Politie Vrijwilligers

Auteur Topic: Politie Vrijwilligers  (gelezen 246232 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

schuimer

  • Surveillant van politie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 185
Reactie #900 Gepost op: 12 oktober 2015, 12:57:06
Onderstaand een citaat van Minister van der Steur uit het debat over de reorganisatie van de Nationale Politie:

"Ik ben met de heren Oskam en Segers van mening dat er absoluut kansen liggen om politietaken met behulp van vrijwilligers nog beter uit te voeren.
Iedereen weet dat politievrijwilligers worden ingezet bij alcoholcontroles en bij grote evenementen en dat ze daar uitzonderlijk goed werk verrichten.

Tegelijk stond ik bij de herijkingsnota voor de vraag hoe ik op een verantwoorde wijze de taken van de politieorganisatie kan verkleinen.
Dat kan alleen maar door keuzen te maken. Die keuze heb ik met betrekking tot de vrijwilligers gemaakt doordat ik allereerst moet kiezen voor het investeren in de medewerkers die er al zitten. De personele reorganisatie geef ik absolute voorrang. Het tweede punt is dat er veel politievrijwilligers zijn die op dit moment niet optimaal worden ondersteund.

De tweede prioriteit is het ondersteunen van de bestaande vrijwilligers.

Deze mensen verdienen het — hier is wat onvrede over — dat er in hen wordt geïnvesteerd.

Als derde kies ik ervoor om opleidingscapaciteit niet in te zetten voor vrijwilligers, maar primair voor de recherche, gegeven de taken die in de toekomst van de recherche worden verwacht.

Ten slotte kies ik ervoor om wervingscapaciteit in te zetten voor wijkagenten, zoals ik eerder al heb toegelicht, maar ook voor cyber-, economisch en financieel rechercheren.

Vrijwilligers zijn belangrijk, maar gegeven deze prioriteitenladder komen zij pas daarna. In de huidige vrijwilligers wordt dus wel geïnvesteerd, maar nieuwe vrijwilligers, om tot de 5.000 vrijwilligers te komen die mijn voorganger heeft genoemd, zullen pas worden geworven aan het einde van de rit van de reorganisatie.".
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


ronaldod

  • VP Midden-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Reactie #901 Gepost op: 12 oktober 2015, 16:13:18
Citaat van: schuimer link=msg=1378201 date=1444647426
Onderstaand een citaat van Minister van der Steur uit het debat over de reorganisatie van de Nationale Politie:

Als derde kies ik ervoor om opleidingscapaciteit niet in te zetten voor vrijwilligers, maar primair voor de recherche, gegeven de taken die in de toekomst van de recherche worden verwacht.

Moet ik hier uit op maken dat er geen opleidingenruimte komt voor de huidige VP 2.0 (n2- etc etc)?

Heb je voor mij ook een bron van dit verhaal?


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #902 Gepost op: 12 oktober 2015, 16:49:05
Citaat van: ronaldod link=msg=1378228 date=1444659198
Moet ik hier uit op maken dat er geen opleidingenruimte komt voor de huidige VP 2.0 (n2- etc etc)?

Heb je voor mij ook een bron van dit verhaal?

Aan het eind van de brief zeggen ze juist het volgende:

Citaat van: schuimer link=msg=1378201 date=1444647426
In de huidige vrijwilligers wordt dus wel geïnvesteerd, maar nieuwe vrijwilligers, om tot de 5.000 vrijwilligers te komen die mijn voorganger heeft genoemd, zullen pas worden geworven aan het einde van de rit van de reorganisatie.".

Denk dat ze bedoelen dat ze geen capaciteit vrijmaken om nieuwe VP2.0 op te leiden. De capaciteit wordt liever besteed aan het opleiden van de recherche (omdat er aardig wat vacatures komen) en het investeren in de huidige vrijwilligers, in plaats van beiden en dan nog het opleiden van VP2.0.

Mijn mening is dat ze die 5.000 maar uit hun hoofd moeten zetten, gaat toch nooit gebeuren.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #903 Gepost op: 12 oktober 2015, 20:19:40
Citaat van: ronaldod link=msg=1378228 date=1444659198
Heb je voor mij ook een bron van dit verhaal?

http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2015D33354&did=2015D33354

Pagina 70


ronaldod

  • VP Midden-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Reactie #904 Gepost op: 12 oktober 2015, 23:08:03
Citaat van: scorpio link=msg=1378275 date=1444673980
http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2015D33354&did=2015D33354

Pagina 70

Bedankt.
Citaat van: koenb link=msg=1378231 date=1444661345
Aan het eind van de brief zeggen ze juist het volgende:

Denk dat ze bedoelen dat ze geen capaciteit vrijmaken om nieuwe VP2.0 op te leiden. De capaciteit wordt liever besteed aan het opleiden van de recherche (omdat er aardig wat vacatures komen) en het investeren in de huidige vrijwilligers, in plaats van beiden en dan nog het opleiden van VP2.0.

Mijn mening is dat ze die 5.000 maar uit hun hoofd moeten zetten, gaat toch nooit gebeuren.

Mijn vraag was meer gaan ze de huidige vp n2- nog opleiden tot volledig n2.
Want als er totaal geen opleidings ruimte komt voor vrijwilligers is dat dan alleen voor de nieuwe initiële opleiding of ook voor de doorstroom naar volledig n2 en n3 ?


schuimer

  • Surveillant van politie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 185
Reactie #905 Gepost op: 13 oktober 2015, 21:05:52
Wat ik begrepen heb is dat ze de initiële opleidingen in de wacht zetten. Geen nieuwe instroom voorlopig dus. De Minister heeft in genoemde debat (bedankt Scorpio voor de exacte bron) aangegeven in te willen zetten op de huidige, zittende vrijwilligers.  Wat hij daar precies onder verstaat?  :-\
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679


ronaldod

  • VP Midden-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Reactie #907 Gepost op: 14 oktober 2015, 00:15:15
bron en komplete tekst : https://www.lopv.nl/nieuws/141-roep-politievrijwilligers-op-als-reservisten-voor-opvang-vluchtelingenstroom


Citaat
Roep politievrijwilligers op als reservisten voor opvang vluchtelingenstroom

    12 oktober 2015

De Landelijke Organisatie van Politievrijwilligers (LOPV) verzoekt de minister van Veiligheid en Justitie om politievrijwilligers (als reservisten) op te roepen voor de registratie van vluchtelingen en de beveiliging van noodopvanglocaties. Ook roept zij haar achterban desgevraagd op extra diensten te draaien. Michael Sijbom, voorzitter van de LOPV en tevens burgemeester van de gemeente Losser: "Politievrijwilligers zijn zeer maatschappelijk betrokken. We weten dat onze leden graag bereid zijn om zich extra in te zetten, zeker nu de politie het zwaar heeft." Politievrijwilligers hebben dezelfde opleiding als reguliere politiemedewerkers en zijn dus ook goed inzetbaar.

Reservisten voor extra politiecapaciteit

Die extra inzet kan in de vrije tijd, maar zeker ook onder werktijd. Voor dit laatste zou het goed zijn als het Rijk hiervoor faciliteiten beschikbaar stelt. Onder normale omstandigheden versterken politievrijwilligers de politie, bijvoorbeeld met extra surveillances of door controles te houden. Onder buitengewone omstandigheden kunnen ze ook ingezet worden als extra politiepersoneel. Politievrijwilligers zijn ooit zelfs in het leven geroepen om in tijden van crisis op te komen als reservist en zo de politiecapaciteit te verhogen.

Van buitengewone omstandigheden is momenteel zeker sprake, aldus Sijbom. De politiebezetting staat al langer onder druk door de reorganisatie en de extra beveiliging door de hoge terreurdreiging. Sinds kort is daar de grote politie-inzet vanwege de vluchtelingenstroom bij gekomen. Na het incident in Woerden wordt er nu een extra beroep op de politie gedaan om opvanglocaties te beveiligen. Sijbom: “De politie dreigt daardoor niet meer toe te komen aan het normale politiewerk in de wijken. In zulke tijden moet je extra politiecapaciteit beschikbaar maken. Door politievrijwilligers nu extra in te zetten en ze op te roepen als reservisten kan daar op korte termijn voor worden gezorgd.”

Mogelijkheden

“We weten dat er politievrijwilligers werkzoekend zijn en nu bijvoorbeeld een WW- of bijstandsuitkering hebben. Deze mensen gaan zonder twijfel graag aan de slag voor de politie." Vanwege hun uitkering is het nu moeilijk om ze in te zetten, maar dit kan de overheid eenvoudig mogelijk maken. De LOPV is van mening dat deze politievrijwilligers ook tijdelijk in betaalde dienst zouden kunnen worden genomen.


Bravo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #908 Gepost op: 14 oktober 2015, 08:48:45
Citaat van: ronaldod link=msg=1378486 date=1444774515
bron en komplete tekst : https://www.lopv.nl/nieuws/141-roep-politievrijwilligers-op-als-reservisten-voor-opvang-vluchtelingenstroom

Er horen zelfs nog twee alinea's bij:

Citaat
Onder werktijd

Politievrijwilligers die een baan hebben kunnen ook snel als reservist worden ingezet. Rijksambtenaren die tevens politievrijwilliger zijn kunnen betaald verlof krijgen voor dit soort situaties, zo heeft de LOPV uitgezocht.* Provincies en gemeenten zouden dit ook kunnen doen. Voor politievrijwilligers die normaal in de private sector werken valt er ook van alles te regelen. “We twijfelen er niet aan dat als de politie het loon doorbetaalt, de werkgever bereid zal zijn om de politievrijwilliger een tijdje verlof te geven. In veel CAO’s is iets geregeld over buitengewoon verlof in het algemeen belang," licht Sijbom verder toe. Door deze maatregel kunnen er op korte termijn potentieel honderden extra agenten beschikbaar komen.

In Duitsland heeft de politie al aangegeven te bezwijken onder de extra druk die de opvang van vluchtelingen geeft. Om het in Nederland niet zover te laten komen is de inzet van extra politie gewenst. Politievrijwilligers kunnen eraan bijdragen om deze extra capaciteit snel beschikbaar te krijgen en problemen voor te blijven. Voor de inzet van elke vrijwillige agent kan een beroepsagent immers zijn gewone politiewerk blijven doen. De LOPV hoopt dan ook dat het Kabinet dit plan omarmt.

* Artikel 20d, Algemeen Rijksambtenarenreglement