Ik zeg ook niet of de politie wel of niet goed heeft gehandeld, dat is aan de Rijksrecherche. Maar een artikel gebaseerd op een eenzijdig verhaal acht ik niet heel betrouwbaar.
Daar heb je helemaal gelijk in. Al is het niet echt een "verhaal", er zijn beelden. Ik vind het wel zorgwekkend dat het OM spreekt over onwelwording in het politiebusje (is dat dan de verklaring van de betrokken agenten geweest? Of werkt dat anders?) terwijl er duidelijk te zien is dat dat niet waar is. Dan vraag ik me af, als er daadwerkelijk een reden voor dit geweld was, waarom wordt het verhaal bij voorbaat al anders voorgesteld dan de werkelijkheid, door nota bene het OM. We leven in een tijd waarbij iedereen mobieltjes en camera's bij zich heeft. Soms maar goed ook, zo blijkt.
Verschillende getuigen schrijven in media en op o.a. Facebook hetzelfde verhaal, één agent die op zijn hoofd bleef inslaan met een wapenstok. Ik vind dat geen vreemd verhaal als je ziet hoe zijn hoofd toegetakeld is. M.i. is er geen enkele reden (ook niet al zou meneer geroepen hebben dat hij een wapen heeft) om dergelijk heftig geweld toe te passen. Agenten zijn prima getraind om met een aantal agenten een verdachte te boeien, toch? Dat daar soms geweld bij gebruikt wordt, tuurlijk. Maar zó heftig dat heel zijn gezicht in een ballon is veranderd, dat lijkt mij niet heel gangbaar.
We moeten de uitkomst van het onderzoek afwachten. Het is ook te vroeg om conclusies te trekken, dat maar overlaten aan de instanties die er mee bezig zijn. Maar het heeft wel alle schijn tegen het politieoptreden. Het zou jammer zijn als uit het onderzoek blijkt dat er daadwerkelijk buitenproportioneel geweld is gebruikt dat tot de dood van deze meneer heeft geleid.