren. Die vaartuigen kunnen bij een echt grote ramp,als de boel dus grotendeels onder water is komen te staan op de meeste locaties komen.
En wat er allemaal aan vaartuigen en vaartuigjes in de loop der tijd tijdens een echt grote ramp in een  rampgebied verschijnen,wie en wat(met welk materieel) en hoe en waar vandaan, je zult er versteld van staan wie zich allemaal zullen gaan inzetten en met welk effect.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Het lijkt me goed als we weer ontopic gaan. En dan gaat het over de inzet van brandweerduikers, niet over watersnoodrampen.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Alleen komt er steeds meer bij de organisatie als brandweer kijken. Zo wordt de maatschappij steeds complexer maar de burger verwacht nog steeds dezelfde of zelfs nog meer veiligheid. Kijk hierbij vooral ook verder dan de repressie aub!

Citaat van: Firefighter1970-b.d. link=msg=1347840 date=1430686206
Nee, zeker niet voor 99% van de brandweerinzetten, en financieel gezien al helemaal niet.

Citaat van: jelte link=msg=1347764 date=1430674360
Vroeger was de brandweer ook plaatselijk geregeld. Was dat dan zoveel slechter als nu.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1348038 date=1430763649
Alleen komt er steeds meer bij de organisatie als brandweer kijken. Zo wordt de maatschappij steeds complexer maar de burger verwacht nog steeds dezelfde of zelfs nog meer veiligheid. Kijk hierbij vooral ook verder dan de repressie aub!

Dat is wel heel algemeen gesteld wat je daar schrijft.
Kun je op de gebieden van preventie en repressie een paar concrete voorbeelden voor de burger geven.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Voor de burger wil ik dat wel doen. Van de collega's verwacht ik dat ze weten wat er speelt binnen de brandweer en anders hier naar informeert.

Citaat van: Thor link=msg=1348116 date=1430807862
Dat is wel heel algemeen gesteld wat je daar schrijft.
Kun je op de gebieden van preventie en repressie een paar concrete voorbeelden voor de burger geven.


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Om nog maar eens wat aan te halen, de brandweercommandant enige jaren geleden heeft het verzoek bij onze brigade gedaan of wij duikers konden gaan leveren.
Dat hebben wij afgewezen omdat wij de specialiteit hebben in oppervlakte redding.

Sommige vind ik zeer laagdunkend over de reddingsbrigade, of strandwachten niets meemaken. Tevens zijn er al veel brigades die 24/7 oproepbaar zijn via een pager.
Het komt op mij bij sommige over dat een brandweerman de ideale en perfecte hulpverlener is. Gelukkig zijn er vele brandweermensen, ook in het kader die een meerwaarde van een reddingsbrigade wel zien.