Wel of geen bivakmuts?

Auteur Topic: Wel of geen bivakmuts?  (gelezen 7303 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 31 mei 2015, 02:43:38
Afgezien van het feit dat ik van mening ben dat beide niet gedragen zouden moeten worden is het opmerkelijk dat iemand met een bivakmuts wordt overvallen en iemand met een boerka vrij rond kan lopen en mogelijk een veel groter gevaar kan vormen.

Tsja, iemand in een drie delig pak kan mogelijk een nog groter gevaar vormen....
Maar het gaat niet om "mogelijk" maar om de feiten en omstandigheden.

Hoeveel aanslagen of incidenten zijn er geweest in Europa waarbij personen die een burka dragen betrokken waren? En hoeveel waar personen met een bivakmuts betrokken waren?  
Het lijkt mij dat de diverse diensten handelen op basis van dat soort informatie en de gegeven omstandigheden.....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

Ludovicus

• Beveiliger
  • Forum gebruiker
  • Errare humanum est
Reactie #21 Gepost op: 31 mei 2015, 09:20:24
houdt er ook rekening mee, dat de persoon in de boerka een vrouw was, en die met de bivakmuts een man...

en er even vanuitgaande dat de vrouw vrijwillig zelf heeft gekozen om haar boerka om religieuze redenen te dragen, godsdienstvrijheid is een groot goed in nederland toch?
ken ik eerlijk gezegd geen reden om "zomaar" een bivakmuts te dragen.. ik kan dat niet zien als een uiting van iets. wat ik dus bij een boerka wel kan (uiting van religieuze identiteit)
Beveiliger én Beroeps Verkeersregelaar - Ik sta graag in op de weg!

GWB Foxtrot

• KMar
  • Forum gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 31 mei 2015, 09:47:42
Citaat van: Hartley link=msg=1353178 date=1433000470
Tas is veelal subjectief... ik heb van ontruimingen gehoord waarbij ik het risico gewoon had genomen om de tas open te maken. Er zijn gevalen (Daarom zei ik ook veelal) waarbij niemand het zou vertrouwen en altijd een verdacht pakketje melden.

:'(

Ik word erg droevig, en ook een beetje bang, van dit soort uitspraken.

Voor wat betreft die bivakmuts.. Goed aangepakt door de collega's.

batoutofhell

• Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 31 mei 2015, 13:21:15
http://www.abc.net.au/news/2014-09-23/why-do-muslim-women-wear-a-burka-niqab-or-hijab/5761510

Je moet dus niet alleen de boerka, maar ook de niqab gaan verbieden, als je gaat voor gezicht bedekkende kleding vanuit de Islam. Wat vaak boerka genoemd word is eigenlijk meestal de niqab, namelijk waar de ogen niet bedekt zijn.
Link is uit Australie, maar lijkt me ook relevant hier in Nederland.

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 31 mei 2015, 13:57:01
Het voorstel voor een verbod gaat over bedekking van het gezicht. Met welk kledingstuk iemand dat doet, en hoe dat heet doet juridisch dus niet echt terzake....

Een sjaal, burka, niqaab, guy fawkes masker, etc, kunnen er allemaal onder vallen.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

guest15549

• Gast
Reactie #25 Gepost op: 31 mei 2015, 15:53:41
Buiten dat is de link, op de uitleg van verschillende kledingstukken na, zinloos, vooral het stuk waarom sommige moslima's het dragen. Dit is namelijk erg afhankelijk van hoe je de koran uitlegt, net als alle andere religieuze teksten. Buiten dat gaat het om gezichtsbedekkende kleding in het algemeen en niet over de reden waarom.

Vraagje aan dienders en/of mensen die ook het antwoord weten: wanneer een vrouw een boerka/niqaab draagt en deze wordt gevraagd een identiteitsbewijs te tonen neem ik aan dat de agent ook het gezicht moet kunnen zien. Word er rekening mee gehouden dat volgens sommige intepretaties van de islam dit niet mag richting een man, en dat er dus wordt gewacht op een vrouwlijke collega?

Hartley

• Medewerker Veiligheid & Service NS
  • Forum gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 31 mei 2015, 16:11:44
Citaat van: GWB Foxtrot link=msg=1353239 date=1433058462
:'(

Ik word erg droevig, en ook een beetje bang, van dit soort uitspraken.

Voor wat betreft die bivakmuts.. Goed aangepakt door de collega's.

Leg uit, waarom?
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

GWB Foxtrot

• KMar
  • Forum gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 31 mei 2015, 16:33:08
Kennelijk vind u uzelf bekwaam om te bepalen of u een stuk bagage of een pakketje open maakt. En dat vind ik heel erg gevaarlijk.

Als u stelt dat u wel een risico durft te nemen, dan denk ik, (vind ik), dat u daarmee anderen in gevaar brengt. (En nee, het argument "het is toch nooit wat" gaat bij mij never nooit op.)

Maxell01

• Forum gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 31 mei 2015, 18:20:18
Citaat van: RS496 link=msg=1353279 date=1433080421
Buiten dat is de link, op de uitleg van verschillende kledingstukken na, zinloos, vooral het stuk waarom sommige moslima's het dragen. Dit is namelijk erg afhankelijk van hoe je de koran uitlegt, net als alle andere religieuze teksten. Buiten dat gaat het om gezichtsbedekkende kleding in het algemeen en niet over de reden waarom.

Vraagje aan dienders en/of mensen die ook het antwoord weten: wanneer een vrouw een boerka/niqaab draagt en deze wordt gevraagd een identiteitsbewijs te tonen neem ik aan dat de agent ook het gezicht moet kunnen zien. Word er rekening mee gehouden dat volgens sommige intepretaties van de islam dit niet mag richting een man, en dat er dus wordt gewacht op een vrouwlijke collega?

In wat voor toneelstuk leven we. Een ieder is verplicht een geldig legitimatiebewijs bij zich te dragen en moet een diender kunnen zien met wie hij / zij te maken heeft tijdens een controle. Dus wat mij betreft de boerka (indien hier aanleiding voor is) af als er geen vrouwelijke collega aanwezig is, het zelfde geldt voor de fouillering als er geen vrouwelijke collega aanwezig is. Misschien moet je je gewoon aanpassen voor de regels die hier in Nederland gelden, als ik in het buitenland ben vragen ze mij ook niet wat ik wel of niet wil. En voor wat de bivakmuts een ieder aanspreken lijkt mij.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #29 Gepost op: 31 mei 2015, 21:15:44
Citaat van: Ludovicus link=msg=1353236 date=1433056824
houdt er ook rekening mee, dat de persoon in de boerka een vrouw was, en die met de bivakmuts een man...

en er even vanuitgaande dat de vrouw vrijwillig zelf heeft gekozen om haar boerka om religieuze redenen te dragen, godsdienstvrijheid is een groot goed in nederland toch?
ken ik eerlijk gezegd geen reden om "zomaar" een bivakmuts te dragen.. ik kan dat niet zien als een uiting van iets. wat ik dus bij een boerka wel kan (uiting van religieuze identiteit)

Boerka is niet perse een uiting van haar godsdienst. Er staat nergens beschreven dat vrouwen zich zo moeten kleden. Dit doen zij zelf, hier kiezen zij zelf voor, los van het geloof. Ik kan zeggen dat ik geloof ik de Oekiepoekie-God en daarom een bivakmuts draag.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel