GRIP 1 (ontruiming camping Intents festival) Moergestelseweg - Oisterwijk 05-06-2015

Auteur Topic: GRIP 1 (ontruiming camping Intents festival) Moergestelseweg - Oisterwijk 05-06-2015  (gelezen 9029 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Dan had je als organisatie ook zelf kunnen besluiten om te gaan evacueren. Zeker als je dit soort zaken vooraf vastlegt in draaiboeken, en je al weet waar je naar toe wilt met je mensen zoals nu de sporthal. Draaiboek is bekend bij de gemeente en veiligheidsregio. Dus waarom als nog naar GRIP 1?

En als in dat draaiboek nu gewoon staat dat bij evacuatie er gecoördineerd moet worden met de gemeente en hulpdiensten?

Als leek begrijp ik je punt en kan ik natuurlijk niet oordelen wat de meest efficiënte inzet voor de hulpdiensten is, en of GRIP wenselijk is.
Maar draai het eens om. De organisatie besluit zelfstandig tot evacuatie en er is geen enkel overleg met de gemeente en hulpdiensten. Is dat wenselijk?
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

Markoio

• Forum gebruiker
Citaat van: Peter71 link=msg=1354338 date=1433571749
Je kunt je beter gaan afvragen wat het nut is van zo'n grote hoofdzakelijke officiereninzet. Zeker als je bedenkt dat code oranje om 15:45 al werd gegeven, en de melding GRIP pas om 18:00uur. Wat is er in die 2 uur gebeurd? Overleg? Dan had je als organisatie ook zelf kunnen besluiten om te gaan evacueren. Zeker als je dit soort zaken vooraf vastlegt in draaiboeken, en je al weet waar je naar toe wilt met je mensen zoals nu de sporthal. Draaiboek is bekend bij de gemeente en veiligheidsregio. Dus waarom als nog naar GRIP 1?
Ook voor dit soort zaken moeten we als hulpdiensten gaan afvragen of we wel alles moeten willen regelen, en de meeste verantwoordelijkheid toch bij een organisatie ligt.

en dan inderdaad met prio 1 daar naar toe rijden....

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
De sombere voorspellingen waren toch al geruime tijd bekend !

Als je een dergelijk evenement opzet moet je toch de opvangmogelijkheden ruim van tevoren in kaart hebben gebracht en afspraken hebben gemaakt met de beheerders/gebruikers van die opvangmogelijkheden voor het geval dat.
Tenslotte zullen er veelal in bijvoorbeeld die sporthal andere dagelijkse activiteiten zijn, die zullen,al dan niet vrijwillig, moeten plaats maken voor de opvang.
Ook hier lijkt het erop,als je de pers zo leest, dat de evacuatie pas op het allerlaatste moment werd ingezet en dan zul je toch nog in allerijl het een en ander moeten regelen en uitvoeren in samenwerking met het "plaatselijk gezag".

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: zwelgje link=msg=1354349 date=1433576431
En als in dat draaiboek nu gewoon staat dat bij evacuatie er gecoördineerd moet worden met de gemeente en hulpdiensten?

Als leek begrijp ik je punt en kan ik natuurlijk niet oordelen wat de meest efficiënte inzet voor de hulpdiensten is, en of GRIP wenselijk is.
Maar draai het eens om. De organisatie besluit zelfstandig tot evacuatie en er is geen enkel overleg met de gemeente en hulpdiensten. Is dat wenselijk?
Ik had het net al over de draaiboeken, daarin stel je van te voren vast welke acties je gaat ondernemen bij welke situatie. Daarnaast is het ook zo dat bij dit soort grootschalige evenementen er dagelijks overleg is tussen de diverse partners over de lopende situatie. Zeker bij naderend noodweer zoals nu, dan gaat er zelfs meerder malen per dag overleg gevoerd worden, en is er meermalen per dag contact met een meteo-dienst over de actuele weerssituatie. Moet je dan nog eens GRIP gaan afkondigen om te overleggen, met de daar bijkomende officieren? Die gaan echt niet helpen met de evacuatie.

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Maar helpen die juist niet om de coördinatie goed te laten verlopen? Is GRIP daar juist niet voor bedoeld?
( een vraag als leek, geen "kritiek" )

Oisterwijk is niet zo groot, en ik kan me voorstellen dat het evacueren van dit soort campings een impact kan hebben op bijv. de openbare orde. En dat je daar dus snel wilt kunnen handelen.

En nogmaals ik kan en wil niet oordelen over de noodzaak van de inzet van allerlei officieren op welk GRIP nivo. Maar als buitenstaander leek mij deze actie juist erg logisch. De organisatie coördineert met de hulpdiensten, en die gebruiken hun eigen multi disciplinaire structuur om die coördinatie ook tussen hulpdiensten goed te laten verlopen...
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Markoio link=msg=1354348 date=1433576318
Daarnaast vraag ik me af of dit besluit ook genomen was als het onweer vandaag voorspeld zou zijn en het niet ging om 3000 maar 30.000 mensen.
Dan gaan we naar de vraag die al eerder in dit topic is gesteld. Nu ging het om een kleine 3000 man, wat als het noodweer vanavond over was getrokken, en er inderdaad 30.000 mensen daar aanwezig zijn? Gaan we dan ook ontruimen? Ik kan je het antwoordt al wel geven, en dat is nee.
In die overleggen zitten ook de hulpdiensten, dus als het goed is weet een ieder van elkaar wat ze gaan doen. Wat heeft GRIP 1 dan nog voor meerwaarde?

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Voor de discussie over het wel of niet ontruimen van grote evenementen: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=91943.msg1354363;topicseen#msg1354363

Markoio

• Forum gebruiker
Bij dit soort evenementen verwacht ik wel een vorm van structureel overleg tussen overheid en organisator. Op Bevrijdingsdag ben ik nog betrokken geweest bij de afgelasting van een evenement met 10.000 bezoekers, daar is geen GRIP aan te pas gekomen en gewoon afgehandeld in een uitgebreid regulier overleg tussen gemeente en organisatie

Fletwed

• Senior gebruiker
Citaat van: Peter71 link=msg=1354338 date=1433571749
Je kunt je beter gaan afvragen wat het nut is van zo'n grote hoofdzakelijke officiereninzet. Zeker als je bedenkt dat code oranje om 15:45 al werd gegeven, en de melding GRIP pas om 18:00uur. Wat is er in die 2 uur gebeurd? Overleg? Dan had je als organisatie ook zelf kunnen besluiten om te gaan evacueren. Zeker als je dit soort zaken vooraf vastlegt in draaiboeken, en je al weet waar je naar toe wilt met je mensen zoals nu de sporthal. Draaiboek is bekend bij de gemeente en veiligheidsregio. Dus waarom als nog naar GRIP 1?
Ook voor dit soort zaken moeten we als hulpdiensten gaan afvragen of we wel alles moeten willen regelen, en de meeste verantwoordelijkheid toch bij een organisatie ligt.

Ze hoeven toch niet over een draaiboek c.q. evacuatieplan te beschikken voor optie slecht weer en dat tenten en bezoekers verwijderd moeten worden?

Inderdaad wel opvallend dat dan een haakarmvoertuig prio 1 komt aanrijden. Zal organisatie ook deelnemen in COPI?

Vider

• NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
Citaat van: Markoio link=msg=1354289 date=1433535478
Ik vind het wel relevant om te weten........ontruimen heeft ook schade en mogelijk onveiligheid tot gevolg.
Lijkt mij een verkeerde discussie. het gaat niet om wat de schade nu is, maar om de mogelijke schade welk is voorkomen.
Dit soort beslissingen worden niet zomaar even genomen.

Citaat
Zeker als je bedenkt dat code oranje om 15:45 al werd gegeven, en de melding GRIP pas om 18:00uur.
Irrelevante informatie. Het weer laat zich niet beinvloeden. Er is code oranje voor een groot gebied afgegeven. Wil niet zeggen dat het gehele gebied getroffen wordt.
Ik denk dat men goed heeft afgewacht wat en hoe de buien zicht ontwikkeld hebben en op een bepaald moment de knoop hebben doorgehakt met de informatie welke op dat moment aanwezig is geweest.

Wordt weer een discussie met iets van stuurlui en een wal..... 98uiye
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw