Omscholen tot verpleegkundige

Auteur Topic: Omscholen tot verpleegkundige  (gelezen 4133 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

robreus

  • EHBOer
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Gepost op: 26 mei 2015, 14:17:58
Hallo allemaal,

Klein stukje achtergrond zodat mijn vraag beter beantwoord kan worden.

Toen ik nog op de middelbare school zat, was ik een enorm eigenwijze puber. Zat op het VWO, maar gooide er met de pet naar. Om een lang verhaal kort te maken, heb ik mijn VWO, en zelfs mijn middelbare school niet afgemaakt. Achteraf, tot de dag van vandaag, heb ik daar enorme spijt van. Echter heb ik daar niks aan. Na de middelbare school ben ik MBO ICT gaan doen, aangezien ICT een grote hobby van me is. Maar al die tijd lag mijn hart nog steeds bij de zorg.

Doordat zorg mijn passie is, ben ik al een aantal jaar burgerhulpverlener bij hartslag nu, en EHBOer op evenementen. Echter begint het nu toch steeds meer te kriebelen om me toch te laten omscholen tot verpleegkundige, met als doel om uiteindelijk op de ambu terecht te komen. Ik ben nu 21, en omscholen is dus nog niet te laat (denk ik). Ik wil nu dan ook de stap gaan maken om me te laten omscholen tot HBO-V

Nu is de situatie echter zo: ik werk nu fulltime op vast contract in de ICT, en verdien goed. Mede hierdoor afgelopen jaar een huis gekocht. Dit maakt het omscholen behoorlijk lastig. Ik heb nu zelf 2 scenario's bedacht, wat voor mij een optie zou kunnen zijn.

1. Ik doe via het NCOI of andere opleidingsinstituut, een thuisstudie HBO-V, het is mij echter niet bekend hoe de stages dan zouden gaan, en of dat te combineren valt met mijn normale werk.
2. Ik probeer ambulance chauffeur te worden, om tijdens mijn werk verder te kunnen leren voor verpleegkundige, en tegelijkertijd ervaring op te doen. Is het überhaupt mogelijk om als chauffeur door te stromen naar verpleegkundige? Of verschilt dat per ambulance dienst?

Mijn kernvraag is dan ook: hoe kan ik mij laten omscholen tot verpleegkundige, zonder mijn vaste inkomen te verliezen om de hypotheek te kunnen blijven betalen?

Ik hoop dat jullie mij nuttige tips en advies kunnen geven.

Alvast bedankt!

- Rob




Straatje

  • Verpleegkundige
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #1 Gepost op: 26 mei 2015, 21:20:39
Hallo robreus,

Wellicht is duaal studeren iets voor je? Ik ben namelijk bang dat je alsnog in de problemen komt als je stage moet gaan lopen. Geloof me, er gaat enorm veel tijd in zitten en het lijkt me onmogelijk om daarnaast nog op regelmatige basis te werken.


robreus

  • EHBOer
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #2 Gepost op: 26 mei 2015, 21:36:41
Citaat van: Straatje link=msg=1352535 date=1432668039
Hallo robreus,

Wellicht is duaal studeren iets voor je? Ik ben namelijk bang dat je alsnog in de problemen komt als je stage moet gaan lopen. Geloof me, er gaat enorm veel tijd in zitten en het lijkt me onmogelijk om daarnaast nog op regelmatige basis te werken.

Dat zou inderdaad ook een optie zijn, die gedachte is mij even helemaal ontglipt.

Wat is de salarisindicatie van iemand die duaal studeert? En je bent dan ook geen StuFi gerechtigde als ik het goed heb, toch?


Straatje

  • Verpleegkundige
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #3 Gepost op: 26 mei 2015, 22:35:21
Ik studeer zelf voltijd dus ben niet volledig bekend met de afspraken rondom duaal studeren, dus ik denk dat iemand anders meer geschikt is om jouw vragen te beantwoorden. De salarisindicatie weet ik niet, het kan namelijk via CAO geregeld zijn of per instelling waar je werkt verschillen.. Ik denk dat je dit gemakkelijk bij een hogeschool na kunt vragen.

Op je vraag over studiefinanciering kan ik wel een antwoord geven, dat is namelijk helemaal van de baan. Vorig jaar was de laatste lichting met stufi. Je zult dus moeten lenen, al twijfel ik of je dezelfde lage rentes geniet als de voltijd studenten.

Hopelijk heb ik je zo enigszins geholpen.


DaVinci

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #4 Gepost op: 27 mei 2015, 10:07:04
Ik zit met dezelfde vraag: vanuit een werksituatie omscholen tot verpleegkundige.

Naast de mogelijkheden die je omschrijft zijn er nog wel meer:
Sommige ziekenhuizen hebben een mogelijkheid tot een BBL-opleiding MBO verpleegkunde niveau 4. Tijdens een beroepsvoorbereidende periode van 10 weken ga je fulltime naar school. Dan krijg je zakgeld. Daarna ga je werken/leren en ontvang je leerlingsalaris. De hoogte van het zakgeld en salaris hangt af van de CAO waar het ziekenhuis onder valt. Je hebt er namelijk twee: CAO Ziekenhuizen en CAO UMC.

Je moet hiervoor eerst aangenomen worden bij een ziekenhuis. Aantal sollicitaties kan variëren tot wel 600. Je hebt daar dus ook een beetje geluk bij nodig.

Verder zou je kunnen overwegen om het leger in te gaan en via die weg wellicht je doe te bereiken.

Als je meer wilt weten; let me know!