Naar mijn mening zijn veel van deze plannen verschillend van elkaar. Een eenduidige beschrijving van de plannen zal je denk ik niet vinden, aangezien iedereen zijn of haar eigen opvatting heeft en dit anders noemt, ook al is de inhoud hetzelfde. BHV is echt gericht op de hulpverlening binnen het bedrijf tijdens een incident. Elke werkgever is ook verplicht dit te hebben. Continuïteitsplannen hebben weer een procesmatige invalshoek.
Ik vind dat men rekening moet houden met een aantal zaken:
- Voorbereiding. Risicoanalyse, BHV in orde en weet wat men moet doen ten tijde van een incident. Daarnaast denken over opschaling, classificatie van je incident. Wanneer is iets een incident en wanneer een (potentiële) crisis? Het is ook belangrijk wat je nou eigenlijk bedoelt met een incident, ramp, ongeluk, calamiteit of crisis. Wat voor jou een incident is, kan voor de ander een crisis zijn. Voor een crisis zou je dan weer een apart crisis management plan kunnen opstellen, terwijl dit niet nodig is voor een regulier incident. Ook zal er geoefend moeten worden.
- Repressie. Reageren op een incident. Ook communicatie komt hierbij kijken. Hoe communiceer je met media, externe partijen als hulpdiensten enzovoort. Hoe en wie kan allemaal vooraf vastgesteld worden, waardoor je sneller kan reageren.
- Herstellen. Hoe breng ik mijn organisatie terug op het oude niveau en hoe snel kan dat gebeuren? Uiteraard ook meenemen in je voorbereiding, maar dit zal uiteindelijk uitgevoerd moeten worden. Bijvoorbeeld een disaster recovery plan, weer een vak apart. Is ook erg afhankelijk van je bedrijf en je processen.
- Evaluatie. Gehele evaluatie van het gebeuren. Wat ging goed en wat is voor verbetering vatbaar? Uiteindelijk verbeterde veranderingen doorvoeren in je plannen.
Als we kijken naar de casus Foppen met de besmette zalm, dan heeft een BHV plan daar geen enkel nut. Er speelde zich op dat moment geen enkel incident af binnen het bedrijf, maar toen duidelijk werd dat de zalm van firma Foppen kwam werd het een crisis voor ze. Dan wordt het de kunst om de crisis te beperken en verhelpen, waar een crisis management plan weer goed van pas komt. Maar alles valt ook weer onder de continuïteit. Kortom, volgens mij is er nog geen duidelijke benaming voor een allesomvattend plan of beschrijving van alle plannen.
Daarnaast kan je ook door wet- en regelgeving of certificeringen als ISO normen verplicht zijn om bepaalde plannen in huis te hebben. Volgens mij is er voor de ISO normen geen duidelijke opzet van zulke plannen, dit is ter beoordeling van de auditeur.