Gemeentes willen zelf kleine verkeersboetes uitschrijven

Auteur Topic: Gemeentes willen zelf kleine verkeersboetes uitschrijven  (gelezen 14679 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jims

• o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
Reactie #30 Gepost op: 16 mei 2015, 10:47:19
Citaat van: batoutofhell link=msg=1350577 date=1431725886
Ik weet dat een collega van mij ook BOA is. Die schreef laatst een kenteken op van iemand die nogal gevaarlijk bij een afzetting optrok en reed. Hij zei dat die meneer een art.5 kon verwachten nbinnen niet al te lange tijd. Het kan dus wel.
Eerst maar eens uitzoeken of die tenaamgestelde van het kenteken wel de bestuurder was ten tijde van het gebeuren. Heeft diezelfde BOA ook de bevoegdheid om dat te doen? Of gaat dat via de politie? (Geen sarcasme hoor, interesse!)
If you can dream it, you can do it.

Bert65

• Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
Reactie #31 Gepost op: 16 mei 2015, 11:23:21
Ik denk dat bovenstaande een mooie reden is om BOA's geen agent te laten spelen. De grens is al aan het vervagen en nu gaat een vkr (die mogelijk ook BOA is) zich ook al bezigheden met artikel 5.

HIT

• Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
    • Harm Infra Transport
Reactie #32 Gepost op: 16 mei 2015, 11:55:30
Citaat van: SpaX link=msg=1350581 date=1431734382
Als je hiermee de VKRS van Traffic Support bedoeld, deze zijn beëdigd als BOA.
Dat klopt, alleen is de koppeling VKR aan BOA nog steeds niet toegestaan en bij bezwaar wordt de boete ook vernietigd. En ja uit eigen ervaring.
Kreeg een boete voor het niet opvolgen van een aanwijzing volgens hem, jammer genoeg voor hem had ik ook nog eens een ontheffing om daar te komen/staan en werken. Maar de brief laat niets aan het toeval over: "Doordat de boete is uitgeschreven door een VKR in functie vervalt deze."
Niet voor niets lopen er nu ook mensen van TS rond zonder VKR kleding.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #33 Gepost op: 16 mei 2015, 12:24:29
Volgens mij heeft Oscar al globaal aangegeven wat er wel en niet kan. Maar gezien de discussie over " artikel 5",

uit de Circulaire Buitengewoon Opsporingsambtenaar:

Citaat
Domein I. Openbare ruimte

De boa Openbare ruimte is bevoegd om te handhaven op de volgende artikelen en wetten voor zover noodzakelijk voor een goede uitoefening van de functie en de daaraan gekoppelde taakomschrijving, tenzij de wet zich daartegen verzet.

1. Verordeningen en/of Keuren voor zover betrokkene daarvoor door het bevoegde bestuursorgaan is aangewezen;

2. Wegenverkeerswet 1994 m.b.t. stilstaand verkeer m.u.v. art. 4, 5, 6, 10, 60, 82 RVV 1990 en art 62 RVV voor zover het de C-borden in relatie tot de openbare orde;

Voor de duidelijkheid: de genoemde artikelen zijn de artikelen van het RVV waarvoor een BOA ook bij "niet stilstaand verkeer" bevoegd is. Artikel 5 Wvw lijkt mij dus niet onder de uitzondering voor "niet stilstaand verkeer" te vallen.

Dus het lijkt mij erg sterk dat er Boa's Domein 1 zijn die zelf kunnen handhaven op artikel 5 bij rijdend verkeer, ongeacht wat zij zelf beweren tegen collega's. Maar ik ben geen expert, dus misschien kan iemand als Oscar dit bevestigen/ontkennen.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

Bollie

• Forum gebruiker
Reactie #34 Gepost op: 16 mei 2015, 13:24:19
Ik begrijp er niks van:

Is ie nou wel bevoegd voor art. 5 bij bewegend verkeer dan ?

Oscar

• Boa Domein I en II
  • Forum gebruiker
Reactie #35 Gepost op: 16 mei 2015, 13:24:45
Boa in Domein 1 kan niet zelfstandig art. 5 opmaken, is hij niet voor bevoegd.
Boa in domein 2 kan dit theoretisch wel (heeft de hele wegenverkeerswet en het RVV in zijn akte), echter hij dient zich te beperken tot de hem opgedragen werkzaamheden.
Als hij toch verbaal art.5 zou opmaken, kan het wezen dat er disciplinaire maatregelen tegen hem volgen.
Bovendien als iemand als verkeersregelaar aan het werk is, waar haalt hij dan zijn Boa bevoegdheid vandaan ?
Boa bij andere werkgever ? Dan zou er sprake zijn van belangenverstrengeling en is hij als Boa niet bezig met de hem opgedragen taak.
Ik heb zelf twee aktes, één in domein 1 en één in domein 2 (twee verschillende werkgevers).
Als ik in domein 1 aan het werk ben, mag ik niet mijn akte in domein 2 misbruiken om toch verbaal op te maken.

SpaX

• Handhaver Openbare Ruimte (Domein 1), DHW controleur, Student IV
  • Forum gebruiker
Reactie #36 Gepost op: 16 mei 2015, 14:21:38
Citaat van: HIT link=msg=1350617 date=1431770130
Dat klopt, alleen is de koppeling VKR aan BOA nog steeds niet toegestaan en bij bezwaar wordt de boete ook vernietigd. En ja uit eigen ervaring.
Kreeg een boete voor het niet opvolgen van een aanwijzing volgens hem, jammer genoeg voor hem had ik ook nog eens een ontheffing om daar te komen/staan en werken. Maar de brief laat niets aan het toeval over: "Doordat de boete is uitgeschreven door een VKR in functie vervalt deze."
Niet voor niets lopen er nu ook mensen van TS rond zonder VKR kleding.
Dus als ik als BOA een vkr hesje aantrek omdat ik bij een ongeval het verkeer moet regelen dan zou dat betekenen dat ik geen PV mag opnaken?
Al mijn berichten zijn op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn (vroegere) werkg

Gijs

• Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #37 Gepost op: 16 mei 2015, 14:41:13
Ja, én dan hebben we ingevolge de Algemeen Plaatselijke Verordening ook nog eens de toezichthouders met andere taakstelling en bevoegdheden, welke bevoegdheden zelfs niet aan een Algemeen- of Buitengewoon Opsporingsambtenaar zijn toegekend.
Bij instappen begint de inzet.

jelte

• Forum gebruiker
Reactie #38 Gepost op: 16 mei 2015, 15:44:21
Hoe moet je als burger nu weten of een BOA zijn boekje te buiten gaat. Als de BOA's het zelf al niet weten weet je als burger dus nooit of je onterecht beboet bent. Ik vind dat je aan het uniform of embleem moet kunnen zien waar deze BOA toe bevoegd is. BOA's zonder uniform vind ik al helemaal niet kunnen. Ze zullen zich wel moeten identificeren maar is er een algeheel identificatiebewijs voor de BOA's of heeft iedereen zijn eigen pasje?

Bert65

• Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
Reactie #39 Gepost op: 16 mei 2015, 15:57:42
Citaat van: jelte link=msg=1350641 date=1431783861
Als de BOA's het zelf al niet weten
De BOA weet toch (hopelijk) wel waar hij voor beëdigd is? Oscar weet het namelijk ook.