Kazerneren bevelvoerders op een andere post tbv de uitruk

Auteur Topic: Kazerneren bevelvoerders op een andere post tbv de uitruk  (gelezen 8552 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #30 Gepost op: 13 juni 2015, 19:37:53
Als ik de vier kerntaken van de bevelvoerder bekijk, kom ik toch weer bij de achtergronden van de ploegleden; vak inhoudelijke kennis van de ploegleden voortvloeiend uit hun werkomgeving.
Plaatselijke bekendheid, door de bekendheid van verwachte risico's.
Hij dient rekening te houden met psychische gesteldheid en belastbaarheid van de ploegleden;  persoonlijke bekendheid, kameraadschap en enige bekendheid van de thuissituatie.
Derhalve zal er een goede situatie moeten worden gecreërd en niet zomaar iemand op een ploeg plaatsen.
Bij instappen begint de inzet.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #31 Gepost op: 13 juni 2015, 22:50:43
Dan nog heb ik nog geen inhoudelijk reactie of argumenten gelezen waarom de toelatingseisen omlaag moeten of dat de opleiding te zwaar is. Ik ben van mening dat er zaken anders kunnen mbt de opleiding. Werkopdrachten maken om maar werkopdrachten maken terwijl het geen examen opdrachten zijn en er niemand  naar kijkt.... daar kan ik met mijn pet niet bij. Als het zo belangrijk is, dan maak je er een opdracht of examen onderdeel van. Als dat niet het geval is. SCHRAPPEN !

Daarbij denk ik dat, als je een goede bevelvoerder hebt, tijdens de briefing sochtends makkelijk te weten moet komen hoe het met de gesteldheid van je ploeg is. Zowiezo... Communicatie binnen je ploeg is belangrijk.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #32 Gepost op: 13 juni 2015, 23:00:03
We spreken in beginsel over een vrijwillige ploeg, dus is er geen briefing, dit is alleen bij de politie en beroepsbrandweer.
Bij instappen begint de inzet.


guest12562

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 13 juni 2015, 23:43:31
Citaat van: Gijs link=msg=1355748 date=1434217073
Als ik de vier kerntaken van de bevelvoerder bekijk, kom ik toch weer bij de achtergronden van de ploegleden; vak inhoudelijke kennis van de ploegleden voortvloeiend uit hun werkomgeving.
Plaatselijke bekendheid, door de bekendheid van verwachte risico's.
Hij dient rekening te houden met psychische gesteldheid en belastbaarheid van de ploegleden;  persoonlijke bekendheid, kameraadschap en enige bekendheid van de thuissituatie.
Derhalve zal er een goede situatie moeten worden gecreërd en niet zomaar iemand op een ploeg plaatsen.

Dus ik ben als bevelvoerder afhankelijk van de achtergronden van mijn ploegleden?
Dat vind ik een vreemde stelling, ik zie mijzelf als leider van een team, al dan niet aangevuld door specialisten (HW. HV enz.).
Van mijn ploeg verwacht ik een bepaald kennis niveau, daarnaast persoonlijke specifieke vaardigheden. Maar dit staat volgens mij los van mijn eigen kennis van de inzet, combineren is uiteraard gewenst, maar niet altijd van toepassing.
Plaatselijke bekendheid en korpsspecifieke zaken vind ik zelf belangrijk, maar volgens mij is het juist de taak van een B om risico's in te schatten en overzicht te houden, neemt niet weg dat ik dit ook van mijn ploegen verwacht en terugkoppeling krijg indien nodig, maar om deze reden de opleiding aan te passen zie ik niet echt, dus misschien zou je het anders kunnen omschrijven of met voorbeelden?
Ik mag inderdaad hopen dat ik voor een (groot) deel op de hoogte ben van wat er speelt bij mijn ploegleden, maar van alle leden uit het korps is dat ondoenlijk en zal dit verschillen per persoon.
Kameraadschap vind ik er niet tussen passen, snap ook niet zo goed wat die er tussen doet, ook daar graag wat uitleg?

Al met al nog steeds voor mij geen argumenten om de opleiding aan te passen en ik zie ook nog geen reactie op mijn vorige post waarin ik volgens mij uit de doeken waarom het zoals het nu gaat goed is en dat ik hoop op het continue bijstellen van. Niveaucheck en assessment voordat je naar cursus wordt gestuurd is een goede zaak! Daarnaast een gesprek met korpsleiding en collega B over de functie ook niet overbodig.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #34 Gepost op: 13 juni 2015, 23:53:13
Citaat van: Breathe link=msg=1355802 date=1434231811
Dus ik ben als bevelvoerder afhankelijk van de achtergronden van mijn ploegleden?
Dat vind ik een vreemde stelling, ik zie mijzelf als leider van een team, al dan niet aangevuld door specialisten (HW. HV enz.).
Van mijn ploeg verwacht ik een bepaald kennis niveau, daarnaast persoonlijke specifieke vaardigheden. Maar dit staat volgens mij los van mijn eigen kennis van de inzet, combineren is uiteraard gewenst, maar niet altijd van toepassing.
Plaatselijke bekendheid en korpsspecifieke zaken vind ik zelf belangrijk, maar volgens mij is het juist de taak van een B om risico's in te schatten en overzicht te houden, neemt niet weg dat ik dit ook van mijn ploegen verwacht en terugkoppeling krijg indien nodig, maar om deze reden de opleiding aan te passen zie ik niet echt, dus misschien zou je het anders kunnen omschrijven of met voorbeelden?
Ik mag inderdaad hopen dat ik voor een (groot) deel op de hoogte ben van wat er speelt bij mijn ploegleden, maar van alle leden uit het korps is dat ondoenlijk en zal dit verschillen per persoon.
Kameraadschap vind ik er niet tussen passen, snap ook niet zo goed wat die er tussen doet, ook daar graag wat uitleg?

Al met al nog steeds voor mij geen argumenten om de opleiding aan te passen en ik zie ook nog geen reactie op mijn vorige post waarin ik volgens mij uit de doeken waarom het zoals het nu gaat goed is en dat ik hoop op het continue bijstellen van. Niveaucheck en assessment voordat je naar cursus wordt gestuurd is een goede zaak! Daarnaast een gesprek met korpsleiding en collega B over de functie ook niet overbodig.

Breathe, volledig mee eens !  O0
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #35 Gepost op: 14 juni 2015, 11:31:02
Ten dele met jullie eens, maar kijk het bericht als eerste gepost een terug, dan wordt een beroepsbevelvoerder gestationeerd op een kleine kazerne met vrijwilligers. terwijl de regiocommandant, zelf aangeeft een tekort te hebben aan bevelvoerders en chauffeurs in de vacantietijd.
Een cultuurverschil wat optimaal dient te worden begeleid tussen vrijwilligers en beroeps. Wordt wrs een grotere wissel getrokken op de GMK en Ovd.
Ten opzichte van de opleiding tot bevelvoerder zouden er in het traject wat minder aandacht kunnen worden besteed aan de psychische aspecte naar derden, dit kan m.i. beter worden neergelegd bij de Ovd of een medewerker van het stafbureau ( zijnde een niet repressieve functie).

En idd uit de berichtgeving blijkt ook niet alles bekend te zijn gesteld, want de problematiek die wordt geschetst, is door deze maatregel niet opgelost. Bekend is dat bij beroepskorpsen een complete ploeg wordt ingehuurd en de bevelvoerder reeds enige tijd binnen het korps functioneert.
Bij instappen begint de inzet.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #36 Gepost op: 14 juni 2015, 11:52:08
Citaat van: grizz link=msg=1355790 date=1434228643
Dan nog heb ik nog geen inhoudelijk reactie of argumenten gelezen waarom de toelatingseisen omlaag moeten of dat de opleiding te zwaar is. Ik ben van mening dat er zaken anders kunnen mbt de opleiding. Werkopdrachten maken om maar werkopdrachten maken terwijl het geen examen opdrachten zijn en er niemand  naar kijkt.... daar kan ik met mijn pet niet bij. Als het zo belangrijk is, dan maak je er een opdracht of examen onderdeel van. Als dat niet het geval is. SCHRAPPEN !

Daarbij denk ik dat, als je een goede bevelvoerder hebt, tijdens de briefing sochtends makkelijk te weten moet komen hoe het met de gesteldheid van je ploeg is. Zowiezo... Communicatie binnen je ploeg is belangrijk.

De aanzet was het structurele tekort aan bevelvoerders in Friesland en tijdens devakantieperioden bij sommige posten in Nederland.
Dat zou je kunnen opvangen door de opleiding aantrekkelijker te maken waardoor er meer mensen aan die opleiding beginnen. Een ander aspect zou kunnen zijn de status en de inhoud van het werk/taak als bevelvoerder, hetgeen mogelijk niet meer zo aanspreekt.
@Ik ben van mening dat er zaken anders kunnen mbt de opleiding. en
 Werkopdrachten maken om maar werkopdrachten maken terwijl het geen examen opdrachten zijn en er niemand  naar kijkt.... daar kan ik met mijn pet niet bij. Als het zo belangrijk is, dan maak je er een opdracht of examen onderdeel van. Als dat niet het geval is. SCHRAPPEN !
Je geeft het zelf al even aan wat er o.a. zou moeten worden aangepast.
Op dit forum werd al eerder genoemd de tijd voor nablussen voor een mosbrand oid als examenvraag.
Het gaat niet om feitenkennis maar om inzicht en methodiek,feiten kun je in deze tijd van uitstekende communicatie en informatie mogelijkhden heel snel achterhalen en daar is men tegenwoordig dan ook volledig aan gewend.
In het hoger technisch onderwijs o.a. TU etc. is deze ontwikkeling al ruim vijftig jaar gaande en met veel succes.


guest12562

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 14 juni 2015, 13:35:28
Goed dat het topic nu weer terug grijpt naar het begin van dit topic.

Cultuurverschillen, beroeps/vrijwillig zijn er inderdaad, maar het probleem blijft aanwezig, want je kunt het ene gat niet vullen met het andere. Dit zijn hele adhoc beslissingen welke op lange termijn gewoon niet werken.
Alles wegzetten bij de alarmcentrale is ook een utopie, helaas nu al een paar keer meegemaakt, in de praktijk is dit nog knap lastig. Want de ene centralist is nu eenmaal niet op de hoogte van de bijzonderheden van het ene gebied terwijl hij/zij uit een ander komt. Natuurlijk zal dit een kwestie van tijd zijn, maar ik merk dat dit vrij lang duurt en nog keer op keer fout gaat.
OVD is geen optie, want ook die krijgen steeds grotere rayons tot hun verantwoording, ik zie het er zelfs van komen dat ze pas na de inzet ter plaatsen zijn of als het incident al in de afrondende fase zit. Ook dit gebeurt nu al.
Oftewel juist de bevelvoerder is een belangrijke factor en dient zich dus goed bewust te zijn van zijn rol en de elementen waar hij mee te maken krijgt met ploegen, incidenten en uitrukgebieden. Ga er maar aan staan, stop dit in een basispakket voor een bevelvoerder en je hebt een flinke kluif en is dus ook niet zo maar iets wat iedereen aan kan of wil.
Neem daarbij ook de ontwikkelingen in de maatschappij en de verantwoordelijkheden, dan begrijp ik best dat dit wel iets is waar je goed over na moet denken en waar je niet zo maar in stapt.

Neemt niet weg dat er in die posten waar het plaatsen van beroeps moet gebeuren eens achter de oren moeten krabben om te kijken of er opleidingsmogelijkheden zijn en of er geschikte personen zijn die aan de opleiding kunnen beginnen. Werving en selectie zal dus aan de bak moeten, want een man naar voren betekent aan de onderkant nieuwe instroom waardoor de bezetting toch wat meer wordt gegarandeerd.
En misschien moeten er dan wel meer mensen bij het korps komen dan het aantal wat men nu heeft, die auto moet de deur uit en die tekorten zijn niet voor niets ontstaan.

Ik vind en vond de opleiding bevelvoerder in oude en in nieuwe vorm de leukste en meest interessante tot nu toe. Ik ben er van overtuigd dat er elementen in zitten die voor de manschappen ook heel waardevol zijn.
Een ieder die ik hierover spreek denkt er zo over, dus aantrekkelijker maken lijkt me niet het probleem.
Dat het veel tijd kost zeker voor een vrijwilliger is zeker een nadeel, daar moet misschien is naar worden gekeken. Dan misschien maar in dagopleiding doen en dan de werkgever betalen voor afwezigheid oid. Als de brandweer graag bevelvoerders wil opleiden dan zal er geïnvesteerd moeten worden. Leg het de gemeente maar uit. Kosten van de brandweer gaan namelijk omhoog en de gemeente wil toch die rode auto voor de deur.

Als bevelvoerder heb ik niet zoveel aan status, ik zou het gewoon fijn vinden als mijn mensen mij zien als hun leidinggevende (op dat moment) en mijn opdrachten uitvoeren zoals ik ze opdraag, daar heb ik geen status voor nodig. Ik hoop ook dat een OVD mij ziet als iemand waar hij/zij op kan vertrouwen vwb kennis en handelswijze. Ook daar heb ik geen status voor nodig.

Werkopdrachten zijn volgens mij bedoelt om je naar een bepaalde basis vaardigheid toe te werken, komen dus wel degelijk terug in je examen lijkt me, want als je die niet hebt dan zul je niet slagen.

De vraag van mosbranden herken ik niet, ik heb hem niet gehad, maar eens dat soort vragen dragen niet bij aan de vorming van de bevelvoerder. Volgens mij ligt die opmerking breder, want je gaat pas weg als de brand uit is lijkt me en je zorgt er dus voor dat je niet terug hoeft te komen, want dat is niet fijn om uit te moeten leggen, al kan het altijd voorkomen. Echter zul je niet met een stopwatch naast een brand staan om te zeggen dat hij nu wel uit is, niet realistisch.

Het gaat inderdaad om feiten kennis op te doen door ervaringen, oefening en training en opleiding tot. Voor methodieken geldt ook dat je ze moet leren in je opleiding.
Zoals eerder al aangegeven, die info wil ik best tot mij halen alleen is de factor tijd vaak bepalend waardoor je niet in staat bent de info tot je te nemen voor of tijdens een incident, dus zul je ook in basisbegrippen of vaardigheden tot je moeten nemen in je opleiding en door het vakbekwaam houden.

Misschien is de opleiding korter te maken en meer te halen door zelf studie of kan de opleiding worden verkort door de door mij eerder aangedragen oplossing.
Naar andere onderwijs vormen kijken is altijd goed en bijsturen ook, maar hoe je de opleiding moet veranderen of aantrekkelijker moet maken.
Ik hoor maar weinig mensen klagen over de inhoud van de opleiding, zal het is vragen in mijn buurt.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #38 Gepost op: 15 juni 2015, 09:00:28
@ Breathe. Een uitvoerige reactie met toelichtingen en onderbouwingen, verfrissend en interessant.Waarvoor mijn dank. Zou natuurlijk veel meer moeten voorkomen 1.en als informatiebron vanuit de dagelijkse praktijk en 2.als startpunt van een wat meer inhoudelijke en zinvolle discussie.
Van dit soort bijdragen kan men als ze je woorden goed weten te interpreteren en te gebruiken als geinteresseerde het nodige leren vanuit de praktijk en de revaringen mbt.


PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #39 Gepost op: 26 juni 2015, 10:45:40
In de eerste plaats is er iets fundamenteels fout als het zo moet: Te weinig mensen.

Maar Cultuurverschillen?  Achtergronden ? Wij hebben eens een onderbezette uitruk gehad, manschappen zat maar geen bevelvoerder.  We l iemand van TD, en bevelvoerder  die net op onze post wat aan het doen was. Hij wilde zich niet opdringen maar de  "oudste HBT" heeft toen met OvD en GMK  contact opgenomen en we zijn met hem als bevelvoerder uitgerukt. Ging prima.
In MWB  krijgen we allemaal de kans om mee te doen met meerdaagse trainingen (Weeze, Wijster) en daar wordt ook van alles door elkaar gehusseld, meestal 1, hooguit 2 mensen per post/ploeg (zowel om dreiging onderbezetting tegen te gaan als  trainen met anderen) en ook tijdens de trainingen worden de ploegen lekker door elkaar gewisseld.
Op de eerste dag denk je nog dat je flink aan elkaar moet wennen maar al heel snel merk je dat je toch allemaal hetzelfde geleerd hebt, dezelfde kennis hebt en als de bevelvoerder mij vraagt iets te doen weet hij dat ik net zo goed weet wat ik moet doen als iemand uit een andere post.
Iedereen heeft dezelfde basiskennis en daarmee kunnen we allemaal werken.