Ik vrees dat er voorbijgegaan wordt aan het feit wat een camera kan en zal moeten detecteren in welk bepaald gebied.
Zo als de zaken tot op heden zijn gepresenteerd kun je één of meerdere camera's via radarcursorbediening in laten zoomen op een doel. Daarbij gaat men er dus vanuit dat je alle bijzonderheden aan de hand van een radarbeeld kunt bepalen en dat kunt controleren m.b.v. een camerabeeld.
Mijns inziens is het probleem met camerabeelden dat men niet snel een overzicht van een geheel gebied en de belangrijke doelen hierin primair kan waarnemen met de radar als mogelijke ondersteuning.
Als je nu dagelijks de ramen moet lappen, wie gaat dan die camera dome schoon houden?
Overigens zijn de torens al 20 jaar uitgerust met radar die voortdurend door de verkeersleider op de toren wordt bekeken.
De mens op de toren doet een veelheid aan taken die mogelijk niet allemaal te vangen zijn onder de noemer van RWS, denk dan aan werkzaamheden die meer op terrein van Justitie, Binnenlandse Zaken en Natuurbescherming maar ook Gemeenten liggen welke men pas zal missen als de post verplaatst wordt naar een andere locatie. Punt is dat ieder ministerie alleen wil betalen voor zijn eigen deelgebiedje. (Versterk de buitengrenzen, zet de voordeur maar open, doet me denken aan het spotje van de overheid dat ieder zo goed samenwerkt op gebied van terrorismebestrijding
)
Het vreemde is dat als het op bezuinigingen en prestige projecen aankomt de overheden regels naar eigen inzicht aanpassen.
In de scheepvaart (en uitspraken van de raad) heet radar nog steeds een hulpmiddel te zijn.
De overheid stelt mijns inziens m.b.t. de uitkijkposten langs de kusten dat visuele waarneming een hulpmiddel is.
Voor de grote beroepsvaart met al hun technische mogelijkheden is dit niet echt belangrijk, voor de kleine visserij en recreatie is dit een heel ander verhaal.
Bedenk goed dat brand aan boord, klapperende zeilen met mogelijk man overboord en gekenterde vaartuigen of anderszins in problemen er net zo uitzien als alle andere radardoelen.
Wie beantwoord die rode lichtkogel trouwens met witte flare of aldislamp om te kennen te geven dat hulp onderweg is?
Op aandrang van de beide reddingmaatschappijen werd na de ramp met de "Adder" in 1882 een kustwacht op de kustverlichting ingesteld. Benieuwd of er nu weer een ramp voor nodig is om kamergeleerden te laten inzien dat verdere inkrimping wederom levens kost.
Benieuwd of RR nu ook alle strandwachten wil vervangen door camera's?
Tot besluit, naar alle waarschijnlijkheid zal RWS eerst de proef met de camerabewaking vanuit de verkeerscentrale op Terschelling afwachten voordat de torens van Schiermonnikoog en Ouddorp onbemand zullen worden.
Kees