Stabiele zijligging

Auteur Topic: Stabiele zijligging  (gelezen 28660 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #40 Gepost op: 8 september 2005, 23:31:34
Dat is ook precies de reden waarom het OK de log-roll niet leert: meestal ben je als ehbo-er in je eentje. En dan: gewoon draaien.

Gewoon les blijven geven zoals het hoort, zou ik zeggen.

In het boekje de geoefende EHBO-er staat de log roll methode beschreven en ik leer hem ook aan aan. Al was het alleen al omdat ze dan niet onvoorbereid ambulance mensen kunnen assisteren.

Ik was ook niet van plan om te stoppen  ;D ;D


helm

  • Gast
Reactie #41 Gepost op: 9 september 2005, 09:26:53
Als je de methode van de PHTLS (die je later citeert) hanteert wordt de log-roll gedaan zoals ik beschreef. Dan kun je nog zulke leuke tekeningetjes maken, het onderste been blijft op de grond liggen. Punt Uit.

Is dat zo? Dat was "vroeger" zeker niet het geval. Bij voldoende hulpverleners de voeten ongeveer 5cm van de grond en dat zo houden. Sinds wanneer is dat verandert, en waarom dan wel?


koen mertens

  • Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #42 Gepost op: 9 september 2005, 10:32:00
Bij iemand die op z'n buik ligt?
De tong kan in buikligging niet de ademweg belemmeren, dus ik wil dat je alleen het braaksel weg veegt,... meer niet.

Pas als er geen ademhaling is dan heb je gelijk.
Of bedoel je dat je iemand van rugligging op de zij wil leggen bij braakneigingen?
De tong zal misschien niet een direct de luchtweg versperren maar de buiklig zal toch niet bevorderlijk zijn voor een gemakkelijke ademhaling(uitzetten borstkas, tegenwerken van het diafragma).


marco kamphuis

  • Gast
Reactie #43 Gepost op: 9 september 2005, 10:40:40
Is dat zo? Dat was "vroeger" zeker niet het geval. Bij voldoende hulpverleners de voeten ongeveer 5cm van de grond en dat zo houden. Sinds wanneer is dat verandert, en waarom dan wel?


In ieder geval sinds de Nederlandse uitgave van de PHTLS-leerstof (zie pag 253 e.v.).


helm

  • Gast
Reactie #44 Gepost op: 9 september 2005, 10:50:49
De tong zal misschien niet een direct de luchtweg versperren maar de buiklig zal toch niet bevorderlijk zijn voor een gemakkelijke ademhaling(uitzetten borstkas, tegenwerken van het diafragma).

Waarom beademen ze patienten op de IC dan in buikligging?


koen mertens

  • Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #45 Gepost op: 9 september 2005, 10:55:17
Waarom beademen ze patienten op de IC dan in buikligging?
Hier gaat het om een beademing.  Als een slachtoffer zelfstandig ademt wordt hij wel belemmert doordat hij op zijn buik ligt.  En op de grond liggen of in een bed is ook al een verschil.


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #46 Gepost op: 9 september 2005, 11:13:56
Als er al iets minder ventilatie is, weegt dat mijns inziens nog niet op tegen de risico's van het draaien van je slachtoffer bij mogelijk cwk-letsel. Zo lang mogelijk afwachten zou mijn devies zijn, uiteraard onder voortdurende controle van ademweg en kwaliteit van ademhaling.


helm

  • Gast
Reactie #47 Gepost op: 9 september 2005, 11:31:31
In ieder geval sinds de Nederlandse uitgave van de PHTLS-leerstof (zie pag 253 e.v.).

Aha, ik heb Amerikaanse uitgaven. Staat er een motivering bij waarom ze nu de benen laten liggen? Heeft het misschien met de hoeveelheid beschikbare hulpverleners te maken?


marco kamphuis

  • Gast
Reactie #48 Gepost op: 9 september 2005, 18:57:44
De kop van dijbeen beweegt maar beperkt vrijelijk in de kom in het heupgewricht, verder hebben de spieren ook maar een invloed op de beweging.. Elke sport-instructeur kan je dat laten zien..  verder kan je het ook bij zelf uitproberen.. ga maar eens staan en til 1 been op.. wedden dat je bekken beweegt..
Dit kan je ook liggend proberen.. dat maak geen enkel verschil..
Ik laat het tijdens demonstraties vaak zien door dit schematische luciferstokjes tekening (zoals jij ze noemt) op een strakzittende overal af te tekenen..
,  Ik weet niet wat jij serieuze literatuur noemt..
maar misschien helpen de volgende titels je wat op weg..

Comprehensive guide to pre-hospital skills : A skills Manual for EMT-B , EMT-Intermediate, EMT-Paramedic
Alexander M Butman, Scott W. Martin, Richard Vomacka, Norman E. McSwain.. ISBN-0-940432-09-9

Dat namenlijstje komt toevallig ook voor in de nederlandse PHTLS uitgave..
Ik ben toevallig uitgebreid getraind door Alexander M. Butman, Norman E. Mc. Swain.. en mijn uitgave en tekeningen zijn door hen getoetst en accoord bevonden..
Ik weet trouwens niet waarom de logroll in de huidige NL-PHTLS boek met de benen op de grond is..  Elke fysiotherapeut kan je precies vertellen dat je bekken dan kantelt.
Wat ik verstandig vind, zal ik doen.. verder denk ik dat er metname in nederland te weinig fundamenteel onderzoek gedaan word naar spinal care..
Tja, PHTLS is helaas nog niet zaligmakend..  maar wel een enorme stap vooruit in de nederlandse ambulancezorg..
Mijn missie is wat betrekking tot spinal care de puntjes echt op de i te krijgen.. uitsluitend in het belang van de patient..

En ja met een paar simpele handgrepen kan de individuele eerste hulpverlener al heel veel voorkomen ?

Maar eerste hulpverleners heb je in diverse soorten en maten (die zijn geen eenheidsworst)..


1- Ik heb geschreven dat het spreiden van de benen geen invloed heeft op de bekkenstand. Ik heb het uitdrukkelijk niet gehad over het buigen van het been.
Voórdat je een log-roll begint moeten de beide benen in een neutrale positie gelegd worden. Deze handeling kan aanzienlijk meer beweging van het bekken opleveren dan het laten liggen van het onderste been (dat naar buiten valt) en het bovenste been (dat naar binnen valt) bij de log-roll. De beide benen liggen ten opzichte van het bekken schuin, maar veranderen daarbij het bekkenstand (of liever de stand van het SI-gewricht) niet.

Overigens is het niet zo dat de benen niet meer bij elkaar gebonden mogen worden. Dat kan gebeuren met de onderste riem, die enkele slagen rond het been gewikkeld wordt. Dat staat dan weer wel in de PHTLS-leerstof (p 246).

2- De aangehaalde literatuur is 9 jaar oud: tijden en methoden veranderen.

3- Dat jouw tekeningen zijn geaccordeerd door deskundigen kan ik niet verifiëren.

4- Jouw trainers hebben jou schijnbaar wat anders aangeleerd dan zij als lesstof in het PHTLS-boek aanbieden. Mogelijk dat er ook hier in de afgelopen jaren een verandering is geweest. Ik kan dat niet beoordelen omdat ik niet weet wanneer zij jou getraind zouden hebben.

5- Niet alleen in de Nederlandse maar ook in de Amerikaanse versie liggen de benen gewoon op de grond.

6- De opmerking "wat ik verstandig vind, zal ik doen" vind ik buitengewoon gevaarlijk. Misschien vind ik het wel verstandig om een slachtoffer met een hartstilstand gedurende tien minuten op zijn kop in koud water te hangen. Maar of dat verstandig is ...
Eerstehulpverleners zijn geen eenheidsworsten: de handelingen van die individuen moet wel een eenheidsworst zijn. Daar zijn wij in Nederland het inmiddels wel over eens. Goede voiorbeelden zijn de protocolering van ambupersoneel, brandweermensen en reanimisten.
Het mag niet zo zijn dat iedereen maar een beetje op zijn eigen houtje gaat experimenteren. Ik ben dan ook erg bang dat, wanneer je je lessen baseert op verouderde literatuur en niet door de overheid erkende leerstof, je gevaarlijk bezig bent.

7- Ik vind het een nobel streven om de puntjes op de immobilisatie van de cwk te willen zetten. Maar doe het volgens de regels en probeer ervaring uit het veld erkend te krijgen voordat je het doceert.

8- Je opmerking met een paar simpele handgrepen kan de individuele eerste hulpverlener al heel veel voorkomen begrijp ik niet. Een individuele hulpverlener past nooit een log-roll toe: die wordt altijd gedaan door 3 (of vier), liefst als groep getrainde, mensen.

Als één van jouw cursisten het ambuteam moet helpen bij het planken, dan zal hij de Methode Adema gebruiken terwijl het ambu-team de PHTLS/SOSA methode hanteert. Die verwarring komt de patiënt juist niet ten goede.

Daarom is het van belang dat docenten eenduidige lesstof aanbieden. Alleen zo sluit de eerste hulp aan op de professionele hulp. En dát zou voor een eerstehulpinstructeur (zoals jij bent) de prioriteit moeten hebben.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #49 Gepost op: 9 september 2005, 21:19:35
Zou een van de moderatoren deze discussie over kunnen zetten naar "vragen aan de ambulance".