Ik heb een andere vraag. Ik hoop dat jullie het niet erg vinden dat ik dit topic hiervoor gebruik. Het antwoord is vast heel simpel.
Het gebeurt mij wel eens dat ik op de rechter rijbaan 120-130 rijd, ruimte zat voor mij op de rechterbaan en dan kom ik iemand tegen die op de linkerbaan 110-115 rijdt (waarschijnlijk omdat die persoon andere gedachten heeft over de ruimte die hij nodig heeft om iets ver voor ons in te halen of inderdaad op de automatische piloot staat en niet nadenkt over zijn positie). Moet ik dan remmen?
Eerst even mierenneuken.
In jou verhaal mag je er rechts langs aangezien je over rijbanen praat.
Er vanuit gaande dat je rijstroken bedoeld. Hier mag idd niet rechts passeren. Hoe vervelend het ook voor je is.
Als ik zoiets zie vanaf mijn motor gaat overigens altijd de linksrijder mee voor een gesprek of bekeuring. De rede dat de linksrijder meegaat is om de volgende rede. De linksrijder houdt niet voldoende rechts, veroorzaakt hierdoor hinder voor het overige verkeer.
Dit vind ik erger dan een bestuurder die gewoon keurig de meest rechterrijstrook aanhoudt en er dan gewoon over rechts passeert. Deze bestuurder maakt ook geen "bewuste" inhaalactie over rechts, zoals je het weleens ziet op rijstrook 1(de meest linkerrijstrook).
En dan terug naar de eerste vraag van dit topic. Mag ik seinen met groot licht om mijn voorligger "te waarschuwen" dat hij naar rechts moet.
Simpel antwoord: NEE, dat mag niet.
Wordt er tegen opgetreden. Nee, afhankelijk van de situatie.
Kom je er bij het naderen al met grootlicht knipperend op afrijden zal ik er wat van vinden. Doe je het omdat je er al een kilometer achter hangt zal ik er niet zoveel van vinden.
Feit blijft dat het officieel niet mag. Er is geen gevaar. Het is alleen vreselijk irritant voor het achteropkomende verkeer.