Aanbesteding politievoertuigen 2015/2016: Mercedes B-klasse / Mercedes Vito / Volkswagen Touran

Auteur Topic: Aanbesteding politievoertuigen 2015/2016: Mercedes B-klasse / Mercedes Vito / Volkswagen Touran  (gelezen 686430 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Citaat van: silque link=msg=1435469 date=1468056548
Oke misschien heb ik mijn vraag niet duidelijk geformuleerd, ik snap dat de politie opdrachtnemer is. Als ik de eisen lees, lees ik dat de opdrachtnemer (dus de politie) zelf de motoren gaan voorzien van AEDs.

Dat is nu niet het geval, want wij rijden zonder AED in de motoren. Is dat in alle eenheden het geval?

Volgens mij is de politie opdrachtgever en de leverancier van de motoren opdrachtnemer
Het komt er op neer dat de politie de AED levert en de leverancier van de motoren de AED opbouwt.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Citaat van: silque link=msg=1435469 date=1468056548
Oke misschien heb ik mijn vraag niet duidelijk geformuleerd, ik snap dat de politie opdrachtnemer is. Als ik de eisen lees, lees ik dat de opdrachtnemer (dus de politie) zelf de motoren gaan voorzien van AEDs.

Dat is nu niet het geval, want wij rijden zonder AED in de motoren. Is dat in alle eenheden het geval?
Bij ons hebben alle zware EN lichte motoren een AED aan boord. Inbouw kan je het niet noemen, hij ligt gewoon los in de koffer.

Citaat van: Frank. link=msg=1406355 date=1455400647
(...)



LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Kan me voorstellen dat monteren wenselijk is, aangezien het een pittig duur apparaat is. Je wilt niet dat 'ie gaat schuiven in scherpe bochten.


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
De aanbesteding voor noodhulpvoertuigen is vandaag geplaatst: gaat om personenauto's (denk Touran) en bussen (denk VW transporter Rotterdamse uitvoering). Hieronder de punten die ik het meest vond opvallen:

Voertuigeisen
Zitplaatsen
-   2 afzonderlijke, standaard af-fabriek, voorstoelen.
-   Bekleding dient te zijn uitgevoerd in stof en donker van kleur (bijvoorbeeld donkerblauw of zwart).
-   Per zitplaats, één hoofdsteun. Indien in hoogte verstelbaar dan dient deze in positie vergrendeld te zijn.
-   De zijwangen van de rugleuning dienen voorzien te zijn van extra sterke bescherming tegen beschadiging door scherpe en/of schurende delen, van bijvoorbeeld handboeien en pistool (zie voor gebruik voertuig hoofdstuk 1 van de Inschijvingsleidraad). Dit mag de werking van de eventueel aanwezige zijairbag(s) niet verstoren.
-   Achter: Er dient bescherming te zijn middels een afneembare stoelhoes (van adement, niet vloeistof doorlatend materiaal) waarbij het niet mogelijk is om voorwerpen te verstoppen in de zitplaats achter. De stoelhoes mag geen belemmering opleveren voor de airbags en of andere veiligheidsvoorzieningen en dient geschikt te zijn voor intensief gebruik, onder andere door arrestanten.

Voertuigprestaties
-   De topsnelheid van het volledig bedrijfsklare voertuig (voorzien van alle in het PvE genoemde in- en opbouw en inventaris) dient minimaal 170 km/uur te zijn.
-   De acceleratie van het volledig bedrijfsklare voertuig  (voorzien van alle in het PvE genoemde in- en opbouwen inventaris) van 0-100 km/uur mag maximaal 13 seconden zijn.  
-   De acceleratie van het volledig bedrijfsklare voertuig  (voorzien van alle in het PvE genoemde in- en opbouw en inventaris) van 0-100 km/uur mag maximaal 17 seconden zijn.  

Voertuigverlichting
-   De Politie heeft een vrijstelling voor het niet voeren van dagrijverlichting. Ten aanzien van deze vrijstelling dient de dagrijverlichting te allen tijde uitgeschakeld te zijn. Bij afstoot van het BPV voertuig dient deze weer geactiveerd te worden door Leverancier.
-   Door middel van een knop op het dashboard dient de achteruitrijverlichting uitgezet te kunnen worden.

Radio
-   Er dient een radio met RDS aanwezig te zijn.

Forward collision warning system
-   Indien het BPV voertuig is voorzien van een zgn. Forward Collision Warning system, dient dit blijvend uitgezet te kunnen worden.

Brandstof
-   De aandrijving is van het type:
o   Benzine of
o   Diesel of
o   LPG of
o   Hybride (niet zijnde een pl
ug-in).

In- op- en ombouweisen
Lichtbalk
-   Alle aan de voorzijde en beide zijden van het politievoertuig gemonteerde apparatuur dient een glad geheel te vormen met de carrosserie van het BPV voertuig
-   Montage / constructie zodanig dat de kabelboom niet zichtbaar is. De  optische signalering dient zodanig geplaatst te worden waarbij rekening is gehouden met de luchtweerstand doch 360° zichtbaar blijft.”
-   De signaleerinstallatie (primair blauw/amber en groen) (IO-E4.2 en IO-E4.3) dient als één module te zijn samengesteld in een zogenaamde optische signaleringsinstallatie en is op het dak of aan de dakrand bevestigd. De secundaire verlichting maakt géén onderdeel uit van de optische signalerings installatie.”
-   Voertuigen met een achterklep dienen in de achterklep voorzien te worden van een extra armatuur (zowel blauw als amber), zodat bij geopende achterklep, de verlichting ook vanaf de achterzijde zichtbaar is.
-   Bij het activeren van de primaire blauwe signaalverlichting worden de knipperende koplampen (groot-licht) standaard mee in werking gesteld.
-   Tijdens het in werking zijn met de blauwe primaire signaalverlichting kunnen de knipperende koplampen uit- en ingeschakeld worden (bij nacht/mist/file) en deze zijn tevens voorzien van een resetfunctie na uitschakeling van de blauwe primaire signaalverlichting.
-   Alleen personenwagen:
o   De optische signaleringsinstallatie is voorzien van extra blauwe ledverlichting, ten opzichte van in eis IO-E4.2 a) genoemde primair blauw (ECE R65 klasse 2) om de zichtbaarheid van de blauwe verlichting naar de voorzijde te verbeteren.  
o   De optische signaleringsinstallatie voorziet aan de voorzijde in 2 takedownlights - high intensity LED, ten behoefte van het verlichten van voertuigen aan de voorzijde van het voertuig.
o   De optische signaleringsinstallatie voorziet in 2 alleylights - high intensity LED, ten behoefte van het verlichten van de aan de zijkanten van het voertuig bevindende huisnummers en steegjes.   
-   Alleen bus:
o   De optische signaleringsinstallatie dient aan de achterzijde te zijn geconfigureerd om over de gehele breedte van de optische signaleringsinstallatie te fungeren als trafficadvisor.
o   Montage van de optische signaleringsinstallatie bevindt zich aan de achterzijde van het voertuig in combinatie met twee separate primaire lichtunits (ECE R65 klasse 2) aan de voorzijde.
o   Richtlicht (schijnwerper)
o   Meerteksten matrixbord achterzijde voertuig

Communicatiemiddelen
-   Mobilofoon,  optische- en geluidssignalen dienen in- en uitgeschakeld te kunnen worden middels één centrale hoofdschakelaar, gemonteerd binnen direct handbereik bestuurder en bijrijder.
o   Top
-   Er dient een voorziening te zijn tot handsfree bellen (door middel van ten minste bluetooth) incl luidspreker, microfoon en stuurbediening. Waar mogelijk dient gebruik gemaakt te worden van de bestaande audiospeakers voorin het voertuig
o   Top. Enige eis die ik mis is groot aantal randapparaten dat opgeslagen kan worden of gebruiksvriendelijke snelle koppelmethode
-   Het voertuig dient voorzien te zijn van een dubbele USB oplaadmogelijkheid. Deze dient zich in directe nabijheid van de bestuurder en bijrijder te bevinden
o   Top

Maglites
-   Handlampen (maglites) zijn eis. Bijzonder, omdat met de moderne LED lampjes aan de koppel de maglites nagenoeg nooit meer gebruikt worden.

Bepantsering voorportieren
-   De voorportieren dienen voorzien te zijn van een ingebouwde bepantserde plaat. Deze plaat voldoet aan klasse FB4 volgens de EN1522.
-   De bepantserde plaat heeft een oppervlakte van 0,55m2 of meer.
o   Zeer beperkte bescherming (oppervlakte) dus. Goed om rekening mee te houden bij BTGV’s en dergelijke. Ook het nieuwe voertuig is dus niet geschikt als harde dekking
-   Indicatie/tekst aanbrengen in het voertuig zodanig dat de bestuurder en bijrijder duidelijk kunnen lezen wat aan het voertuig bepantserd is.

Harnassen/tactische vesten
-   "Ten behoeve van de berging van de harnassen/tactische vesten dient het voertuig te zijn voorzien van een opbergmogelijkheid voor ten minste 3 harnassen/tactische vesten.
-   De maatvoering van de berging is 40 cm x  38 cm x 10 cm per harnas/tactisch vest. Harnassen/tactische vesten dienen liggend opgeborgen te worden."

Inrichting bus
-   De vloer vanaf de B-stijl in de bus dient voorzien te worden van een vloeistofdichte antislip toplaag die naadloos afgewerkt is.
-   Het voertuig zal intensief gebruikt worden. Alle wanden inclusief deuren en klep dienen hierom voorzien te zijn van makkelijk te reinigen, vandalisme bestendige, bekleding. Zie voor gebruik voertuig de Inschrijvingssleidraad Hoofdstuk 1.
-   Ten behoeve van het creeren van een overlegplek in de bus dient er tussen de vaste zitplaatsen en het klapstoeltje (zie IO-E22) een opklaptafel aangebracht te worden. Deze tafel dient groot genoeg te zijn om een standaard laptop (25 cm x 33 cm)  op te kunnen plaatsen.
-   De tafel dient vergrendeld te kunnen worden, zowel als deze ingeklapt of uitgeklapt is.
-   Boven de tafel leesverlichting met aan/uit schakelaar
-   Boven de tafel bevindt zich een 12 volt voeding.
-   Het voertuig dient te worden uitgevoerd met minimaal één (opklapbare) zitplaats met de rug naar de bestuurder en bijrijder.

Arrestantenbeveiliging: alleen bus
-   Achter de bestuurder en bijrijder moet een arrestantenbeveiliging in de vorm van een veiligheids- of separatiescherm) geplaatst worden.
Wout


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Opmerkingen:
- 170 km/uur vind ik erg laag voor een politieauto. Op 130-wegen kun je dan niet eens een rijbewijs invorderen
- Maglites in het voertuig valt me op. Die dingen worden bijna niet meer gebruikt
- Jammer dat een scherm voor arrestantentransport niet meegenomen wordt in de personenauto's, maar alleen in de bussen. Ook een gemiste kans dat er geen bikevoorziening is opgenomen in de bussen: ik hoor overal de vraag naar bikebussen terugkomen
- Goed dat de harnassen een eigen opbergruimte krijgen ipv los achterin
- Eindelijk weer een radio, en nu ook 2 USB oplaadpunten voorin: top!
- Handsfree bellen mogelijkheid is goed, maar nu hebben we regelmatig het probleem dat er maar een paar toestellen opgeslagen worden. Eenvoudig koppelen van toestellen oid zou in mijn ogen ook een eis moeten zijn
- 1 hoofdschakelaar om apparatuur aan- en uit te zetten, ipv 1 knop voor de mobi en 1 knop voor de signalering
- Helaas schijnwerper, traffic advisor en meertekstenmatrixbord alleen bij de bus
- Zeer beperkte bescherming van bepantserde plaat in de voorportieren. Goed om rekening mee te houden bij BTGV’s en dergelijke. Ook het nieuwe voertuig is dus niet geschikt als harde dekking
Wout


Wolfs

  • HAP, eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
Wout,
Heb je een linkje, waar we de aanbesteding kunnen terugvinden?
De misdaad is al georganiseerd. Nu de politie nog.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Opmerkingen:
- 170 km/uur vind ik erg laag voor een politieauto. Op 130-wegen kun je dan niet eens een rijbewijs invorderen

- Ook een gemiste kans dat er geen bikevoorziening is opgenomen in de bussen: ik hoor overal de vraag naar bikebussen terugkomen

Je begint je uiteenzetting met de mededeling dat dit de aanbesteding is voor noodhulpvoertuigen. Een bikebus (en een voertuig voor autosnelweg) hebben volgens mij een eigen aanbesteding.


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Het lijkt mij niet dat bike bussen thuis horen in de categorie nh voertuigen.
Maglites worden hier wel veelvuldig gebruikt. Uit principe koop ik geen spullen voor mijn werk, behalve de boxershorts die ik onder mijn uniform draag :P


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
De aanbesteding staat op Tenderned.

Maar ik kan daar de documenten niet vinden. Wout, waar heb je die gevonden?


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
@Wout niet te snel conclusies trekken, het gaat om een minimale snelheid.

Verder deel ik je opmerkingen, wat ik wel bijzonder vindt is dat ik de aanbesteding lees en dat deze precies overeen komt met de huidige Touran en Transporters.
Hoe gaat het traject nu verder?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.