Handhaving

Auteur Topic: Handhaving  (gelezen 8048 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Reactie #20 Gepost op: 10 augustus 2015, 00:19:13
Sterker nog, ik ben nog nooit een regeling tegen gekomen waarin staat dat burgers niet in een herkenbaar politievoertuig mogen rijden, zelfs in afwezigheid van ook maar een enkele politieagent. Uitgezonderd joyriding, diefstal, rijden zonder rijbewijs en dat soort zaken. Natuurlijk moet hij of zij zich wel netjes aan de verkeersregels houden want vrijstelling is gekoppeld aan een persoon en niet aan een voertuig O0.

Dus

Handhaver in een politietouran. Zit wel goed.
 :D


Citroen

  • Nationale Politie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
  • Better safe than sorry
Reactie #21 Gepost op: 10 augustus 2015, 09:57:25
Je zit dan nog wel met de verzekering. Want volgens mij zijn onze voertuigen enkel verzekerd voor medewerkers. Hoe dit dan gedekt is m.b.t. handhavers geen idee, wellicht dat dit binnen de eenheid is geregeld.

En ik vind het eerder genoemde punt m.b.t. de verwachtingen van de burger wel een eye-opener; als iemand een politie voertuig ziet rijden, gaat die er vanuit dat er ook politie personeel in het voertuig zit, iets met bevoegdheden (moeten, mogen en kunnen).

Maargoed, het eerstgenoemde zal vast wel goed geregeld zijn, dus men hoeft zich geen zorgen te maken als er handhaving in een opvallend politievoertuig rijdt.
Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel en kunnen nooit gelinkt worden aan welke organisatie dan ook.


Ludovicus

  • Beveiliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 120
  • Errare humanum est
Reactie #22 Gepost op: 10 augustus 2015, 10:28:03
Als ik zo'n auto zie rijden Bas, maakt het mij eigenlijk weinig uit wie er precies inzit.
ik verwacht wél dat ze adequaat hulp kunnen verlenen op het "moment supreme".
en of er dan een agent of boa (zijn sommige politiemedewerkers niet ook 'alleen maar' boa?) uit komt dat boeit mij vrij weinig.
Beveiliger én Beroeps Verkeersregelaar - Ik sta graag in op de weg!


Citroen

  • Nationale Politie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
  • Better safe than sorry
Reactie #23 Gepost op: 10 augustus 2015, 11:25:10
Citaat van:  author dovicus link=msg=1366430 date=1439195283
Als ik zo'n auto zie rijden Bas, maakt het mij eigenlijk weinig uit wie er precies inzit.
ik verwacht wél dat ze adequaat hulp kunnen verlenen op het "moment supreme".
en of er dan een agent of boa (zijn sommige politiemedewerkers niet ook 'alleen maar' boa?) uit komt dat boeit mij vrij weinig.

Het hangt er dus vanaf wat er onder "hulpverlening" wordt verstaan. Een BOA mag in de meeste gevallen namelijk een stuk minder dan een OA.
En nee, in principe zijn alle politiemedewerkers executief een OA en geen BOA. Uitzonderingen daargelaten.
Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel en kunnen nooit gelinkt worden aan welke organisatie dan ook.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #24 Gepost op: 10 augustus 2015, 12:13:46
Citaat van: LSPD link=msg=1366403 date=1439158753

Handhaver in een politietouran. Zit wel goed.
 
Dan is ie wel de enige... 998765 e050

Citaat van: Bas94 link=msg=1366428 date=1439193445
Je zit dan nog wel met de verzekering. Want volgens mij zijn onze voertuigen enkel verzekerd voor medewerkers. Hoe dit dan gedekt is m.b.t. handhavers geen idee, wellicht dat dit binnen de eenheid is geregeld.
Een voertuig in Nederland kan alleen worden verzekerd op het voertuig, niet op bestuurders. Dit betekend dat het  voor een verzekering niet uit maakt wie er achter stuur zit wanneer deze een rijbewijs heeft. Joyriding maakt dan ook niet uit, de verzekering betaald bij schade uit en verhaalt deze gewoon op de joyrider. Ook de voertuigen die door de overheid buiten de WA plicht zijn gehouden vallen onder dezelfde regeling alleen betaald dan de overheid en verhaalt deze eventueel.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #25 Gepost op: 10 augustus 2015, 13:38:58
 Overheidsvoertuigen hoeven niet verzekerd te zijn. Zij vallen dan onder de afdeling BSA (Bureau Schade Afhandeling) van het Ministerie van Financiën. Tegenwoordig staan deze voertuigen wel geregistreerd bij de RDW als verzekerd met als verzekeringsmaatschappij BSA. Feitelijk zijn deze voertuigen niet verzekerd. De LPD voertuigen hebben ook een bewijs van vrijstelling van de WA-verzekering bij zich
Bij instappen begint de inzet.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #26 Gepost op: 10 augustus 2015, 23:14:51
Overigens kiest de politie ervoor om hun voertuigen wel bij een verzekeringsmaatschappij onder te brengen. Blijkbaar voordeliger?


Rutger1

  • Integrale Handhaving
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 150
Reactie #27 Gepost op: 11 augustus 2015, 12:24:29
Citaat van: Ludovicus link=msg=1366430 date=1439195283
Als ik zo'n auto zie rijden Bas, maakt het mij eigenlijk weinig uit wie er precies inzit.
ik verwacht wél dat ze adequaat hulp kunnen verlenen op het "moment supreme".
en of er dan een agent of boa (zijn sommige politiemedewerkers niet ook 'alleen maar' boa?) uit komt dat boeit mij vrij weinig.

Die zijn er inderdaad. Echter, als ik me niet vergis, zijn deze BOA's domein 6, wat betekend dat ze algemene opsporings bevoegdheden hebben
- Werkzaam als Integraal Handhaver (BOA domein I) - Voormalig horecaportier en HTV-P student  Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #28 Gepost op: 11 augustus 2015, 13:50:23
Citaat van: Frank. link=msg=1366542 date=1439241291
Overigens kiest de politie ervoor om hun voertuigen wel bij een verzekeringsmaatschappij onder te brengen. Blijkbaar voordeliger?
Voor wat ik begreep is het een soort van ( operational ) lease, en dan is er geen keuze.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Roy009147

  • BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #29 Gepost op: 16 augustus 2015, 23:37:44
Citaat van: Rutger1 link=msg=1366628 date=1439288669
Die zijn er inderdaad. Echter, als ik me niet vergis, zijn deze BOA's domein 6, wat betekend dat ze algemene opsporings bevoegdheden hebben

Een BOA in Domein 6 heeft zeker geen algemene opsporingsbevoegdheid. Een BOA in Domein 6 is vanuit zijn taak niet te plaatsen in een van de andere domeinen en er wordt voor deze BOA maatwerk geleverd voor wat betreft de bevoegdheden. Afhankelijk van zijn taak en functie wordt een pakket aan bevoegdheden samengesteld welke nodig zijn voor de uitoefening van die taak. Dit kan betekenen dat een BOA een hele uitgebreide bevoegdheid krijgt die vergelijkbaar is met die van een Algemeen Opsporingsambtenaar, maar die kan ook heel beperkt zijn omdat hij in zijn functie slechts maar met een bepaald soort wetgeving te maken heeft waarop hij moet handhaven.
Servo Per Amikeco