De media is heel erg eenzijdig in de meeste gevallen, met name de kranten.
Ja, maar ik betwijfel dus of dat vooropgezet is. Of daar 'een complot' aan ten grondslag ligt.
Als ik ergens beelden van draai en dat aanmeld bij de landelijke zenders, krijg je vaak zo'n gesprek (in dit geval verzonnen)
Morgen, agent neergestoken in Leerdam
Ah, wat is het verhaal ?17-jarige jongen, gaat door het lint en dat draait uit op een steekpartij.
Agent gewond ?Ja, en naar het ziekenhuis
Okay, dat is wel nieuwswaardig. En wat voor beelden heb je daarvan ?Wat wapperende linten en een politieauto
Okay, dank je, maar dan nemen we hem niet mee. Er is op de A2 ook een auto over de kop geslagen, dan nemen we die.Want: dan zitten daar nog beelden in van ambulance's en de brandweer die aan het knippen is. 'Actie', dus.
Oppervlakkigheid ? Ja. Maar wel de realiteit in die 'beeldgestuurde' maatschappij.
De zenders hebben vaak quota. Per uitzending moeten er zoveel 'nederlandse 112 berichten' in zitten, zoveel buitenlandse items (noem maar wat: rellen in Egypte); zoveel items/minuten beursnieuws, zoveel minuten sport etc. Vaak komt dat neer op 1 bericht uit de 112 hoek per uitzending; hoogstens 2.
Als er op dat moment een item is waar beter beeld van is, gaat dat voor. En over heel NL gezien is er vaak zo'n item. Dat is de (harde) praktijk. Niet het verhaal bepaalt of het op de zender komt, maar (in eerste instantie) de beschikbaarheid van goed beeld. Pas als er van twee zaken vergelijkbaar goed beeld is, gaat het verhaal erachter meegewogen worden.
We hadden (ander voorbeeld) laatst een dodelijke schietpartij in de Herenstraat Den Haag. Beelden gedraaid met ambulance, MMT etc. Dat komt dus op het NOS en RTL nieuws. Maar als we alleen beelden van het PD hadden gehad (de politieman voor het wapperende lintje) durf ik te zeggen dat het niet in het journaal was gekomen. Terwijl het verhaal erachter exact hetzelfde is.
Daarom denk ik dat initiatieven zoals PRO/247 zo goed zijn. Het geeft de burger een beeld van de praktijk. Wat voor problemen politiemensen mee te maken hebben; wat er aan de schop van die politieagent vooraf is gegaan. Of waarom de motoragent ervoor kiest om deze snuiter zo mee te nemen (of laatst: om een verdachte aan een lantarenpaal vast te zetten).
Je doet het in de ogen van de mensen goed, als je laat zien waarom je het zo doet. Nogmaals: marketing en tegenwicht bieden aan de beelden van 'de
ratjes schatjes'. Zolang je dat niet doet, zal de berichtgeving eenzijdig blijven.
Peen