Wat vinden jullie hiervan?

Auteur Topic: Wat vinden jullie hiervan?  (gelezen 6822 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

-Volvo-34-

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,199
Reactie #20 Gepost op: 18 mei 2015, 21:53:01
Citaat van: Jims link=msg=1351109 date=1431969235
Dat is vervelend, hebben jullie als AED-groep niets om op terug te vallen?
Ja, normaal gesproken is er een BOT team beschikbaar. Dit wordt geregeld via Ambulance Amsterdam. Wij zijn namelijk op het moment dat we uitrukken, doen we dat voor AA.
Hulpdiensten fotograaf - First AED Responder - Vrijwilliger stichting '6 minuten Waterland'.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #21 Gepost op: 18 mei 2015, 22:15:21
Als groep zullen jullie vast een contactpersoon hebben bij AA. Leg deze casus daar voor en vraag om zijn mening. Misschien dat dit tot nieuwe inzichten leidt. Veel meer kan je niet doen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #22 Gepost op: 19 mei 2015, 08:09:53
Niet om vervelend te willen zijn, ik snap dat het veel indruk op je heeft gemaakt en het zal je nog wel een tijdje bezig houden. Maar dat is natuurlijk wel het risico wat je loopt als je op dergelijke meldingen af gaat. Dat risico maak je ook alleen maar groter als je op meldingen af gaat waar burgers zoals jij en ik niet voor opgeroepen worden.

Ik zou je toch echt gewoon willen adviseren om niet op meldingen af te gaan waarvoor jij niet bent opgeroepen. Er kunnen tientallen redenen zijn waarom ze je niet oproepen, je eigen veiligheid op een N of A weg is 1 reden, maar je psychische gezondheid is ook een heel grote reden. Voor het zelfde geld is een reanimatie het gevolg van bijvoorbeeld een zelfmoordpoging, dat wil je echt niet mee maken.

Zorg er nu in ieder geval voor dat je er even met wat vrienden, collega's, een reanimatie instructeur of je huisarts over praat. Wat ik persoonlijk heel prettig vond na mijn eerste reanimatie was om even samen met mijn EHBO docent een prive reanimatielesje te doen. Gewoon even op die pop waar je al tientallen keren op geoefend hebt, dan zit die pop weer in je hoofd.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #23 Gepost op: 19 mei 2015, 13:03:00
Citaat van: -Volvo-34- link=msg=1351140 date=1431978781
Ja, normaal gesproken is er een BOT team beschikbaar. Dit wordt geregeld via Ambulance Amsterdam. Wij zijn namelijk op het moment dat we uitrukken, doen we dat voor AA.

Als het goed is heeft iedere AED groep een "BOT" team of ieder geval iemand om op terug te vallen. Neem contact op met die persoon als je er mee blijft zitten! Of idd met je huisarts of iemand anders waar je verhaal bij kunt doen.

Verder ben ik het helemaal met onderstaande reactie eens. Ga niet af op meldingen waarvoor het AED team niet wordt opgeroepen! Het is niet voor niets dat het AED team niet wordt gealarmeerd. Dit kan verschillende redenen hebben.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #24 Gepost op: 19 mei 2015, 13:42:31
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1351192 date=1432015793
Ik zou je toch echt gewoon willen adviseren om niet op meldingen af te gaan waarvoor jij niet bent opgeroepen. Er kunnen tientallen redenen zijn waarom ze je niet oproepen, je eigen veiligheid op een N of A weg is 1 reden, maar je psychische gezondheid is ook een heel grote reden. Voor het zelfde geld is een reanimatie het gevolg van bijvoorbeeld een zelfmoordpoging, dat wil je echt niet mee maken.

Of nog erger, een geweldsincident. Je wil absoluut niet als eerste bij een slachtoffer van een schiet- of steekpartij aankomen als de politie er nog niet eens is. De ambulancedienst wacht dan al op het sein veilig, maar die informatie heeft de heldhaftige EHBO'er natuurlijk niet.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #25 Gepost op: 19 mei 2015, 20:34:03
Elke EHBO en BLS-er wil helpen. Dat zit kennelijk in het bloed.

Meldkamers zijn kennelijk altijd wat voorzichtig als het gaat om inzetten van burger BLS-ers.
Het niet-alarmeren van BLS-ers is kennelijk in deze casus wellicht een gemotiveerde (veiligheids)beslissing van de meldkamer geweest. Ook van belang in het alarmeren van BLS-ers is de beschikbaarheid van politie, brandweer en ambulance lokaal en in de regio.
Wat de gemotiveerde afwegingen voor het niet-inzetten ook kan zijn geweest, dat weet alleen de meldkamer.

Soms loop je met al je goede EHBO bedoelingen en gedreven motivatie pas op het moment van het starten van je eerstehulp tegen het feit aan dat er inderdaad sprake is van (wapen)geweld.
Dat is heftig confronterend, maar geen reden om geen hulpverlening te starten, zeker niet bij ernstige bloedingen.
Als ik de diverse topics doorlees is er nauwelijks iets deugdelijks regionaals of landelijk geregeld ten aanzien van opvang van BLS-ers en EHBO-ers. (Zogenaamd) in het kader van de wet privacy kan in veel gevallen zelfs niet eens worden nagevraagd hoe het een slachtoffer is vergaan.

Ik ben van mening dat hiervoor alle regionale GHORen een BOT voor moeten opzetten, om alle hulpverleners, EHBO-ers en BLS-ers (al dan wel of niet in AED groepen) te ondersteunen na een confronterende/heftige inzet. Voor elke BLS groep en EHBO groep apart BOT afspraken te maken kost teveel energie en onnodig veel kosten.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #26 Gepost op: 19 mei 2015, 20:54:45
Citaat van: Willem D. link=msg=1351342 date=1432060443
Soms loop je met al je goede EHBO bedoelingen en gedreven motivatie pas op het moment van het starten van je eerstehulp tegen het feit aan dat er inderdaad sprake is van (wapen)geweld.
Dat is heftig confronterend, maar geen reden om geen hulpverlening te starten, zeker niet bij ernstige bloedingen.
Het gaat niet zozeer om het confronterende maar wel om je eigen veiligheid! Hulp start je pas als de situatie veilig is.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #27 Gepost op: 19 mei 2015, 20:59:05
Volgens mij zijn die dingen best goed geregeld. Hartslag nu zorgt voor nazorg, iedere ehbo of rodekruis vereniging waar ik geweest ben heeft er regelingen voor, iedereen kan bij zijn huisarts terecht en geen enkele ambulance dienst zal de hoorn op de haak gooien als een burger belt omdat hij vragen heeft of zijn verhaal kwijt wil.
Je moet de hulp ook niet door hun strot gaan drukken. Ik heb 2 nummers in mijn telefoon die ik kan bellen als ik daar behoefte aan heb bijvoorbeeld. Van mij hoeven andere organisaties mij niet (goedbedoeld) daarvoor te benaderen, en ja dat is persoonlijk. Er moet een middenweg bewandeld worden waar iedereen mee verder kan. Volgens mij gebeurd dat best goed. Ts kan heel veel mensen bereiken voor nazorg, het is aan hem om te kiezen en actie te ondernemen.

Of het slachtoffer het overleeft heeft willen de meeste EHBO'ers en BLSers (weinig verschil trouwens) misschien wel weten, maar de privacy van slachtoffers gaat voor mij voor. We zijn allemaal volwassen en moeten ons maar neerleggen bij het feit dat we niet altijd alles kunnen of mogen weten.
Weten of de reanimatie succesvol was of niet voegt trouwens ook niks toe aan de reanimatie, die is namelijk al afgelopen. Voor de hulpverlener verandert het ook niets, behalve dat hij het dan wel weet.


-Volvo-34-

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,199
Reactie #28 Gepost op: 19 mei 2015, 21:36:09
Bedankt voor jullie reacties!
Als eerste, ben ik er wel van overtuigd, dat het wél iets voor me is, om EHBO etc te verlenen. Normaal gesproken, heb ik met dit soort gerelateerde dingen nooit echt moeite.

Ten tweede, is het inderdaad oppassen, om zomaar op andere meldingen af te gaan. Dit besef ik ook, en hier denk ik zeker aan!

Gisteren nog gebeld door de wijkagent, waarmee ik bij het incident samen gewerkt heb. Helaas heeft het slachtoffer het niet overleefd. Maar de AED van de politie is uitgelezen, en daaruit bleek dat de reanimatie van goede kwaliteit was.
Hulpdiensten fotograaf - First AED Responder - Vrijwilliger stichting '6 minuten Waterland'.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #29 Gepost op: 19 mei 2015, 23:49:25
Citaat van: -Volvo-34- link=msg=1351138 date=1431978560
Hey,

Het was niet mijn eerste melding, ben vaker uitgerukt. Dit is wel de 1e keer, dat ik daadwerkelijk in actie kon komen. Heb dus wel vaker een reanimatie van dichtbij gezien. De eerste 2 dagen, ging het even wat minder, maar nu gaat het weer gewoon goed!
Heb veel gekeken bij meldingen, en ondersteuning geboden, maar kijken is toch heel wat anders dan actie!
De politieagenten, hielden ons trouwens goed in de gaten, continu werd er gevraagd hoe het ging, & het ambulance personeel, coachde ook op een hele goede manier!
Wat dat betreft, ben ik blij dat het een hele rustige situatie was!
 Een reanimatie van dichtbij zien is wel iets anders dan daadwerkelijk daar hulp verlenen....   Door reanimatie ervaring op te doen wordt het gebeuren vaak wat minder heftig, wel is van belang om goed te evalueren en de ervaringen een plek te geven/ermee leren om te gaan. Nazorg en begeleiding is noodzakelijk. Professionele hulpverleners doen dit namelijk ook op die wijze.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod