Citaat uit het stukje:
De brandweer heeft te maken met normtijden voor 5, 6, 8 en 10 minuten, al naar gelang de aard van de locatie. ,,Binnen vijf of zes minuten ter plaatse zijn is sowieso niet reëel", zegt Schimmel. ,,Regionaal is momenteel het voorstel die norm bij te stellen naar acht minuten."
In Barneveld komt zo'n melding volgens Schimmel weinig voor. Dat laatste is ook terug te zien in de binnenbrandmeldingen van vorig jaar: 2 meldingen binnen de vijfminutennorm, 75 meldingen binnen de achtminutennorm en 41 meldingen binnen de tienminutennorm.
,,Het is een kwestie van minutenwerk. Zou de norm voor alle branden gesteld zijn op 12 minuten, dan waren we in circa 95 procent van de uitrukken op tijd geweest."
Binnen vijf of zes minuten ter plaatsen zijn is niet reëel? Dat is apart, want volgens mij is die norm niet voor niets bepaald en nu kan men het niet halen en dan is het opeens niet reëel?
Men heeft het over 35% op tijd komen, de rest is men dus te laat, maar we moeten ons niet te veel op percentages focussen staat er ook in het stuk, maar als de norm 12 minuten had geweest dan hadden we 95% binnen de tijd geweest, que?
Ik snap de problemen wel bij de vrijwillige posten, maar dat doet niets af aan de normen die zijn gesteld, volgens mij moet je je daar aan houden of de veiligheidsregio moet eerlijk zijn en gewoon aangeven dat men niet op tijd kan zijn enkel in 1 op de drie gevallen!