Dat zie ik niet gebeuren. Wat ik zie is dat op het moment vlak voor het contragewicht los komt van de ponton waarop het brugdek is aangevoerd het achterste ponton al niet helemaal stabiel ligt (iets helt richting de huizen waar de kraan later op valt). Als dan het dek met gewichten loskomt maakt dat een zwiep en tikt de achterste kraan aan die daarop valt, waarna de voorste kraan in de val wordt meegenomen. Ik zie in ieder geval geen last uit de strop vallen van de voorste kraan voor de achterste kraan valt.
Ik denk dat mijn collega-onderzoekers dit filmpje in de komende weken nog heel vaak gaan terug kijken. Als onderzoeker kun je alleen maar heel blij zijn dat dit soort filmpjes bestaan...
Het aangrijpingspunt van de last (168/2 ton per kraan) ligt op ruw geschat op 25-30 meter hoog, toppen kranen. De last gaat hangend in de kranen naar rechts bewegen, daarmee verplaatst het aangrijpingspunt naar rechts en neemt de slagzij van de ponton toe en gaat de last verder en sneller naar rechts totdat ………….
Als je met hoge mobiele kranen (overigens ook met lange laadbomen etc.) op schepen werkt moet je de last altijd middels draden en lieren vast houden en bijvieren etc. zodat deze niet vrijelijk over de breedte van het vaartuig kan gaan bewegen.
Doe je dat niet dan heb vwb de stabiliteit en daarmee de invloed op de slagzij hier te maken met 168/2 ton op zeg 25-30 meter.