ik voel me persoonlijk bekwaam genoeg om een CWK na te voelen en weet het verschil of er drukpijn op het CWK is of op de spieren die er naast lopen (wat je idd ook tegen kan komen).
En voor mij is het uit den bozen dat wanneer ik iemand heb die idd drukpijn heeft op zijn CWK, dat ik die zelf uit zijn auto zou proberen te halen. Alleen dat zou voor mij voldoende reden zijn om de ambulance en brandweer erbij te roepen.
dat zou voor mij de meerwaarde kunnen zijn van het hebben van verpleegkundigen (cq EHBO-ers) op zo`n evenement. Al zou je het verschil niet weten tussen Ossaal of Myogeen, je kunt dan bijv. wel de simpele stelregel hanteren: drukpijn bij CWK `controle` houdt in deskundige hulp in roepen. Voor mij is het leren navoelen van de CWK nl. geen hele moeilijke bezigheid en bij enige twijfel het inroepen van ambulance
Op die manier blijf je (m.i.) binnen je eigen grenzen en kun je toch een vorm van triage uitvoeren
en terug komend op het intubatie verhaal. In mijn worst case geschetste scenario is het hanteren van BLS technieken en of ballon beademing en het inroepen van deskundige, niet meer van toepassing en zou het enige een handeling (intubatie) zijn die voorbehouden is en waar je je misschien niet bekwaam (laat staan bevoegd) in voelt. Maar die op basis van de Nood breekt Wet wel toegepast zou mogen worden
wat voor afweging maak je dan?
Enerzijds als je niks doet gaat de persoon dood, anderzijds heb je een techniek (waar je iets van af weet) die mogelijk zijn leven zou kunnen redden.
Het is dus meer de vraag die bij mij opkwam toen ik de intubatie set tegen kwam. Meer in de trant van zou ik het dan wel of niet doen. Vandaar mijn vraag