Politie Vrijwilligers

Auteur Topic: Politie Vrijwilligers  (gelezen 247699 keer)

0 gebruikers (en 18 gasten bekijken dit topic.

Meneer

• Vrijpol. Brabant (Zuid) Oost
  • Senior gebruiker
    • Politieserie
Reactie #510 Gepost op: 2 december 2014, 10:24:56
Ik snap waar je vandaan komt Maxell, maar je hebt het niet helemaal bij het rechte eind.

Ik ben het met je eens, de opleiding schiet te kort. Bevoegdheden heb je echter genoeg. Veel kennis kun je in de praktijk opdoen. Ik heb ook slechts drie modules gehad, maar werk wel 700 uur per jaar. In die tijd heb ik veel geleerd, waardoor ik nu redelijk zelfstandig kan werken. Tuurlijk, ik zal nooit de kennis en kunde van een beroeps hebben, maar het ligt echt aan je eigen inzet en motivatie voor wat betreft de inzetbaarheid. Dan spreek ik in ieder geval over ons gebied.
Ik draai hoteldiensten in de horeca en bij psv, draai GPZ diensten waarin ik een deel van de meldingen over kan nemen, etc. Afgelopen weekend nog iemand met 160 in de 80 geklokt, invordering rijbewijs. Weet ik hoe dat werkt? Nee, niet geleerd op de academie. Kan ik met hulp van collega's uitzoeken hoe dat werkt? Ja! De volgende keer kan ik dat dus ook weer zelfstandig afhandelen. En tuurlijk, eens per kwartaal een verkeerscontrole hoort er nu eenmaal bij.

We hebben echter ook vrijwilligers die doen wat jij omschrijft. Even goede vrienden, als zij daar voldoening uithalen is het prima. Maar ik zou er niet gemotiveerd door blijven.

Al met al ben ik het deels met je eens wat opleiding betreft, maar het is niet zo zwart wit als je het schetst.

Frank.

• Hoofdagent
  • Senior gebruiker
Reactie #511 Gepost op: 2 december 2014, 11:14:10

Ik draai hoteldiensten in de horeca en bij psv, draai GPZ diensten waarin ik een deel van de meldingen over kan nemen, etc. Afgelopen weekend nog iemand met 160 in de 80 geklokt, invordering rijbewijs. Weet ik hoe dat werkt? Nee, niet geleerd op de academie. Kan ik met hulp van collega's uitzoeken hoe dat werkt? Ja! De volgende keer kan ik dat dus ook weer zelfstandig afhandelen. En tuurlijk, eens per kwartaal een verkeerscontrole hoort er nu eenmaal bij.
Dan gooi ik even een flinke knuppel in het hoenderhok. Je bent het goudmijntje van Opstelten: amper opleiding maar door misbruik van enthousiasme wel breed inzetbaar. Scheelt weer dure (beroeps)collega's...

Maxell01

• Forum gebruiker
Reactie #512 Gepost op: 2 december 2014, 11:16:41
@meneer ik probeer met deze boodschap even wat los te maken dat dat het mooier voorgespiegeld word dan dat het is. Dat jij 700 uur per jaar vrij kunt maken voor de vrijpol is mooi maar dat is geen realistich beeld wat je schetst. Hierdoor heb jij blijkbaar veel meer tijd te leren. Normale inzet ligt tussen de 200 en 300 uur per jaar voor de meesten in combinatie met een baan. Ik zeg altijd schoenmaker blijf bij je leest, doe waarvoor je opgeleid bent en natuurlijk kun je zaken aanleren maar het blijft altijd een risico als er iets achter weg komt en je hebt niet de opleiding gevolgd moet je met het water voor de dokter. Ik ben het met je eens iemand die daarvoor kiest prima, respect maar het strookt niet met de mooie verhalen uit Den Haag dat er veel mogelijk is. Er zijn veel vrijwilligers ingestapt met deze 'beloften' maar denken er nu anders over en zijn er al weer vrijwilligers weer gestopt. Kortom, geef de vrijwilligers eerst een gedegen en juiste opleiding, een rugzak met voldoende kennis voor in de praktijk,  en wees zuinig op deze mensen. Deze mensen zetten zich wel in voor de veiligheid van de burgers. >:( >:( Zoals het nu is schiet het het veel te kort en moeten de wijze heren uit Den Haag eerst maar hun beloftes nakomen en de vrijwilligers tegmoet komen. Onder het motto Investeer je, dan profiteer je... O0

Maxell01

• Forum gebruiker
Reactie #513 Gepost op: 2 december 2014, 11:29:51
Als aanvulling wil nog zeggen dat je de beroepscollegae hier niet mee moet opzadelen, die hebben wel wat anders te doen. De beroepscollegae verwachten ook dat er goed opgeleide / getrainde vrijwilligers afgeleverd worden vanaf de academie en mag je van de de beroeps niet steeds verwachten dat ze steeds om moeten kijken of zaken wel goed gaan. Ze zijn nl wel 'verantwoordelijk'' voor de vrijwilliger  tijdens de dienst.

xangadib

• IvP
  • Forum gebruiker
Reactie #514 Gepost op: 2 december 2014, 12:19:07
@Maxell01 Ik word altijd een beetje verdrietig van dit soort argumenten, je bent echt zelf verantwoordelijk voor je daden. Niet de chef, niet de (beroeps) collega, maar jij. Er wordt niet voor niets verwacht dat je keuze kan maken en onder bouwen. Niet alleen de beroeps collega's, maar ook de vp collega's. Ik maak daar geen onderscheid in.

@Frank mooie knuppel. Maar volgens mij is wat meneer doet precies waar de vp voor bedoeld is. Meer zichtbaar blauw op straat. En inderdaad handhaven, iets wat wij als beroeps veel te weinig doen. Wat daar de oorzaak van is, weten we allemaal. Feit is dat er weinig tot geen nieuwe collega's bij gaan komen. Het alternatief is, volgens mij, dat het werk gedaan wordt door boa's. Is ook niks mis mee, maar is geen politie.

@meneer Goed om te lezen dat er enthousiaste vp'ers zijn. Schud de boel lekker wakker en doe je ding. Ik mis dit type vp'er bij ons.
Digitaal onderzoek

Maxell01

• Forum gebruiker
Reactie #515 Gepost op: 2 december 2014, 13:19:29
@xangadib, in theorie heb je gelijk dat iedereen voor zijn eigen zaken verantwoordelijk is................... maar je weet ook net zo goed als agent, dat de praktijk vaak anders is. Dan moet je vaak handelen en hopen dat het altijd maar goed gaat..... :-\

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • And as always, have nice day!
Reactie #516 Gepost op: 2 december 2014, 14:00:05
Citaat van: Maxell01 link=msg=1311965 date=1417522769
@xangadib, in theorie heb je gelijk dat iedereen voor zijn eigen zaken verantwoordelijk is................... maar je weet ook net zo goed als agent, dat de praktijk vaak anders is. Dan moet je vaak handelen en hopen dat het altijd maar goed gaat..... :-\
En dat is ook wel de ervaring die ik heb. Het is totaal niet moeilijk om met je neus vooraan te staan, om scenes mee te maken waar Flikken Maastricht jaloers op zijn, echter je moet het ook goed kunnen afhandelen en ook nog mogen afhandelen. En als je dan eens nee zegt, krijg je scheve gezichten.
Hobby Bobby eenheid Den Haag

Chazia

• Forum gebruiker
Reactie #517 Gepost op: 2 december 2014, 14:55:25
Ik denk dat het vooral aan de type persoon ligt, als jij veel wilt leren en gemotiveerd bent kom je een hele end. Alsof je weer ontzettend veel leert van de extra modules, het meeste leer je toch écht in de praktijk. Er zit zo een grote verschil tussen school en de praktijk. De 'rode draad' daarin kun je prima in je eigen tijd leren. Er zijn ook zat beroepscollega's die van de academie komen en het ook echt lijkt alsof ze aantal modules niet hebben gehaald. :-X Je kan zelf in je eigen tijd ook verdiepen in de materie. Ik werk liever met een gemotiveerde VP'er dan een die maar denkt nee kan ik niet, mag ik niet. De modules die VP'ers op dit moment niet krijgen zijn arrestantenzorg, publieksservice, optreden bij milieuovertredingen. Dit leer je prima in de praktijk, als je dat zou willen. AZV, EHDP, omgaan met BVH krijg je wel allemaal, en dat zijn ook naar mijn mening de belangrijkste.
eat or be eaten

Dion

• Senior gebruiker
Reactie #518 Gepost op: 2 december 2014, 15:06:36
Citaat van: Chazia link=msg=1311986 date=1417528525
Ik denk dat het vooral aan de type persoon ligt, als jij veel wilt leren en gemotiveerd bent kom je een hele end. Alsof je weer ontzettend veel leert van de extra modules, het meeste leer je toch écht in de praktijk. Er zit zo een grote verschil tussen school en de praktijk. De 'rode draad' daarin kun je prima in je eigen tijd leren. Er zijn ook zat beroepscollega's die van de academie komen en het ook echt lijkt alsof ze aantal modules niet hebben gehaald. :-X Je kan zelf in je eigen tijd ook verdiepen in de materie. Ik werk liever met een gemotiveerde VP'er dan een die maar denkt nee kan ik niet, mag ik niet. De modules die VP'ers op dit moment niet krijgen zijn arrestantenzorg, publieksservice, optreden bij milieuovertredingen. Dit leer je prima in de praktijk, als je dat zou willen. AZV, EHDP, omgaan met BVH krijg je wel allemaal, en dat zijn ook naar mijn mening de belangrijkste.
"Nee dat mag je niet, daar ben je niet voor opgeleid".
"Jullie hebben niet zoveel kennis, dus dat gaan we maar niet doen".
"Die bevoegdheid heb je niet".

Hoeveel je ook in je eigen tijd doet en hoe gemotiveerd je ook bent  98uiye

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • And as always, have nice day!
Reactie #519 Gepost op: 2 december 2014, 15:24:51
Citaat van: Chazia link=msg=1311986 date=1417528525
Ik denk dat het vooral aan de type persoon ligt, als jij veel wilt leren en gemotiveerd bent kom je een hele end.  
Grapjas. Ik ben voltijd innovator en ben heel de dag bezig met motiveren en leren, maar de politie organisatie is toch echt anders. Ik ben gewoon full-on gegaan, maar na heel wat keren te zijn terug gevloten doe ik het nu toch rustig aan. Ik kan wel IBT-geïnstrueerd zijn in aanhouden in groepsverband, ik heb dit niet geleerd tijdens mijn opleiding, dus doe maar niet en zo kan ik wel doorgaan.
Hobby Bobby eenheid Den Haag