Motoragent vervoert arrestant geboeid naast motor

Auteur Topic: Motoragent vervoert arrestant geboeid naast motor  (gelezen 23145 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

peen van dienst

• Senior gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 14 juli 2015, 12:16:50
Citaat van: Nickvm link=msg=1361903 date=1436867114
De media is heel erg eenzijdig in de meeste gevallen, met name de kranten.
Ja, maar ik betwijfel dus of dat vooropgezet is. Of daar 'een complot' aan ten grondslag ligt.

Als ik ergens beelden van draai en dat aanmeld bij de landelijke zenders, krijg je vaak zo'n gesprek (in dit geval verzonnen)

Morgen, agent neergestoken in Leerdam
Ah, wat is het verhaal ?
17-jarige jongen, gaat door het lint en dat draait uit op een steekpartij.
Agent gewond ?
Ja, en naar het ziekenhuis
Okay, dat is wel nieuwswaardig. En wat voor beelden heb je daarvan ?
Wat wapperende linten en een politieauto
Okay, dank je, maar dan nemen we hem niet mee. Er is op de A2 ook een auto over de kop geslagen, dan nemen we die.

Want: dan zitten daar nog beelden in van ambulance's en de brandweer die aan het knippen is. 'Actie', dus.

Oppervlakkigheid ? Ja. Maar wel de realiteit in die 'beeldgestuurde' maatschappij.

De zenders hebben vaak quota. Per uitzending moeten er zoveel 'nederlandse 112 berichten' in zitten, zoveel buitenlandse items (noem maar wat: rellen in Egypte); zoveel items/minuten beursnieuws, zoveel minuten sport etc. Vaak komt dat neer op 1 bericht uit de 112 hoek per uitzending; hoogstens 2.

Als er op dat moment een item is waar beter beeld van is, gaat dat voor. En over heel NL gezien is er vaak zo'n item. Dat is de (harde) praktijk. Niet het verhaal bepaalt of het op de zender komt, maar (in eerste instantie) de beschikbaarheid van goed beeld. Pas als er van twee zaken vergelijkbaar goed beeld is, gaat het verhaal erachter meegewogen worden.

We hadden (ander voorbeeld) laatst een dodelijke schietpartij in de Herenstraat Den Haag. Beelden gedraaid met ambulance, MMT etc. Dat komt dus op het NOS en RTL nieuws. Maar als we alleen beelden van het PD hadden gehad (de politieman voor het wapperende lintje) durf ik te zeggen dat het niet in het journaal was gekomen. Terwijl het verhaal erachter exact hetzelfde is.

Daarom denk ik dat initiatieven zoals PRO/247 zo goed zijn. Het geeft de burger een beeld van de praktijk. Wat voor problemen politiemensen mee te maken hebben; wat er aan de schop van die politieagent vooraf is gegaan. Of waarom de motoragent ervoor kiest om deze snuiter zo mee te nemen (of laatst: om een verdachte aan een lantarenpaal vast te zetten).

Je doet het in de ogen van de mensen goed, als je laat zien waarom je het zo doet. Nogmaals: marketing en tegenwicht bieden aan de beelden van 'de ratjes schatjes'. Zolang je dat niet doet, zal de berichtgeving eenzijdig blijven.

Peen
Redacteur van

Nickvm

• Senior gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 14 juli 2015, 12:23:39
Zeer duidelijk verhaal Peen!  O0

TheBeast

• Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • BHV
Reactie #22 Gepost op: 14 juli 2015, 12:26:06
als die jongen struikelt dan valt die motor boven op hem.

voor de duidelijkheid, ik heb respect de politie en het werk ze doen.

Met dat gezegd, zijn de reacties hier op zijn zachts gezegd.... apart.
Als je een politieman of vrouw bent dan weet je dat je doet vaak (misschien wel altijd) onder een vergrootglas wordt gelegd.
Dat weet je. Ook bij andere beroepen heb je dat.

Als zulke domme dingen doet als dit, dan mag je afvragen waarom je dit zo doet.
Dit is niet onverantwoordelijk maar ook zeer gevaarlijk. Stel dat die jongen was gestruikeld.
En iedereen heeft een smartphone dus er is altijd wel iemand die het opneemt.

Stel dat een 'niet' politieagent hetzelfde had gedaan, had je dan hetzelfde reageert?
Zoals de auto die een motor meetrekt?

Ik had zelf trouwens eerder het nieuws over de neergestoken agent gelezen dat dit item.

Het ziet er grappig uit maar verder dan dat is het niet! Het is een hele domme actie.

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • And as always, have nice day!
Reactie #23 Gepost op: 14 juli 2015, 12:34:22
Citaat van: Dion link=msg=1361906 date=1436867479
Als ik daar een uur blijf staan doe ik het ook niet goed, we doen het nooit goed. Dan weet jij net zo goed als ik dat we gewoon voor de manier kiezen die ons het beste lijkt.
Dat daar daarna mensen over heen vallen is tegenwoordig standaard.
Als jij kan rapporteren dat jij te voet/ op de fiets/ op de motor* was en dat er geen auto beschikbaar was voor overbrenging en het is niet mogelijk om het lopend te doen dan doe jij niks fout hoor.

*doorkruisen wat niet van toepassing is
Hobby Bobby eenheid Den Haag

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #24 Gepost op: 14 juli 2015, 13:14:05
Citaat van: R.3144 link=msg=1361886 date=1436862572
Deze collega verdiend echt een medaille xD xD geweldig!

Gelukkig denken meerdere burgers er ook zo over maar dan in andere bewoording.

Politie Utrecht @PolitieUtrecht
Utrecht - Intern onderzoek naar motoragent: De eenheidsleiding van politie Midden-Nederland is maandagavond 13... bit.ly/1HFGcED
09:43 uur · 14 Jul 2015 · twitterfeed

Op bovenstaande tweet zijn gelukkig reacties gekomen die het er niet mee eens zijn. Een aantal daarvan zijn.

Peter de Geus @bofkont2010
@PolitieUtrecht  ik heb de indruk dat de @Politie meer onderzoek doet naar personeel dan naar #crimineel tuig
10:08 uur · 14 Jul 2015 · Twitter Web Client

Gerrit Boer @wildweasel34
@PolitieUtrecht Jongens en meiden. Mag de Politie nu echt helemaal niets meer???? Respect voor deze mensen die hun leven wagen voor ons👍🏻
10:10 uur · 14 Jul 2015 · Twitter for iPhone

@PolitieUtrecht vroeger kreeg je een schop onder je kont van de wijkagent of je kon strafwerk op het bureau komen schrijven.
10:00 uur · 14 Jul 2015 · Twitter for Android
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #25 Gepost op: 14 juli 2015, 13:35:56
Er zijn twee filmpjes de paarden in Amsterdam en de motorrijder in Almere.

Bij de paarden in Amsterdam was er naast de ruiters ook voetvolk in de vorm van politie in uniform en politie in burger aanwezig.
Over de paarden lijkt er helemaal geen ophef te zijn terwijl het in principe gelijk ging, ook nog met een tussenstop, en er voldoende voetvolk, dat de arrestatie nmm toch ook heeft uitgevoerd, aanwezig was om de arrestanten af te voeren.

Mogelijk is het verschil te verklaren door dat er aanmerkelijk meer sympathie is voor paarden en agenten te paard te Amsterdam dan voor motorrijders te Almere.

FF4266

• Senior gebruiker
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #26 Gepost op: 14 juli 2015, 13:39:56
Inmiddels vind ik het knap irritant worden dat de Politie continue zwart gemaakt wordt, maar zoals Peen zegt, het is inderdaad wel de tijd van camera's waarin we leven.. En burgers hebben altijd een mening die ze niet onder stoelen of banken steken en de grove reacties vliegen over internet zonder enig begrip. Laten we het maar accepteren, de burger zal nooit weten hoe het is om dit werk te moeten doen..

Anderszijds over het filmpje; ik vind het best gevaarlijk, als je het doet, doe het dan stapvoets...

peen van dienst

• Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 14 juli 2015, 14:11:01
Citaat van: Thor link=msg=1361928 date=1436873756
Mogelijk is het verschil te verklaren door dat er aanmerkelijk meer sympathie is voor paarden en agenten te paard te Amsterdam dan voor motorrijders te Almere.
Of kan het zijn dat men het 'onmenselijk' vindt dat iemand mee moet rennen, terwijl ze in Mokum op normale snelheid lopend naast het paard mee gingen ?

Denk dat als de Amsterdamse paarden gegaloppeerd hadden, er toen ook wel anders gereageerd was.

Citaat van: FF4266 link=msg=1361929 date=1436873996
En burgers hebben altijd een mening die ze niet onder stoelen of banken steken en de grove reacties vliegen over internet zonder enig begrip. Laten we het maar accepteren, de burger zal nooit weten hoe het is om dit werk te moeten doen..
En vergis je niet: degene met 'de grote bekken' roeren zich op Internet en beginnen allerlei pagina's en dergelijke, waar dit soort zaken gelijk als 'wandaden' worden betiteld en breed worden uitgemeten. Dat zij maar 1% van de bevolking vertegenwoordigen en je 'de zwijgende meerderheid' niet hoort, zou je makkelijk vergeten.

Ik denk dat een groot deel van de bevolking zoiets heeft van 'goh, dat zie je niet vaak, maar wel een creatieve oplossing zo', even glimlacht en er geen moment minder om slaapt. Alleen die melden zich dus ook niet op die 'fuck the police' pagina's op Facebook en bieden dus ook geen tegenwicht aan het geschreeuw en het opstoken wat daar plaatsvindt.

Peen
Redacteur van

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Reactie #28 Gepost op: 14 juli 2015, 14:31:31
Wat Peen zegt: zo'n overlijdensgeval als met die Mitch Henriquez en nu weer dat donkere jongetje dat met die motoragent mee moet lopen is koren op de molen van comite's die doen voorkomen alsof de politie een synoniem is voor Ku-Klux-Klan. Ik denk zelfs dat ze er stiekem blij mee zijn als er weer een filmpje online komt van een gekleurde medemens die in botsing komt met de politie.

Je ziet ook steeds dezelfde types bij demo's, of het nou om Zwarte Piet gaat, Gaza of Mitch Henriquez.

Er is woede over etnisch profileren, over 1 kam scheren etc. En wat doet men dan vervolgens zelf: over 1 kam scheren: 'de politie zijn moordenaars' etc. Plus dat men bij het overlijden van een gekleurde medemens er gelijk maar van uit gaat dat racisme een rol heeft gespeeld. Ja, right, slachtoffer is een donkere meneer, DUS moet het wel racisme zijn. Racisme, het meest misbruikte woord in Nederland momenteel.

Heb een jaar of 20 deel uitgemaakt van de Tuchtcommisie KNVB en daar was het al 'de scheids floot ten onrechte, zal wel zijn omdat ik een kleurtje heb'.

Zolang je inderdaad maar in die slachtofferrol blijft wentelen ga je ook echt geloven dat iedereen het op jou heeft voorzien.

De grootste schreeuwerds krijgen inderdaad de meeste aandacht en helaas zijn dat de 'anti-pliesies, anti-zwartepieten etc. Maar ik weet voor mijzelf zeker dat de zeer grote zwijgende meerderheid nog steeds respect heeft voor de politie en niet voor een stelletje beroepsschreeuwerd en beroepsdemonstranten.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #29 Gepost op: 14 juli 2015, 14:35:54
Citaat van: peen van dienst link=msg=1361933 date=1436875861
1.Of kan het zijn dat men het 'onmenselijk' vindt dat iemand mee moet rennen, terwijl ze in Mokum op normale snelheid lopend naast het paard mee gingen ?

2.Denk dat als de Amsterdamse paarden gegaloppeerd hadden, er toen ook wel anders gereageerd was.

3.En vergis je niet: degene met 'de grote bekken' roeren zich op Internet en beginnen allerlei pagina's en dergelijke, waar dit soort zaken gelijk als 'wandaden' worden betiteld en breed worden uitgemeten. Dat zij maar 1% van de bevolking vertegenwoordigen en je 'de zwijgende meerderheid' niet hoort, zou je makkelijk vergeten.

4.Ik denk dat een groot deel van de bevolking zoiets heeft van 'goh, dat zie je niet vaak, maar wel een creatieve oplossing zo', even glimlacht en er geen moment minder om slaapt. Alleen die melden zich dus ook niet op die 'fuck the police' pagina's op Facebook en bieden dus ook geen tegenwicht aan het geschreeuw en het opstoken wat daar plaatsvindt.

Peen

1. Dat is een belangrijk punt wat je daar noemt.
2. Die ruiters lieten de paarden bewust niet even galopperen, een kwestie van de juiste mentaliteit !
    N.B. Kom in Amsterdam niet aan een politiepaard want dan krijg je met de burgers te doen, stenen naar agenten en honden etc., maar naar een politiepaard foute boel.
3. Helemaal mee eens.
4. Dat denk ik ook, mogelijk behalve sommige mensen in de polder Flevoland die zijn/werden geconfronteerd met motoragenten.