Stabiele zijligging

Auteur Topic: Stabiele zijligging  (gelezen 29014 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 30 augustus 2005, 10:46:15
cervicale wervel kolom ;)

koen mertens

• Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 30 augustus 2005, 11:27:51
Ik denk dat er statistisch gezien weinig slachtoffers van een hoog energetisch ongeval zijn die ook nog eens gaan braken.
Je neemt dus als OK nogal een risico door je toch op de kleine groep te richten en bij voorbaat de cwk stabilisatie te te laten varen.
Door iemand in stabiele zijlig te plaatsen ga je toch geen cwkstabilisatie garanderen?  En je kan aan curisisten toch meegeven dat wervelletsel en breuken een tegenindicatie voor stabiele zijlig is.
Het NRR stelt:
Als u redenen heeft om het slachtoffer in
stabiele zijligging te brengen, dan moét dat, ook
als hij mogelijk nek- of rugletsel heeft. Het plaatsen
van een bewusteloos, ademend slachtoffer
in de stabiele zijligging, kan levensreddend zijn.

helm

• Gast
Reactie #22 Gepost op: 30 augustus 2005, 11:45:02
Dat heb je goed gezien Koen, ook de NRR leert het dus blijkbaar onjuist aan.  :-\

Aan de andere kant,... door een trauma-slachtoffer zijn nek om te draaien (lees stabiele zijligging) maak je er wel weer een reanimatie-slachtoffer van.   :o

koen mertens

• Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 30 augustus 2005, 13:32:45
Misschien off-topic
Het ERC stelt: Finally, it must be emphasized that in spite of possible problems during training and in use, it remains above doubt that placing the unconscious, breathing victim into the recovery position can be life saving.
Het NRR interpreteert de 'possible problems' misschien als mogelijke wervelletsels.  Terwijl ik (maar wie ben ik) dit begrijp als 'moeilijkheden bij het uitvoeren van de techniek". ;)

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #24 Gepost op: 30 augustus 2005, 14:22:10
Misschien off-topic
Het ERC stelt: Finally, it must be emphasized that in spite of possible problems during training and in use, it remains above doubt that placing the unconscious, breathing victim into the recovery position can be life saving.
Het NRR interpreteert de 'possible problems' misschien als mogelijke wervelletsels.  Terwijl ik (maar wie ben ik) dit begrijp als 'moeilijkheden bij het uitvoeren van de techniek". ;)

Als je hun documenten doorleest zie je ook dat de chin-lift en jaw-thrust niet gebruikt worden om de ademweg open te houden (behalve dan tijdens de reanimatie).

Omdat ze die techniek niet gebruiken bij een spontaan ademend slachtoffer blijven er niet veel andere opties over om de ademweg vrij te houden.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #25 Gepost op: 30 augustus 2005, 19:58:23
Ik denk dat er statistisch gezien weinig slachtoffers van een hoog energetisch ongeval zijn die ook nog eens gaan braken.
Je neemt dus als OK nogal een risico door je toch op deze kleine groep te richten en bij voorbaat de cwk stabilisatie te te laten varen.
Nee, dat doen ze niet. Ze geven weldegelijk aan dat CWK letsels een tegenindicatie zijn. Zij kennen ook de chinlift.
maar we vrgeten weer dat het boekje een basisboek is en dat het de instructeurs vrij staat om op dit gebied verdieping van de stof aan te bieden. Als het even kan wel volgens de algemeen aanvaarde spelregels.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #26 Gepost op: 31 augustus 2005, 03:11:52
Denk even rustig na, vergeet alle protocollen en regeltjes, maar denk even zelf na wat het beste is...

De huis-tuin-en-keuken-ehbo-er leer je geen logrol aan, die kan mogelijk niet inschatten of iemand (C)WK-letstel heeft. Wat leer je dan? Altijd, alleen wat nodig is, nooit?
De gevorderde ehbo-er kan risico's meer inschatten, maar die heeft nog steeds zelden een wervelplank bij zich, en 2 collega's die ook de logrol kennen zijn niet altijd aanwezig... Dus moet het blijven bij de stabiele zijligging? Wat leer je op een verdiepingsles erbij?
Arts  www.alphalog.nl

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #27 Gepost op: 31 augustus 2005, 17:14:40
Denk even rustig na, vergeet alle protocollen en regeltjes, maar denk even zelf na wat het beste is...

De huis-tuin-en-keuken-ehbo-er leer je geen logrol aan, die kan mogelijk niet inschatten of iemand (C)WK-letstel heeft. Wat leer je dan? Altijd, alleen wat nodig is, nooit?
De gevorderde ehbo-er kan risico's meer inschatten, maar die heeft nog steeds zelden een wervelplank bij zich, en 2 collega's die ook de logrol kennen zijn niet altijd aanwezig... Dus moet het blijven bij de stabiele zijligging? Wat leer je op een verdiepingsles erbij?

Log-roll, stabiele zijligging met twee personen, afnemen helm, fixeren hoofd met diverse grepen, onderkennen van mogelijke cwk letsels, hoofd in de neutrale positie brengen voor het geval het s.o. ook beademd moet worden. etc.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 31 augustus 2005, 19:40:52
Een stabiele zijligging gebruik je uitsluitend en alleen, als je bij het slachtoffer weg moet lopen.

Blijf je bij het slachtoffer zorg je voor een vrije luchtweg door midden van kinlift, of handiger de kaaklift door iemand anders laten uitvoeren..

Dit voldoet trouwens volledig aan de normen voor het Oranje Kruis en NRR, ERC, MFA

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #29 Gepost op: 31 augustus 2005, 20:56:05
Een stabiele zijligging gebruik je uitsluitend en alleen, als je bij het slachtoffer weg moet lopen.

Blijf je bij het slachtoffer zorg je voor een vrije luchtweg door midden van kinlift, of handiger de kaaklift door iemand anders laten uitvoeren..

Dit voldoet trouwens volledig aan de normen voor het Oranje Kruis en NRR, ERC, MFA

Ik heb ooit iets moeten leren over de gevolgen van bloed, braaksel e.d. en meen me te herinneren dat dat ook een reden zou zijn om iemand in de zijligging te brengen