Duur HOC(SIGMA) Opleiding

Auteur Topic: Duur HOC(SIGMA) Opleiding  (gelezen 10181 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Jeroen!

• Senior gebruiker
Gepost op: 27 augustus 2005, 14:40:17
SIGMA'ers,
Hoelang hebben jullie gedaan over de HOC opleiding bij het Rode Kruis?

En vooral, wat vonden jullie ervan?
Hebben jullie al inzetten gehad?

Groetjes Jeroen!...

7194

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 27 augustus 2005, 14:55:02
Mijn HOC opleiding heeft 1,5 jaar geduurd. Hiervan om de twee weken een avond les en schoolvakantie's geen les.

Ik vond dit zelf wel erg lang. Een les om de week was beter geweest naar mijn mening.

Verder zijn er een hoop mensen uit mijn groep afgehaakt. Ik denk dat dit mede komt doordat we met de oersaaie GHOR basisstof zijn begonnen. Ook de praktijklessen vond ik te weinig.

Maar aangezien dit alles verschilt per regio is het allemaal gebaseerd op mijn persoonlijke mening.

Jeroen!

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 27 augustus 2005, 15:01:18
Mijn HOC opleiding heeft 1,5 jaar geduurd. Hiervan om de twee weken een avond les en schoolvakantie's geen les.

Ik vond dit zelf wel erg lang. Een les om de week was beter geweest naar mijn mening.

Verder zijn er een hoop mensen uit mijn groep afgehaakt. Ik denk dat dit mede komt doordat we met de oersaaie GHOR basisstof zijn begonnen. Ook de praktijklessen vond ik te weinig.

Maar aangezien dit alles verschilt per regio is het allemaal gebaseerd op mijn persoonlijke mening.

Ik zag net een schema op een site van een Sigma-regio. Die HOC opleiding duurt daar 1 jaar ongeveer met iedere week een les

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 27 augustus 2005, 18:26:42
Wat is btw het nut in de praktijk van de basisstof van de GHOR en wat moet ik me er precies bij voorstellen?

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #4 Gepost op: 27 augustus 2005, 18:35:41
Wat is btw het nut in de praktijk van de basisstof van de GHOR en wat moet ik me er precies bij voorstellen?
De basisstof GHJOR geeft inzicht in de manier waarop de GHOR georganiseerd is en wat de rol van iedereen tijdens het optreden in GHOR verband is.
Je leert dus beter bgrijpen wat je doet en waarom en wat jouw rol/functie in het groter geheel is.

Persoonlijk vond ik het als achtergrond info wel interessant, maar niet super spannend.
je leert in ieder geval weer de betekenis van een hoop afkortingen.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 27 augustus 2005, 18:40:09
Kan inderdaad geen kwaad. Hoeveel lessen (uren) worden hieraan besteed?

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #6 Gepost op: 27 augustus 2005, 18:47:09
Kan inderdaad geen kwaad. Hoeveel lessen (uren) worden hieraan besteed?
dat verschilt denk ik heel erg.
bij ons was het dacht ik iets van en uur of6, maar eerlijk gezegd weet ik dat niet zo meer.
Ik leer dat soort dingen ook net zo lief uit het boek kort voor het examen, is veel efficienter. Maar anderen vonden het zo een stuk leuker, dus wat je zelf wil.

Ik weet niet of er nog examns in afgenomen worden, maar ik heb nog ergens wel een verzameling vragen en antwoorden
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Heleen Lotus

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 28 augustus 2005, 00:35:19
Ik heb er 5 maanden over gedaan. Was wel erg pittig en iedere dag met de boeken open op tafel om te leren.
Toen ik het examen achter de rug, wist ik me geen raad met de vrije tijd die ineens over bleef.

Jeroen!

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 28 augustus 2005, 12:14:27
Zo, 5 maanden is erg snel!  :o

Had je 2x per week een les??

Heleen Lotus

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 28 augustus 2005, 19:26:46
Wij konden bij toeval instromen bij een andere groep die al een paar maanden bezig waren. Met de leerstof begonnen wij met deel 5 en 6 daar achteraan 7 en 8. De eerste 4 delen hebben wij daarna ingehaald. Ook het examen was allemaal erg snel achter elkaar. We kregen iedere week les. Het was erg pittig dat kan ik je wel zeggen. In het begin dacht ik dat ik die medische termen amper in mijn hoofd gestampt kon krijgen. Gelukkig is het allemaal gelukt en ben voor iedere examen in 1 keer geslaagd. Dit is alweer 5 jaar geleden, uhhh, 5 jaar alweer, de tijd gaat erg snel. Als je ziet hoe de opleiding nu is, is er in de laatste jaren wel het één en ander verandert.