@bravo, heb jij momenteel gegevens over het aantal executieve politievrijwilligers die wapendragend zijn in 2014? Dhr. Ivo Opstelten wil dat de verhouding 2:3 staat wat inhoud 2000 volontairs en uiteindelijke 3000 executieve politievrijwilligers moeten komen in 2016. Een deel van de executieve politievrijwilligers is vuurwapenwapendragend en kan er nu naar mijn mening eenvoudig worden berekend hoeveel geld er voor nodig is om executieve politievrijwilligers die nog niet vuwap dragend zijn op te leiden voor vuurwapendrager. Aangezien het aantal voor 2015 nog lang niet is bereikt, bij deze wat cijfers;
- en uitstroomcijfers voor vrijwilligers worden door de politie niet bijgehouden.
De politie beschikt wel over cijfers van het totaal aantal executieve
politievrijwilligers en niet- executieve politievrijwilligers.
Per 1 november 2013 heeft de politie 1.685 executieve politievrijwilligers (177
meer dan op 31 december 2012) en 1.575 niet executieve politievrijwilligers (143
meer dan op 31 december 2012)
Ik ben van mening gezien de aantallen nu het moment is om te investeren in de politievrijwilligers en gaan voor de kwaliteit. Van deze politievrijwilligers in 2013 (1685) zijn er veel vuwap dragend en is dit het moment de rest van de politievrijwilligers die klaar is met de opleiding, de opleiding voor het vuwap aan te bieden. Misschien is dit een goed moment voor de LOPV om dit eens in te brengen tijdens het overleg met het ministerie van Veiligheid en Justitie. Ben benieuwd over welke aantallen we het hebben in 2015 en moet daar geld voor uitgetrokken worden
Vraag 4: Waarom heeft u eerst de verhouding tussen het aantal executieve politievrijwilligers en het aantal niet-executieve politievrijwilligers vastgesteld op 3 staat tot 2
3) terwijl u nu stelt dat de politie hierin een eigen verantwoordelijkheid heeft?
4) Vraag 6: Klopt het dat de politie de norm heeft omgedraaid in de verhouding 2 staat tot 3? Zo ja, heeft u hiervoor toestemming gegeven, onder welke voorwaarden is door u toestemming verleend en wat is de motivatie voor die norm? Zo nee, welke norm hanteert de politie momenteel?
Antwoorden 4 en 6 De verhouding 3:2 heb ik destijds vastgesteld in lijn met de toen bestaande verhouding tussen executieve en niet-executieve vrijwilligers. Sindsdien is zowel vanuit de politie als vanuit de samenleving meer belangstelling ontstaan voor een andere inzet als vrijwilliger. Naast een inzet op executieve taken kunnen vrijwilligers ook een goede ondersteunende bijdrage leveren aan de politietaak. Daarnaast heeft de politie geconstateerd, nu het landelijk vrijwilligersbeleid gestalte krijgt, meer behoefte te hebben aan niet-executieve vrijwilligers dan in de Rijksbegroting was aangegeven. Vandaar dat ik heb ingestemd met de verhouding 2 staat tot 3.
Datum: 18 juni 2014
Onderwerp: Antwoorden kamervragen over de werving de rechtspostitie en de bevoegdheden van politievrijwilligers
3) Uitvoeringscirculaire 2012, 20 juli 2012, via:
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-enpublicaties/circulaires/2012/07/20/uitvoeringscirculaire-2012.html 4) Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2013-2014, nr. 825.