Zitten er ook mensen van verkeer op IJdok dan? Of is het nog steeds allemaal door elkaar?
De situatie zoals direct na de reorganisatie is aardig teruggedraaid. Hoewel er geen echte verkeersdienst meer is mag elke collega wel zijn voorkeursdomein opgeven. Iemand die als voorkeur verkeer opgeeft mag 80% van zijn diensten op dat domein draaien. Op IJdok zitten voornamelijk nautische collega's en voormalig spoordienders. Deze laatste groep is grotendeels over gegaan naar het domein verkeer omdat de taken van de SpoPo elders belegd zijn. Een aardig deel heeft ook al de voortgezette rijopleiding gehad en de rest staat nog op de lijst om hem snel te krijgen (en fungeert tot die tijd als bijrijder
).
De SIV is natuurlijk ook geen exclusief verkeerssurveillance voertuig. Het is juist aanbesteed voor het opsporen van criminele activiteiten op en rondom de rijkswegen. De oude SpoPo leek van de drie domeinen het meest op de dagelijkse politiepraktijk zoals op elk ander basisteam maar dan in en rondom het spoor. Dat is natuurlijk een kleine stap naar boeven vangen in een voertuig. Het FIT bestaat ook voor een groot deel uit collega's die voorheen bij spoor zaten.
Of het ideaal is, daar kan je over discussiëren. Het gaat na wat aanvangsproblemen wel steeds beter lopen. Ik zit zo'n 95% van mijn diensten op de weg en af en toe op het spoor of op het water. De collega's raken ook steeds meer bekend met elkaars domeinen en zijn daardoor in staat elkaar daarmee te ondersteunen.
Het is in elk geval een beweging die ook in andere teams die de SIV rijden doorgezet gaat worden...