Dus de personen die het apparaat op heeft gezet, bediende, de organisatie, etc.
Er geldt voor alle hijswerktuigen etc. blijf buiten het bereik van de kraan etc.(Het is verboden je binnen de draaicircel van de kraan te bevinden, de bekende bordjes.)) en bevindt je vooral niet onder de last ! (In dit geval van de hoogwerker dus de arm met de bak.)
Inderdaad, en als gewone bezoeker heb ik geen idee van al die regels. Het is aan de "operator" om te zorgen dat de organisatie een veilig werkgebied heeft gecreëerd. Aan mij als bezoeker om afzettingen e.d. te respecteren, etc...Dat is ook wat ik bedoel met eigen verantwoordelijkheid.
(Voor de duidelijkheid, er is niet bekend wat er precies mis is gegaan. De geschiedenis leert ons dat dit soort ongelukken vaak een opstapeling zijn van oorzaken. Mijn opmerkingen zijn dan ook in het algemeen bedoeld.)
Ik denk dat er vooral eens harder handhavend opgetreden moet gaan worden, en daar ligt een schone taak voor de arbeidsinspectie.
In mijn ogen zijn het allereerst de gemeenten die handhavend moeten optreden. Zij zijn verantwoordelijk voor het evenementen beleid, en verlenen de vergunning. Daar hoort ook een stukje toezicht bij.
Hopelijk zijn zij nu wakker geworden na Haaksbergen en dit ongeval, en durven ook gemeenteraadsleden kritische vragen te stellen over het beleid in hun gemeente.
Natuurlijk weet ik dat het in de praktijk vaak niet zo werkt. Vooral in kleinere gemeenten is het toch "ons kent ons". Dat maakt het veel moeilijker voor ambtenaren om lokale evenementen objectief te bekijken. Nog los van de vraag of er uberhaupt de kennis is...