Dat, en dat het zwaarste deel (de onderwagen) nu zeer instabiel ligt. Sjorren aan de giek kan heel vervelend uitpakken.
Juist, dat dacht ik ook al.
Als je een 500 tonner wil bergen zal je minimaal het dubbele aan capaciteit nodig hebben om ze naar boven de krijgen.....
Denk zomaar dat er een mamoet mag komen....
Die kraan zelf weegt geen 500 ton, hij kan 500 ton/meter hijsen. Maar gezien de plek heb je wel een hele zware kraan nodig als je zo'n kraan in één stuk wilt weghijsen.
Denk dat het een kwestie word van de kranen in stukken branden... Maar eerst liggen de prioriteiten nog op andere vlakken...
Ik weet niet hoe de kranen er aan toe zijn, maar ze zijn tot zekere hoogte demontabel.
Er valt wel het een en ander te onderzoeken/aan te merken :
-waarom geen ontruiming in het gebied van de valschaduw van de kranen volgens mij is dat een eis.
bij een ontruiming wel veel materiele schade maar geen persoonlijke ongelukken etc.
-vanuit het beeldmateriaal ontstaat de indruk dat niets op de beide pontons was ge-zeevast
als er wel grondig was ge-zeevast zou bij de slagzij van de ponton de tweede kraan waarschijnlijk niet overboord zijn gegaan en
gekanteld je moet alles aan boord goed vastzetten je weet nooit wat er kan gebeuren.
-twee mobiele kranen op twee pontons ieder vast aan een last, een hachelijke onderneming,
bij het werken met twee kranen wordt meestal een jo-jo gebruikt zodat de last goed wordt verdeeld.
-uit de beelden blijkt niet dat het brugdeel horizontaal in de bek werd gehouden
bij werken met dergelijke hoge kranen zit het aangrijpingspunt van de last dus hoog, dus moet je ervoor zorgen dat de boel niet
horizontaal gaat bewegen middels staaldraden op geschikte lieren
1. De valschaduw van een kraan wordt nagenoeg nooit ontruimd. Ik heb tientallen hijsklussen laten doen en nog veel meer gadegeslagen en nog nooit ook maar iets ontruimd zien worden.
2. Je kunt sjorren wat je wilt, maar als een paar honderd ton aan de haal gaat, zeker met zo'n enorme hefboom, dan houdt het toch echt op.
3. Ik heb vaker twee kranen zo samen zien werken met ieder één kant van de last. Is heel gebruikelijk maar wel werk voor gevorderden. Maar een beginnende kraanmachinist mag zo'n kraan hooguit poetsen, dit moeten ervaren machinisten geweest zijn.
4. Lieren lijken leuk, maar zijn doorgaans niet nodig. De kranen bepalen de snelheid en richting. Er lijkt op het filmpje iets fout te gaan met de achterste kraan maar ik kan nog niet herkennen wat dat nou precies zou kunnen zijn. Het lijkt geen brekende kabel. Misschien een falende stempel of de stempel die door het dek van het ponton heen drukt of zo iets.