Ik ben werkzaam als VP'er binnen regio Utrecht.
Gelukkig zit ik in een district en wijkteam waarbij er voor de VP een hoop mogelijk is. Dit is niet zonder slag of stoot gegaan. We hebben een hoop zelf moeten regelen, moeten leuren bij het MT en ik moet zeggen ook een hoop geluk gehad met de support van wijkchefs en actieve groepchefs.
Ik werk ongeveer 70/20/10: 70% wijk, 20% district, 10% regionaal. Districtelijke inzetten zijn bij mij vaak evenementen en alcoholcontroles, regionaal zijn over het algemeen grootschalige evenementen en/of officiele gelegenheden.
Mijn wijkdiensten zijn altijd reguliere diensten. Wij draaien op de weekendnachten met een extra koppel vrijwilligers mee op de reguliere bezetting. Dit koppel rijdt prio2 meldingen, horeca gerelateerde meldingen, doet wijkzaken en rijdt mee met prio 1 meldingen. Afhankelijk van de positie van het voertuig kan het wel eens gebeuren dat je als eerste ter plaatse bent bij een prio 1 melding. We rijden niet op meldingen waarbij op voorhand wapens betrokken zijn, doen geen inbraakmeldingen, maar verder eigenlijk alles wel.
Tevens hebben we het geluk gehad dat door een speciaal initiatief geld bij elkaar gesprokkeld is en er 4 VP'ers een bikeopleiding hebben gevolgd (inc. moi). Dit houdt in dat we nu vaak de weekendnachten op de bike in het centrum draaien, een bijzonder effectieve manier van surveilleren! Ook krijgen we een BROA opleidingen, dit heeft er mee te maken dat vrjiwilligers anders niet meer in dienstwagens mogen rijden. Dit wilde men nu ook niet gelijk, dus daarom is de opleiding in het leven geroepen. Dit geldt overigens OOK voor alle surveillanten in Utrecht. De opleiding is een beperkte BROA opleiding.
We zijn nu met z'n allen hard bezig om meer differentiatie aan te brengen in de opleiding voor de VP'ers. Er zijn namelijk mensen die dolgraag aan de slag willen als bijv. FO assistent of alleen als baliemedewerker, of misschien wel als assistent financiele recherche, of assistent HoVJ.