Casus: wat zouden jullie doen?

Auteur Topic: Casus: wat zouden jullie doen?  (gelezen 8527 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 3 mei 2015, 20:48:53
Citaat van: Wouter1991 link=msg=1347797 date=1430678833
Opzich vind ik opbouwende kritiek niet erg. Afschieten dan weer wel.
Je kan het er niet mee eens zijn met wat ik heb gedaan, dan hoor ik graag zoals het naar uw mening wel had gemoeten.

Nogmaals: er zat nog redelijk veel glas in en er waren veel wonden. Er uit halen had ik niet gekunt want ik had geen pincet (alleen verbandschaar) en als ik een drukverband deed dan duw ik het glas toch verder? Daarbij had ik niet genoeg spullen in mijn kleine setje en kwam de BHVer zonder spullen, maar kwam alleen kijken wat er aan de hand was.

Opbouwend:

Ga niet zelf dokteren...bel 112...

Oh ja....een EHBO-kit bevat toch altijd een pincet (standaard uitrusting van een EHBO'er...word met zijn leven bewaakt) 0098 998765 098uo 98uiye

Wouter1991

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #11 Gepost op: 3 mei 2015, 20:49:44
En in de tussentijd?
Drink water!

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 3 mei 2015, 20:52:24
Citaat van: Wouter1991 link=msg=1347799 date=1430678984
En in de tussentijd?

rust en kalmte bewaren.... 998765

en doen wat je hebt geleerd...als je ergens geen verstand van hebt OF de materialen niet hebt doe je niets...

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #13 Gepost op: 3 mei 2015, 20:54:01
Je kunt ook druk op een wonde aanbrengen om het vreemde voorwerp heen, bijvoorbeeld met twee rolletjes elastisch windsel of een geimproviseerde donut met de mitella. Als je die onderdelen hoger maakt dan het voorwerp kun je wel druk uitoefenen op de wondranden zonder druk uit te oefenen op het voorwerp.

Als er geen heftige actieve bloeding is dan zou ik de wonden losjes afdekken met de mitella, en losse gaasjes (doekverband). Een tourniquet is in NL niet nodig, zeker niet als je vervolgens de persoon zelf in de auto zet om weg te brengen, dat zegt mij ook iets over de ernst van de bloeding. Bloeding kun je ook verminderen door de arm omhoog te houden (boven hart).

Als je de ernst zo inschat dat er een tourniquet om moet (Ernstige actieve bloeding), dan is het ook ernstig genoeg voor een ambulance, dus bel 112.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 3 mei 2015, 20:56:14
De bloeding zoveel mogelijk stelpen / stoppen totdat er een ambu is. That's it. Je openingspost triggert een beetje tot kulantwoorden.  :)

Wouter1991

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #15 Gepost op: 3 mei 2015, 20:57:45
@ pleegje: Dus heb ik de rest van de studenten naar de ruimte naar de onze laten gaan... En onder tussen het bloed laten stromen?
Je hebt volgens mij maar 5 a 6 liter bloed toch? Dat lijkt me na 10 min uitstomen wel op.
Eigenlijk zou ik het wel waarderen als ik wat fatsoenlijke feedback kreeg in plaats van dit geneuzel.
Geef me dan iets wat ik moet doen als zo iets weer gebeurd.

@ Golly: 112 zal ik nu voortaan als eerste doen. Het was me nooit eerder gebeurd dus handelde regelijk uit stess. Ik snap je punt van druk aanbrengen, maar het waren er zoveel, hoe had ik dit dan moeten doen? Ik had maar 2 rollen windsel, een mitella, wat pleisters, een snelverband, een schaar en handschoenen.
Drink water!

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 3 mei 2015, 20:58:08
Citaat van: Wouter1991 link=msg=1347778 date=1430677641
Handelen:
Ik heb m.b.v. een mitella, schaar en tape een geimproviseerde tourniquet gemaakt en de tijd van aanbrengen op hoofd SO gekalkt.
Dit klinkt ook respectvol richting het slachtoffer. Als ik het slachtoffer was geweest, dan had je met me mee gekund naar de eerste hulp, een beetje op een hoofd gaan zitten kalken...  :-X

Je plaatst zelf een (waargebeurde) casus, en krijgt daar nette kritiek op. Als je dat niet wil horen, dan had je het niet moeten plaatsen. Er is maar 1 persoon in dit topic denigrerend, en dat ben je zelf geweest in je openingspost.

Citaat van: Wouter1991 link=msg=1347807 date=1430679465
Je hebt volgens mij maar 5 a 6 liter bloed toch? Dat lijkt me na 10 min uitstomen wel op.
Als het niet slagaderlijk is, dan valt het allemaal wel mee. En een beetje bloed lijkt altijd veel meer dan dan het is.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 3 mei 2015, 21:01:16
Citaat van: Wouter1991 link=msg=1347807 date=1430679465
@ pleegje: Dus heb ik de rest van de studenten naar de ruimte naar de onze laten gaan... En onder tussen het bloed laten stromen?
Eigenlijk zou ik het wel waarderen als ik wat fatsoenlijke feedback kreeg in plaats van dit geneuzel.
Geef me dan iets wat ik moet doen als zo iets weer gebeurd.

@ Golly: 112 zal ik nu voortaan als eerste doen. Het was me nooit eerder gebeurd dus handelde regelijk uit stess. Ik snap je punt van druk aanbrengen, maar het waren er zoveel, hoe had ik dit dan moeten doen? Ik had maar 2 rollen windsel, een mitella, wat pleisters, een snelverband, een schaar en handschoenen.

je was dus gestressed...de slechtste basis voor hulpverlening..... >:D

TIP:  als het antwoord je niet bevalt moet je de vraag niet stellen......

Wouter1991

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #18 Gepost op: 3 mei 2015, 21:02:14
Mijn excuses voor de onbehouden opening. Ik kan begrijpen dat zoals ik het schrijf al aanstotend kan worden ervaren. Het spijt me.
Drink water!

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 3 mei 2015, 21:11:28
Dat is je vast allang vergeven. Als je vragen hebt over een hulpverlening; stel ze gerust opnieuw. Meelezers genoeg momenteel.  ;) Doe er je voordeel mee.