Fotografie Tips

Auteur Topic: Fotografie Tips  (gelezen 7906 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Marc

• Forum gebruiker
Gepost op: 29 juli 2005, 21:33:37
Hallo,.

Omdat in deze rubriek toch de meeste fotografen reageren post ik hier deze topic.

Waar letten jullie nou op bij het fotograferen van voertuigen,.denk aan de opstelling,.achtergrond,.lichtinval etc etc etc  :D

Misschien kunnen we wat van elkaar leren ;)

brw_sluis

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 29 juli 2005, 21:39:09
Ik meestal op wat de situatie is, kan je een actie foto maken of niet, kan je een foto maken van brandweerlieden die ergens zitten...zo maak ik t meestal....Kijk bijvoorbeeld deze foto, deze brandweerman kijkt waar de brand is....

Robin Hundman

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 29 juli 2005, 21:59:47
Bij mij ook vooral letten op actie dus bijvoorbeeld een brandend huis rechts en brandweerlieden links die staan te praten. Of bij mooie actiefoto's met zwaailampen nachtstand inschakelen. Zal ik de foto vanaf de grond maken, zal ik het voertuig schuin op het beeld zetten. Van welke kant fotografeer ik het voertuig. Als de zon op een wagen schijnt het beeld donkerder maken. Kijken op wat voor plek je de foto maakt, dus niet dat er mensen voor of naast het voertuig staan. Of dat er een zonnetje boven het voertuig staat wat je juist wel of niet op de foto erbij wilt hebben. Of een bijzonder gebouw op de achtergrond dat je erbij kan fotograferen. En zo heb ik heel veel dingen, enz. Het licht ook gewoon aan waar en op welk tijdstip je het voertuig/personeel fotografeerd! Ik kan zo nog een tijd doorgaan maar iedereen fotografeerd ook op zijn eigen manier. Dit waren een paar punten waar ik vooral op let tijdens het fotograferen. En ik denk dat vele fotografen hier op het forum mij aan kunnen vullen!  ;D

En een heel belangerijk punt bij mij; ik fotografeer nooit en te nimmer een slachtoffer! En het meeste wat ik ook doe is voertuigen in garage's of bij een post fotograferen.

Bart S

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 29 juli 2005, 22:13:52
Mannen,

volgens mij gaat het Marc om voertuigfotografie en niet om actie/branden/ongevallen.....

Maarre, wat Robin eigenlijk al zei. Hoe is het licht en hoe komt het voertuig eruit tegen de achtergrond. Verder heb ik er een 'handje' van om door de knieen te gaan, je krijgt dan een iets ander standpunt, wat ik persoonlijk vaak mooier vind (maar ook niet altijd hoor). Ik probeer er wel vaak een iets andere foto van te maken dan de "standaard schuin van voren" foto. Spelen met het draaien van de camera, of een groothoeklens kunnen leuke effecten opleveren.

Groetjes,

Bart

Nick

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 29 juli 2005, 22:21:38
Ik probeer een voertuig aan alle kanten te fotograveren, zo mis ik geen details ed.

Ik hou ook rekening met de stand van de zon ed.

Robin Hundman

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 29 juli 2005, 22:35:11
Bart, dat doe ik ook vaak bijna altijd wel één keer door de knieen zakken. Geeft een stoerder en groter gezicht van de foto, niet altijd zoals je al zij van voren en schuin want dat is soms vaak te eentonig. Alleen bij sommige omstandigheden kan je (helaas) niet altijd door de knieen zakken. Hier even een voorbeeldje!

Bart S

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 29 juli 2005, 22:49:10
Ik kom op dreef hoor ;D
Wat soms ook mooi is, is juist een deel van het voertuig, of veel tegenlicht. Ik weet niet of je digitaal fotografeert (volgens mij wel) maar het mooie daarvan is dat je natuurlijk naar hartelust kunt experimenteren. Open dagen zijn daar uitermate geschikt voor ;). Ik heb mijn camera bijna altijd (90% van de foto's) in de "P" stand staan. Hij regelt dan zelf de sluitertijd en het diafragma, maar ik kan handmatig snel de belichting en de ISO waarde aanpassen en de flitser aan of uit zetten.

Voorbeelden:
Close-up en door de knieen

Veel tegenlicht geeft een mooi effect op de waternevel

guus

• Forum gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
    • brandweergeldrop-mierlo.nl
Reactie #7 Gepost op: 29 juli 2005, 23:34:11
Hallo,

mijn tips bij voertuigfotografie:

1) Neem voldoende afstand tot het voertuig en zoom enigszins in, (brandpunstafstand 70mm ongeveer). Hiermee voorkom je dat doordat je te dicht op het voertuig zit, je de dakbepakking en lichtbalken e.d. niet meer goed ziet. Daarnaast is de vertekening van het voertuig op de foto minder door bijvoorbeeld gebruik van een groothoeklens.

2. Een neutrale achtergrond, zodat de aandacht op het voertuig gevestigd blijft. (op de voorbeelden is dit overigens niet overal het geval, omdat k dat niet bij ieder voertuig voor t zeggen had)

3. Kwestie van smaak, maar de foto een beetje kantelen vind k ook wel eens iets hebben.

Dat zijn zo'n beetje de belangrijkste, die me zo te binnenschieten.

Graag sluit ik mn posting af met enkele voorbeelden:

groetjes en suc6,
Guus

Robin Hundman

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 29 juli 2005, 23:52:37
Die van Eindhoven is echt een knaller. Mijn mening id at van veraf ook mooier is. Je hebt idd meer overzicht over het voertuig, en je ziet ook de lichtbalk en de bovenkant, enz beter. En Bart natuurlijk fotografeer ik digitaal  ;)

7194

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 29 juli 2005, 23:54:46
Oké, dan even een toevoeging (vraag) van mijn kant.

De achtergrond kun je gewoon niet altijd kiezen. Want doen jullie nu om ervoor te zorgen dat hij toch zo goed mogelijk op de plaat komt?