Politie Vrijwilligers

Auteur Topic: Politie Vrijwilligers  (gelezen 247696 keer)

0 gebruikers (en 16 gasten bekijken dit topic.

Security guard

• Mobiel surveillant
  • Forum gebruiker
  • Haal het beste uit jezelf. ;-)
Reactie #490 Gepost op: 27 november 2014, 12:54:46
Citaat van: kaasje link=msg=1310876 date=1417085197
Heb je überhaubt mijn post wel gelezen? Je bent in ieder geval slecht op de hoogte. Kijk bijvoorbeeld hier naar. Daar staat toch echt wat anders.

En ik weet niet of je überhaubt enig idee hebt van de politie organisatie maar over het algemeen zijn mensen erg blij met de vrijwilligers. Een vrijwilliger die de job gaat doen omdat hij hetzelfde als een agent wil zijn, kiest verkeerd. Al jaren lang vragen mensen om 'meer blauw op straat'. Welnu, vrijwilligers verwezenlijken dat zodat de beroepscollega's zich kunnen bezighouden met andere (urgente) zaken. In toenemende mate zijn vrijwilligers, met een bak van levenservaring, het gezicht op straat, te voet en in de auto, bij controles en evenementen. Aangevuld door voluntairs, met hun ondersteunende taken op bureau of op straat om te signaleren, of bij buurtonderzoeken.

Bij elkaar zijn wij niet de brandstof van de politie, dat zijn de beroepscollega's, maar wij zijn de V-Power brandstof, die de motor net wat lekkerder laat lopen. Zeg maar het verschil tussen een Michael Schumacher en een Jos Verstappen (oude doosch sorry).

Zo zo zo, op de tenen getrapt?  ^-^
Wat betreft je link die heb ik bekeken, dit wist ik niet dus ik had je eerdere postings ook niet gelezen.
Ik had het idee dat er nog enkel en louter niveau 2 VP'ers waren en ja die dragen geen dienstwapen.

Ik keur hiernaast ook de VP niet af, alles behalve dat!
Wat ik bedoel te zeggen is dat straks de verhouding kwijt is, dat er straks meer VP'ers dan full time dienders zijn, zo rap zal het niet lopen, maar die kant kan het naar mijn idee wel op gaan.
Wat ik ook wil zeggen is dat er nu zeer veel geïnvesteerd wordt in de VP, dan kom ik weer terug op de full time dienders, waar blijven die dan?

Ik had zelf ook graag VPér willen zijn., maar dat kan en mag niet ivm mijn huidige baan, belangenverstrengeling noemen ze dat.

Niets tegen de VP, maar wel tegen een verkeerde verhouding.
Verleden: Ex politiemedewerker AA - Surveillant A + B (2010)  - Politiemedewerker (tot mei 2013)

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • And as always, have nice day!
Reactie #491 Gepost op: 27 november 2014, 13:43:19
Citaat van: Security guard link=msg=1310893 date=1417089286
Zo zo zo, op de tenen getrapt?  ^-^
Wat betreft je link die heb ik bekeken, dit wist ik niet dus ik had je eerdere postings ook niet gelezen.
Ik had het idee dat er nog enkel en louter niveau 2 VP'ers waren en ja die dragen geen dienstwapen.

Ik keur hiernaast ook de VP niet af, alles behalve dat!
Wat ik bedoel te zeggen is dat straks de verhouding kwijt is, dat er straks meer VP'ers dan full time dienders zijn, zo rap zal het niet lopen, maar die kant kan het naar mijn idee wel op gaan.
Wat ik ook wil zeggen is dat er nu zeer veel geïnvesteerd wordt in de VP, dan kom ik weer terug op de full time dienders, waar blijven die dan?

Ik had zelf ook graag VPér willen zijn., maar dat kan en mag niet ivm mijn huidige baan, belangenverstrengeling noemen ze dat.

Niets tegen de VP, maar wel tegen een verkeerde verhouding.
Niet op de tenen getrapt, maar als er net twee posts zijn gemaakt over het opleiden van vrijwilligers met vuurwapen en jij komt er overheen met dat ze er niet zijn dan krijg ik het idee dat er niet wordt gelezen ;-) En je geeft zelf toe dat ik daar gelijk in had!

En het zal echt niet nog méér vrijwilligers worden dan het huidige doel omdat ze het huidige doel al niet gaan redden. Je moet ook niet vergeten dat er ook een hoop taken zijn die we niet kunnen doen (vanwege tijd of competenties). In mijn ervaring doen we vooral de extra dingen, zorgen voor wat extra 8'jes of pv'tjes of andere activiteiten die niet zo heel populair zijn (volgens mij zijn er weinig beroepscollega's die het echt leuk vinden om een hele avond blaaspijpjes vast te houden of in een ANPR bus te zitten). Tenslotte moet je ook niet vergeten dat we voor de operationele sterkte niet meetellen.
Hobby Bobby eenheid Den Haag

koenb

• Senior gebruiker
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #492 Gepost op: 27 november 2014, 14:03:42
Citaat van: kaasje link=msg=1310915 date=1417092199
Je moet ook niet vergeten dat er ook een hoop taken zijn die we niet kunnen doen (vanwege tijd of competenties). In mijn ervaring doen we vooral de extra dingen, zorgen voor wat extra 8'jes of pv'tjes of andere activiteiten die niet zo heel populair zijn (volgens mij zijn er weinig beroepscollega's die het echt leuk vinden om een hele avond blaaspijpjes vast te houden of in een ANPR bus te zitten). Tenslotte moet je ook niet vergeten dat we voor de operationele sterkte niet meetellen.

Bij ons zijn we uiteraard ook aanwezig bij de grotere controles en evenementen, maar krijgen we ook de ruimte om kleinere zaken op te pakken. Zo gaan we 's avonds geregeld op pad voor kleinere verkeerscontroles of surveillances in de wijken. Wijkagenten en andere collega's hebben vaak werk zat op het bureau, waardoor ze in de wijk aanwezig kunnen zijn zoals ze graag willen. Wij pakken dan een aandachtsplek mee en koppelen de uitkomsten zo nodig terug. De noodhulp waardeert één of twee koppels vrijwilligers in de avonduren ook. En de burger ziet op deze manier ook meer blauw op straat.

Maxx

• Senior GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #493 Gepost op: 27 november 2014, 14:29:38
De recente spotjes op de radio van afgelopen weken hebben in ieder geval zo'n 500 aanmeldingen opgeleverd...

schuimer

• Surveillant van politie
  • Forum gebruiker
Reactie #494 Gepost op: 27 november 2014, 14:35:00
Citaat van: kaasje link=msg=1310865 date=1417082633
Volgens mij is hier al vaak genoeg duidelijkheid over gegeven. Er worden momenteel Niv2 opgeleid voor Niv3, VP2.0 opgeleid voor Niv 2 en voor die laatste wordt er gekeken of er door gegroeid kan worden naar vuwa.

Daarnaast is er ook een grote hoeveelheid vrijwilligers die het helemaal niet willen. Je moet van 240 uur naar 400 uur per jaar dienst doen (dat is 8 uur per week!), vaker IBT'en en de consequenties voor mogelijk gebruik van het vuurwapen.

Vaker IBT?
ik volg momenteel niv2 opleiding (geen vuwa) en heb 2 x per kwartaal, 1 avond IBT (8 x per jaar) samen met (gediplomeerde) niv2 collegae.
Van vuwa dragende collegae niv3 VP weet ik dat ze 4 x per jaar (1 dag) IBT hebben. Dus per saldo...ongeveer het zelfde.
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.

Bravo

• Forum gebruiker
Reactie #495 Gepost op: 27 november 2014, 15:49:13
Citaat van: kaasje link=msg=1310865 date=1417082633
Volgens mij is hier al vaak genoeg duidelijkheid over gegeven. Er worden momenteel Niv2 opgeleid voor Niv3, VP2.0 opgeleid voor Niv 2 en voor die laatste wordt er gekeken of er door gegroeid kan worden naar vuwa.

Daarnaast is er ook een grote hoeveelheid vrijwilligers die het helemaal niet willen. Je moet van 240 uur naar 400 uur per jaar dienst doen (dat is 8 uur per week!), vaker IBT'en en de consequenties voor mogelijk gebruik van het vuurwapen.

Zowel die 240 uur als die 400 uur staan nergens formeel zwart op wit en zijn voorwaarde waar nooit op de juiste plaats besluitvorming over is geweest. Ergo, ze bestaan niet en laat geen leidinggevende je hierop vastpinnen, want ze kunnen dit niet hardmaken.

Maxell01

• Forum gebruiker
Reactie #496 Gepost op: 27 november 2014, 16:11:08
Klopt wat bravo zegt voor een vrijwilliger zonder vuwp zit je rond de 200 per jaar en met vuwp iets meer omdat deze breder inzetbaar zijn. Er zijn vrijwilligers zonder vuwp die tussen de 200 en 300 uur per jaar draaien zijn en met vuwp wel tussen de 250 en 350 uur per jaar maar staat idd niets over op papier.@ schuimer IBT 1 en 2 is voor vrijwilliger zonder vuwp en IBT 3 en 4 is voor de vuwp dragers dat is het verschil.

Maxell01

• Forum gebruiker
Reactie #497 Gepost op: 27 november 2014, 16:20:50
@ Bravo wanneer is het eerst volgende landelijk overleg over de politievrijwilligers weer gepland, en hoe vaak per jaar komt deze club bij elkaar?

Nick

• Senior gebruiker
Reactie #498 Gepost op: 27 november 2014, 16:23:07
Vuurwapendragenden en niet-vuurwapendragenden draaien evenveel IBT-uren. Enige verschil is dat de vuurwapendragenden tweemaal per jaar de schiettoets moeten afleggen.
Bij ons draaien alle vrijwilligers tegelijk IBT (4x volle dag) en het programma voor degenen zonder vuwa loopt tijdens het schieten gewoon door....
Senior GGP / Oost-Brabant

schuimer

• Surveillant van politie
  • Forum gebruiker
Reactie #499 Gepost op: 27 november 2014, 19:54:03
Citaat van: Maxell01 link=msg=1310943 date=1417101068
Klopt wat bravo zegt voor een vrijwilliger zonder vuwp zit je rond de 200 per jaar en met vuwp iets meer omdat deze breder inzetbaar zijn. Er zijn vrijwilligers zonder vuwp die tussen de 200 en 300 uur per jaar draaien zijn en met vuwp wel tussen de 250 en 350 uur per jaar maar staat idd niets over op papier.@ schuimer IBT 1 en 2 is voor vrijwilliger zonder vuwp en IBT 3 en 4 is voor de vuwp dragers dat is het verschil.
[/b]

Wat bedoel je met IBT 1 en 2/ 3 en 4? Ik weet toch zelf wel wanneer/ in welke vorm ik IBT heb?
Wij hebben IBT 1, 2, 3 en 4 (waarbij de cijfers corresponderen met de kwartalen) en voor de rest zoals ik eerder al heb uitgelegd.
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.