Nu hebben we het over de bedroevende kwaliteit van de BHV en de BHV-opleidingen. Er wordt gesuggereerd dat certificaten worden weggegeven door opleiders. Volgens mij is er een heel eenvoudige verklaring voor dit fenomeen, en dat zie je niet alleen in BHV maar ook in andere takken van sport.
Daar waar een verplichting wordt opgelegd om "iets" te moeten hebben, zal worden gezocht naar goedkope en efficiënte manieren om aan dat "iets" te voldoen. Een bedrijf dat volgens de wet een BHV-organisatie moet hebben, maar om wat voor reden dan ook geen meerwaarde ziet in deze BHV-organisatie (bijvoorbeeld omdat het gros van de werknemers in een buitendienst werkt?), zal een manier zoeken om aan de wet te voldoen zonder dat het al te veel geld zal kosten. Dus kom je terecht bij een opleider "die certificaten weggeeft". Het bedrijf voldoet aan de wet, klaar. Daar kun je als goedwillende en kwaliteitsambitieuze opleider dan raar tegenaan kijken, maar dit is simpelweg de realiteit.
Maar bij bedrijven waar veiligheid daadwerkelijk onderdeel uitmaakt van de bedrijfsvoering, los van de vraag of dat een verplichting is, zal er meer aandacht zijn voor het opzetten en onderhouden van de BHV-organisatie. Een dergelijk bedrijf zal niet op zoek gaan naar een opleider "die certificaten weggeeft" maar naar een opleider die de BHV-organisatie beter maakt. Het bedrijf voldoet aan de wet maar wil meer dan dat. En dan mag dat ook geld kosten.
Een heel simpel, volledig anders voorbeeldje:
Ik wil het opritje bij mijn huis verplaatsen, en liefst natuurlijk zo goedkoop mogelijk. Je zou zeggen: beetje zand erin, klinkers verleggen, oude stukje inzaaien en klaar. Mijn neef is stratenmaker dus die helpt wel even. Doe je even op een zaterdag. Nee, zo werkt dat niet. Je moet een vergunning aanvragen bij de gemeente. Tot zover geen punt, die paar euro's leges gaat het wel goed om. Maar in de vergunning krijg je de verplichting dat dit klusje moet worden uitgevoerd door een "erkende aannemer". Ofwel, wat je samen met je neef op zaterdag wilde doen voor een kratje bier en een barbecue, moet opeens voor keiharde euro's gebeuren door een aannemer. Wat zou je doen? Ik zou daar weinig zin aan hebben. Waarschijnlijk kom ik met de oplossing dat de werkgever van mijn neef in ruil voor een grote slagroomtaart een bordje in mijn tuin plaatst en net doet alsof hij de aannemer is, zodat de gemeente tevreden is en ik nog steeds op zaterdag dat straatje kan verleggen.
Als ik echter serieus werk wil maken van dat inritje, dan had ik bij voorbaat een aannemersbedrijf ingehuurd om de zaak op te meten, in te tekenen, voor te bereiden en uit te voeren. Dan kijk ik niet op een paar euro meer of minder, dan moet dat gewoon goed voor elkaar zijn en ik wil er zelf niet voor op mijn knieën liggen. Dat de gemeente dan met de verplichting komt om dit door een erkende aannemer te laten uitvoeren is dan helemaal geen issue meer, dat was ik toch al van plan.
En daar zit nu net de kneep bij BHV en zoveel andere takken van sport. Er is voor heel veel bedrijven geen reden om kwaliteit te vragen en dus veel geld te betalen. En de markt speelt daar op in door een lage kwaliteit en een lage prijs te bieden. Zo simpel is het...