Wateroverlast Zeeland

Auteur Topic: Wateroverlast Zeeland  (gelezen 16705 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

brw_sluis

  • Gast
Reactie #60 Gepost op: 20 augustus 2005, 17:52:15
OvD West Zeeuws - Vlaanderen word weer opgepiept om te gaan kijken bij een camping in Nieuwvliet.


Colin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 947
Reactie #61 Gepost op: 20 augustus 2005, 17:57:10
Je zou nu maar op de camping zitten. :-X

Ik las net op telektekst dat er inmiddels 400 meldingen zijn binnengekomen. :o
Groeten, Colin


FireRobin

  • Hoofdbrandwacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,926
    • Facebookpagina Post Zuidlandstraat
Reactie #62 Gepost op: 20 augustus 2005, 17:58:05
Je zou nu maar vakantie hebben. :-X

Ik las net op telektekst dat er inmiddels 400 meldingen zijn binnengekomen. :o

Ik sprak net met iemand die in een caravan zat daaro, het water stond tot aan de dorpel van de caravan  :-\ :-\ :-\
Brandweer Terneuzen post Zuidlandstraat | Bevelvoerder bedrijfsbrandweer Evos Terneuzen


brw_sluis

  • Gast
Reactie #63 Gepost op: 20 augustus 2005, 18:39:16
Ik sprak net met iemand die in een caravan zat daaro, het water stond tot aan de dorpel van de caravan  :-\ :-\ :-\

Familie van die in Nieuwvliet zijn ? Welke camping is dat ?


FireRobin

  • Hoofdbrandwacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,926
    • Facebookpagina Post Zuidlandstraat
Reactie #64 Gepost op: 20 augustus 2005, 18:49:04
Familie van die in Nieuwvliet zijn ? Welke camping is dat ?

Nee, geen familie, kennis van een kennis  :P :P

en is camping 'Vogelenzang'
Brandweer Terneuzen post Zuidlandstraat | Bevelvoerder bedrijfsbrandweer Evos Terneuzen


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #65 Gepost op: 20 augustus 2005, 18:55:21
Ik heb maar eens de camping gemaild waar wij altijd staan ( Meliskerke Walcheren) En daar hebben ze 46 mm te verwerken gehad,de sloten staan tot de rand gevuld.Dus daar is pompen ook een lastige zaak  ;)


brw_sluis

  • Gast
Reactie #66 Gepost op: 20 augustus 2005, 18:57:11
Hevige regen zorgt voor veel overlast
MIDDELBURG - Delen van Zeeland hebben zaterdag te maken met flinke wateroverlast. De politie en brandweer hebben al 360 meldingen van overlast binnengekregen. Zij denken nog uren bezig te zijn om de problemen te verhelpen. In Middelburg is een speciaal crisisteam geformeerd.



Kelders zijn ondergelopen, het water loopt onder voordeuren de woningen binnen, tuinen staan blank, wc's stromen over en rioleringen kunnen de neerslag niet aan. In Middelburg zijn volgens een politiewoordvoerder twee straten afgezet omdat het water gaten in het wegdek heeft geslagen. De gemeente is volop bezig het wegdek te repareren. Op diverse plekken komen putdeksels omhoog.
In Walcheren staan overal op het schiereiland pompen om het water de baas te kunnen. Weersdeskundigen hadden de bui wel aangekondigd. Omdat er weinig wind is, bleef de bui lang hangen. Langzaam maar zeker trekt de regen naar het zuiden weg, maar daardoor is ook onder meer West Zeeuws-Vlaanderen in de problemen gekomen.
Vooral in Middelburg, Vlissingen en Veere waren de problemen volgens de brandweer groot. Zo was de Markt in Middelburg ondergelopen en stonden er pompen in het Zeeuws Archief aan. De brandweer kan het werk bijna niet aan. Dat komt mede doordat het water bijna niet kan worden weggepompt. Sloten en andere wateren staan al tot het randje toe vol water.
In West-Zeeuws-Vlaanderen kreeg de brandweer later op de dag tussen de veertig en vijftig meldingen van wateroverlast. ,,En dan ging het vooral om overstroomde wegen, campings en tuinen en ondergelopen kelders. Ook hebben we water moeten wegpompen bij het laaggelegen transformatorhuisje bij camping De Pannenschuur in Nieuwvliet'', aldus brandweercoördinator J. Meijering. Die klus had prioriteit, omdat het huisje ook het nabijgelegen pompgemaal van de riolering voedt. Meijering durfde vanmiddag rond half vier nog niets over de totale schade in Zeeland te zeggen.
Camping De Waag in Nieuwvliet liep ook behoorlijk onder water, maar eigenaar P. Klaaysen kon daar de lol nog wel van inzien. In het kader van de verlichte dorpen- en boerderijenroute had hij zijn catamaran op een veld gezet. Rond zijn met lichtjes versierde boot vormde zich een plas van tien bij tien meter, waardoor het leek of de boot helemaal niet meer op het droge lag. ,,Ach, als dit aan het begin van het vakantieseizoen was gebeurd, had ik het niet leuk gevonden. Maar nu kunnen we er wel om lachen'', zei Klaaysen.
Het Waterschap Zeeuwse Eilanden meldt dat alle gemalen op volle kracht draaien. Er zijn, uitgezonderd een kleine pomp bij het gemaal Jacoba, nergens extra pompen ingezet. De zware noodpompen waarover het waterschap sinds ernstige wateroverlast in 1998 over beschikt, staan wel paraat, maar worden vooralsnog niet ingezet. Het kost acht uur voordat deze volledig operatief zijn. Het waterschap is vooralsnog van mening dat het zich die moeite kan besparen, omdat het denkt dat de gemalen het gevallen water wel zullen kunnen verwerken.
De provincie heeft waterpeil van het Kanaal door Walcheren wel iets verlaagd, zodat het gemaal Boreel (bij Middelburg) zijn water makkelijker kwijt kan. Hetzelfde is gedaan bij het Veerse Meer.

Foto © Peter Nicolai

Bron: PZC.nl


brw_sluis

  • Gast
Reactie #67 Gepost op: 20 augustus 2005, 18:57:36
Nee, geen familie, kennis van een kennis  :P :P

en is camping 'Vogelenzang'

Volgens mij ken ik die, woont een jonge meid die ik ken :P


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #68 Gepost op: 20 augustus 2005, 19:07:09
Da's echt nuttige informatie, jongen. ::)

Christian


FireRobin

  • Hoofdbrandwacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,926
    • Facebookpagina Post Zuidlandstraat
Reactie #69 Gepost op: 20 augustus 2005, 21:36:12
Terneuzen is net opgepiept om te gaan pompen in Kamperland  :-\
Brandweer Terneuzen post Zuidlandstraat | Bevelvoerder bedrijfsbrandweer Evos Terneuzen