Hoofdagent i.p.v. politiekundige

Auteur Topic: Hoofdagent i.p.v. politiekundige  (gelezen 4192 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Netraam_tzr

  • geïnteresseerde
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Gepost op: 25 juni 2015, 18:37:23
Hallo allemaal!

Ik heb gesolliciteerd naar de functie van politiekundige. Ik ben daarvoor echter afgewezen op het psychologisch onderzoek. Tijdens een rollenspel vind ik het erg lastig mezelf te blijven, maar dat daargelaten. Ik heb dus 32 punten gescoord, terwijl ik er 34 nodig heb.

Nu heb ik gebeld naar de W&S, maar ik kreeg daar niet veel meer duidelijkheid over. Hoewel ik het verhaal duidelijk toegelicht heb, begon ze (overigens heel vriendelijke) mevrouw over dat als ik de sporttest niet had gehaald, ik minimaal een half jaar moet wachten...

Dus vandaar even hier de vraag: Zijn er ervaringsdeskundigen die na afwijzing voor een hoger niveau, uiteindelijk met diezelfde keuring voor een lager niveau aangenomen konden worden? Ik heb namelijk zeker interesse voor de functie van hoofdagent.

In mijn optiek heb ik de keuring gehaald, en als ik de info op de volgende link goed lees (met dank aan dit forum), zou ik met mijn score voldoende punten hebben behaald. http://wetten.overheid.nl/BWBR0014138/geldigheidsdatum_15-06-2015#Bijlage4  

Dus, is er iemand die mij er meer over kan vertellen?

Alvast bedankt!




Citroen

  • Nationale Politie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
  • Better safe than sorry
Reactie #1 Gepost op: 25 juni 2015, 19:14:54
Als eerste moet je even aangeven of je alle competenties wel boven het minimumniveau hebt gehaald.
Als je bent afgewezen op de somscore en de rest is allemaal voldoende, dan zou het (volgens mij) moeten kunnen.
Vroeger heb ik moeten aangeven tijdens mijn intakegesprek (wat nu bewust blauw is) of ik voor een lager niveau door wilde gaan als ik op het niveau waarvoor ik solliciteerde afgewezen zou worden maar wel voldeed aan de eisen van het lagere niveau.

Veder heb je als het goed is de taaltest niet gehad, deze zou je dan alsnog moeten afleggen.

Daarnaast moet je je wel afvragen of Niveau 4 wat voor je is als je voor Niveau 5 gesolliciteerd hebt. Het kan bij W&S ook overkomen als "dan dat maar" en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Heb je zo een beetje een antwoord op je vraag?
Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel en kunnen nooit gelinkt worden aan welke organisatie dan ook.


Netraam_tzr

  • geïnteresseerde
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #2 Gepost op: 25 juni 2015, 22:00:25
Hoi Bas94,

Dankjewel voor het delen van je ervaring. Nu ik jou bericht lees kan ik me wel herinneren dat ik de vraag heb gekregen. Ik heb daarbij aangegeven dat mijn voorkeur wel uitgaat naar niveau 5, maar niet dat ik de functie voor hoofdagent niet zie zitten.

Het is zeker niet zo dat ik 'dan dit dan maar' wil doen, ik heb er serieus over nagedacht en voor mezelf de bewuste keuze gemaakt dat ik hier voor wil gaan. Wellicht is het ook beter, dan kan ik de aankomende jaren groei laten zien in mijn competenties.

Ik heb overigens geen enkele competentie in 'niet toereikend' staan. Inlevingsvermogen, overwicht en flexibiliteit heb ik op 3, Initiatief en zelfinzicht op 5, de rest op 4.

Heb je ook ervaring met hoe je dan in aanmerking komt voor de functie? Moet ik dan gewoon solliciteren? Ik ben namelijk al door de briefselectie, sporttest en capaciteitentest gekomen...


Citroen

  • Nationale Politie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
  • Better safe than sorry
Reactie #3 Gepost op: 26 juni 2015, 21:05:16
Oke, ja dat is inderdaad een goede beredenering.

Je zou dat gewoon via de frontoffice moeten kunnen regelen. Vraag desnoods even om een ervaren collega.
Je rapportage blijft namelijk gewoon 2 jaar geldig en zou dus moeten voldoen voor niveau 4.

Let wel, je moet dan wel de taaltest er nog bij doen, dat is het enige punt wat ik zou kunnen bedenken wat het moeilijk maakt voor W&S.
Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel en kunnen nooit gelinkt worden aan welke organisatie dan ook.


Netraam_tzr

  • geïnteresseerde
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #4 Gepost op: 29 juni 2015, 09:31:25
Voor iedereen die het nog weten wil:

Ik heb na het e.e.a. uitgezocht te hebben nogmaals gebeld met W&S. Zij gaven aan dat een negatief rapport nooit opnieuw gebruikt kan worden, dus ook niet voor andere functies. Ook niet als de score dan wel voldoende geweest zou zijn. De reden daarachter is mij nog wat onduidelijk, maar de medewerkster gaf aan dat dit kwam omdat de keuring in dat geval anders is. Ik dacht altijd dat de keuring voor hoofdagent en politiekundige gelijk was?

In ieder geval: Helaas, er zit niets anders op dan een jaar te wachten!


Wolfs

  • HAP, eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
Reactie #5 Gepost op: 29 juni 2015, 10:39:28
Citaat van: Netraam_tzr link=msg=1358633 date=1435563085
Voor iedereen die het nog weten wil:

Ik heb na het e.e.a. uitgezocht te hebben nogmaals gebeld met W&S. Zij gaven aan dat een negatief rapport nooit opnieuw gebruikt kan worden, dus ook niet voor andere functies. Ook niet als de score dan wel voldoende geweest zou zijn. De reden daarachter is mij nog wat onduidelijk, maar de medewerkster gaf aan dat dit kwam omdat de keuring in dat geval anders is. Ik dacht altijd dat de keuring voor hoofdagent en politiekundige gelijk was?

In ieder geval: Helaas, er zit niets anders op dan een jaar te wachten!
Waarschijnlijk wil W&S dat niet omdat je tijdens de selectieprocedure voor politiekundige geen taaltest doet. Volgens mij krijg je ook een ander soort casus tijdens het rollenspel.
De misdaad is al georganiseerd. Nu de politie nog.


Waus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
Reactie #6 Gepost op: 29 juni 2015, 10:47:40
Citaat van: Wolfs link=msg=1358645 date=1435567168
Waarschijnlijk wil W&S dat niet omdat je tijdens de selectieprocedure voor politiekundige geen taaltest doet. Volgens mij krijg je ook een ander soort casus tijdens het rollenspel.

Dit is nieuw voor mij. Ken genoeg mensen die voor N5 selectie deden maar te laag hadden op bepaalde onderdelen maar wel door konden voor N4 en nu ondertussen hoofdagent zijn. Dit werd door W&S zelf aangeboden (2011) als optie na deel B. Maar destijds hadden ze ook veel nieuwe collega's nodig...dus misschien ander beleid nu...