bamboe breuk

Auteur Topic: bamboe breuk  (gelezen 8662 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Gepost op: 20 augustus 2005, 00:18:17
weet iemand wat een bamboe breuk is en hoe het zijn dat een kindje daar mee gewoon zijn arm kan gebruiken ???


flappus  niet elke verandering is een verbetering


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #1 Gepost op: 20 augustus 2005, 01:40:16
Ik ken de term niet maar misschien is het het zelfde als een greenstick fractuur ?
net als bij een twijgje wat je breekt is dan maar 1 kant van het bot gebroken terwijl de andere kant gebogen is
Wordt ook wel onvolledige- of groenhout-fractuur genoemd.

Bij de fractuur op de eerste foto is er nog een redelijke reststerkte aanwezig, maar dat geldt niet voor de tweede foto, dus waarschijnlijk zal in jouw geval het letsel meer weg hebben van de eerste foto en kan het nog enigzins normaal gebruikt worden.

[verwijderd door de admin]
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #2 Gepost op: 20 augustus 2005, 07:34:37
SAMPLE USE - COPYRIGHT ????
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #3 Gepost op: 20 augustus 2005, 12:38:56
SAMPLE USE - COPYRIGHT ????
Ja ieder plaatje heeft in principe copyright, maar ik denk dat het misbruik in deze thread nog wel meevalt.
Neem eens een kijkje op "samen plaatjes zoeken"  ;D

Maar hoe zit het nu met die bamboe breuk ?  ;D
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #4 Gepost op: 20 augustus 2005, 13:45:43
Is het zelfde, andere benaming

en waarom kan een kind de arm gebruiken?
- afhankelijk van de pijn grens en pijn beleving van het kind
- plaats van de breuk

als er op de arm bv. gesteund wordt en de botbreuken bij elkaar komen zal dit wel pijn geven
om bot zit botvlies, dit hoeft bij dit soort fracturen niet altijd kapot te zijn.

Bij een bv. breuk met echt twee (of meerdere fragmenten) is de pijn > groter


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #5 Gepost op: 20 augustus 2005, 22:09:12
zal ff het hele verhaal tijpe.

donderdag morgen kwam er een kindje van 5 bij mij omdat ie gevallen was met stoeien en toen was er iemand op zijn elleboog gesprongen. als eerste ben ik gaan koelen want er was niets anders te zien als een rood plekje en alles was beweegbaar. heb na het koelen nog een keer allerlei bewegingen laten maken en het kindje zij dat geen pijn hand. dus krijg een snoepje en was rustig gaan zitten kleuren met zijn armpje. na een paar uur kwam ie terug dat het meer pijn deed en zijn leiding van de groep zij dat hij heel erg stil was. dus voor de zekerheid even een mitela aangelegd en toch maar even langs de huisarts gestuurd. die twijfelde en heeft het kindje door gestuurt voor een foto. waar daarna pas bleek dat het net boven zijn elleboog gebroken was.

het jongetje was gevallen om 9 uur smorgens en is pas na half 4 smiddags echt gaan klagen over pijn. voel me er nu best schuldig over hoe ik dit over het hoofd heb kunnen zien
flappus  niet elke verandering is een verbetering


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #6 Gepost op: 20 augustus 2005, 22:18:22
Daar moet je je niet schuldig over voelen hoor!
Je hebt geen rontgen ogen

lich. onderzoek bij een kind is best moeilijk om duidelijk te krijgen wat er aan de hand is

 ;)


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #7 Gepost op: 20 augustus 2005, 22:29:41
ja oke das waar. maar toch je bent daar wel heel de week bezig als "cordinator ehbo" en je maakt zelf zo fout
flappus  niet elke verandering is een verbetering


Target77

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 20 augustus 2005, 23:27:24
ja oke das waar. maar toch je bent daar wel heel de week bezig als "cordinator ehbo" en je maakt zelf zo fout

Ik sluit me aan bij de mening van SEH zusterje.... je bent een leek hulpverlener en geen arts of SEH-pleeg. Dus mijns inziens heb jij de best mogelijke hulp geboden die op dat mogelijk was.  ;)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #9 Gepost op: 20 augustus 2005, 23:59:34
Ik sluit me aan bij de mening van SEH zusterje.... je bent een leek hulpverlener en geen arts of SEH-pleeg. Dus mijns inziens heb jij de best mogelijke hulp geboden die op dat mogelijk was.  ;)

Ik was al kader instructeur toen ik door een kind op het verkeerde been werd gezet en uitging van een kneuzing terwijl op het kuit- en scheenbeen gebroken waren en de botdelen onder een hoek van xo'n 15 graden stonden.